2016-09-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DropoutBear
Hur fungerar 5htp? Är det inte på samma vis som en väldigt liten dos mdma, att det tär på serotonintillförseln?

Nej, tvärtom. 5-htp och MDMA skulle väl snarare kunna beskrivas som raka motsatser. MDMA släpper loss kopiösa mängder Serotonin, vilket orsakar ett tillfälligt euforiskt rus, ofta följt av depression (comedown) när depåerna krashar. 5-htp bygger upp Serotonin-nivåerna till friska nivåer, vilket ger en ett hälsosamt Serotonin-påslag konstant.
Citera
2016-09-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchuup
Hjälper 5htp mot sömnbesvär också eller är det endast antidep?

Din sömn kontrolleras av en signalsubstans kallad Melatonin. Tänk dig att du är 8 år och håller på att somna i soffan framför en film. Det är Melatonin.

Melatonin är en direkt restprodukt av Serotonin.

Detta innebär att lågt Serotonin, vilket orsakar ångest/depression/svarta tankar/nedstämdhet och så vidare även resulterar i lågt Melatonin, då mindre Serotonin "blir över" för att sköta den processen. Vilket är orsaken till att de flesta med ångest och depression även har sömnproblem.

Genom att höja Serotonin-depåerna får du, i andra änden, även friska Melatonin-depåer vilket innebär att sömnen normaliseras.

Detta är givetvis lite simplifierat, men förhoppningsvis är du med på noterna

När det gäller sömn rekommenderar jag även Magnesium (formerna Malate, Citrate, Glycinate eller ZMA) i kombination med programvaran Flux, som tintar skärmar i oranget vilket stör sömncykeln mindre än vitt ljus. Lycka till!
Citera
2016-09-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
programvaran Flux, som tintar skärmar i oranget vilket stör sömncykeln mindre än vitt ljus. Lycka till!
I love Flux. Skönt för ögonen om inte annat.

Innan man lägger sig bör man även släcka eller sänka vanliga lampor. Låg ljusnivå på skärmen är också bra att ha och då sparar man även lite ström.

Undvik mat sent på kvällen.

Stäng av mobil och andra källor som kan stressa.
Citera
2016-09-12, 20:42
Medlem
Citat:
Din sömn kontrolleras av en signalsubstans kallad Melatonin. Tänk dig att du är 8 år och håller på att somna i soffan framför en film. Det är Melatonin.

Melatonin är en direkt restprodukt av Serotonin.

Detta innebär att lågt Serotonin, vilket orsakar ångest/depression/svarta tankar/nedstämdhet och så vidare även resulterar i lågt Melatonin, då mindre Serotonin "blir över" för att sköta den processen. Vilket är orsaken till att de flesta med ångest och depression även har sömnproblem.

Genom att höja Serotonin-depåerna får du, i andra änden, även friska Melatonin-depåer vilket innebär att sömnen normaliseras.

Detta är givetvis lite simplifierat, men förhoppningsvis är du med på noterna

När det gäller sömn rekommenderar jag även Magnesium (formerna Malate, Citrate, Glycinate eller ZMA) i kombination med programvaran Flux, som tintar skärmar i oranget vilket stör sömncykeln mindre än vitt ljus. Lycka till!
Tack för ett utförligt svar.
Citera
2016-09-12, 20:49
Medlem
MrWalldemars avatar
Måste man käka det här ämnet i resten av sitt liv eller bara ett tag för att det ska funka?
Citera
2016-09-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Måste man käka det här ämnet i resten av sitt liv eller bara ett tag för att det ska funka?
Nej, men det kan dröja veckor/månader i vissa fall. Sen kan märket vara dåligt, och man kanske tar en för liten dos.
Citera
2016-09-13, 22:53
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyklop
Nej, men det kan dröja veckor/månader i vissa fall. Sen kan märket vara dåligt, och man kanske tar en för liten dos.

okej
Citera
2016-09-14, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar

Citat:
Ursprungligen postat av Psyklop

Stämmer inte. 5-htp korsar blodbarriären och når hjärnan på ett par timmar. Om man inte mår bättre samma dag, eller i alla fall inom 2-3 dagar så:

1) Är inte Serotonin orsaken till ens ångest och depression.

