Citat:
Ursprungligen postat av
immense
Skulle det vara smartare att fokusera på att tappa vikten först (med exempelvis powerwalking och vlcd) innan jag sätter igång med löpningen seriöst? Jag är rädd att min nuvarande kondition kommer att få mig att må ännu sämre och jag har alltid svårt att låta bli att tänka på hur det egentligen skulle varit om jag forfarande hade hållit igång...
Du vill helt enkelt att det ska vara lätt, och alldeles för lätt ska det inte vara. Om det inte är jobbigt med andningen så tränar du inte tillräckligt hårt tycker jag. Du behöver ju inte springa så långt, kontinuerlig intervallträning på endast ett par kilometer varje dag räcker så länge du har kosten under kontroll och inte är tjock, för i så fall är det antagligen bättre att gå långa promenader i rask takt istället för att undvika skador. Tänk även på att om du anstränger dig och håller igång ett par månader så kommer du att märka skillnad och det hjälper förhoppningsvis ditt mående en aning. Men förväntade dig inte att det inledningsvis kommer att vara kul för då blir du bara besviken. Det viktigaste är att inte ge upp och att ta det hela i din takt.
Du förresten, de flesta har vid något tillfälle tränat, slutat, ångrat sitt beslut och tänkt som dig. Erfarenheten gör dig visare och starkare. Noja dig bara inte över siffror på en våg, jag vet utav egen erfarenhet att sånt leder till ohälsosamma tankar. Låt spegeln döma dig istället.