Citat:
Ursprungligen postat av
Anotherdisaster
Hej!
Jag åt 5-HTP i runt 1 år med goda resultat för min depression och ångest. Dessvärre hade jag riktigt besvärliga magproblem under de året (lämnade prover och gjorde gastroskopi, läkarna kunde inte se något), jag slutade sedan med 5-HTP och därefter försvann magbesvären. Har försökt att börja med dem igen vid 2 tillfällen, men får besvär med magen igen efter ett par dagar (ont i magen, uppblåst, rapig och ibland riktigt onda kramper).
Kanske fel tråd, men finns det andra mediciner som verkar på ungefär samma sätt? Jag har innan 5-HTP ätit Sertralin, Citalopram och Mirtazapin med hemska resultat för min hälsa. Jag vill gärna veta vad tabletterna gör i min hjärna så utförliga beskrivningar hade uppskattats. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Jag åt 5-HTP plus 50mg med Magnesium och Vitamin B6 i. Svalde 1 tablett på morgonen med C-vitamin och L-tyrosinpulver, och 1 tablett på kvällen med endast vatten.
Här kommer en teknisk förklaring
Du tar 5-htp. 5-htp bryts ner till Serotonin i kroppen. En viss mängd korsar blodbarriären, går in i hjärnan och verkar för att producera ljusa tankar, frihet från depression et cetera, det vi förknippar med Serotonin.
En viss övrig mängd blir kvar i kroppen, blodet och
magen, där det kan ställa till problem med matsmältningen.
För att undvika detta problem, börja första med att se till att du har alla förutsättningar för en fungerande Serotonin-metabolism! Ät nyttigt fett, bra protein och mycket frukt och grönt. Supplementera Magnesium Malate eller Glycinate och Omega 3. Kolla sköldkörteln och Vitamin D-värdena.
Byt sedan över till ett Serotonin-höjande medel utan detta problem, exempelvis Tryptophan. Tryptophan fungerar exakt som 5-htp, men går exklusivt till hjärnan utan restprodukter i kroppen. Lycka till.