2) Har man ett kommunikationsfel någonstans i metabolismen av 5-htp, exempelvis fel på ämnesomsättningen (hypotyreos) eller brist på Magnesium, B-vitamin, Zink och så vidare.

3) Filtrerade bloodbarriären (hjärnans "brandvägg") bort 5-htp för att den inte visste vad det var. Det hade fungerat utmärkt, men hjärnan tog aldrig upp det. Prova istället andra Serotonin-höjande preparat (aldrig tillsammans givetvis), exempelvis Tryptophan, Johannesört, BuSpar, SSRI et cetera.
Citera
2016-09-14, 15:55
Medlem
Citat:
Stämmer inte. 5-htp korsar blodbarriären och når hjärnan på ett par timmar. Om man inte mår bättre samma dag, eller i alla fall inom 2-3 dagar så:

1) Är inte Serotonin orsaken till ens ångest och depression.

2) Har man ett kommunikationsfel någonstans i metabolismen av 5-htp, exempelvis fel på ämnesomsättningen (hypotyreos) eller brist på Magnesium, B-vitamin, Zink och så vidare.

3) Filtrerade bloodbarriären (hjärnans "brandvägg") bort 5-htp för att den inte visste vad det var. Det hade fungerat utmärkt, men hjärnan tog aldrig upp det. Prova istället andra Serotonin-höjande preparat (aldrig tillsammans givetvis), exempelvis Tryptophan, Johannesört, BuSpar, SSRI et cetera.
Jag känner ingen som har fått effekt inom ett par timmar.

Jag har läst studier och då var det vissa som behövde mer än en vecka. Jag har även läst en bok skriven av en person som behandlade patienter med 5-HTP. Han påstår att det inte är ovanligt att det dröjer veckor innan man får effekt.

Notera att "nå effekt" innebär att man når den önskade effekten. Jag tror säkert att många får en klen effekt inom dagar, men det kanske är så lite att det knappt märks.
Citera
2016-09-19, 00:04
Medlem
Stonedapess avatar
Upplever andra att aptiten ökar som satan av 5-htp? Uppskattas dock just nu då jag ätit dåligt på grund av depression men är det en vanlig effekt? Eller bara jag som äter bättre för att jag mår bättre? Tänker fan på mat konstant.
Citera
2016-09-19, 00:30
Bannlyst
Kan någon beskriva effekten? Är det som benso eller annat? Hur funkar det? Och hur ofta behöver man ta om msn brukar säg dagligen? Den är alltså effektiv mot ångest.
Och hur ser dosen ut, Toleransen? Biverkningar?
Citera
2016-09-19, 15:10
Medlem
Hej!

Jag åt 5-HTP i runt 1 år med goda resultat för min depression och ångest. Dessvärre hade jag riktigt besvärliga magproblem under de året (lämnade prover och gjorde gastroskopi, läkarna kunde inte se något), jag slutade sedan med 5-HTP och därefter försvann magbesvären. Har försökt att börja med dem igen vid 2 tillfällen, men får besvär med magen igen efter ett par dagar (ont i magen, uppblåst, rapig och ibland riktigt onda kramper).

Kanske fel tråd, men finns det andra mediciner som verkar på ungefär samma sätt? Jag har innan 5-HTP ätit Sertralin, Citalopram och Mirtazapin med hemska resultat för min hälsa. Jag vill gärna veta vad tabletterna gör i min hjärna så utförliga beskrivningar hade uppskattats. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag åt 5-HTP plus 50mg med Magnesium och Vitamin B6 i. Svalde 1 tablett på morgonen med C-vitamin och L-tyrosinpulver, och 1 tablett på kvällen med endast vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in