Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-21, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av febriggurka
Kan någon beskriva effekten? Är det som benso eller annat? Hur funkar det? Och hur ofta behöver man ta om msn brukar säg dagligen? Den är alltså effektiv mot ångest.
Och hur ser dosen ut, Toleransen? Biverkningar?
Man kan bli lite dålig i magen..diarré kan förekomma om man tar för höga doser men det är ingen substans som har mycket biverkningar. Dosering varierar från person till person och märke. Bäst attdela upp dosen i 2ggr per dag.
Senast redigerad av lillabullen 2016-09-21 kl. 14:02.
Citera
2016-09-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyklop
Jag känner ingen som har fått effekt inom ett par timmar.

Jag har läst studier och då var det vissa som behövde mer än en vecka. Jag har även läst en bok skriven av en person som behandlade patienter med 5-HTP. Han påstår att det inte är ovanligt att det dröjer veckor innan man får effekt.

Notera att "nå effekt" innebär att man når den önskade effekten. Jag tror säkert att många får en klen effekt inom dagar, men det kanske är så lite att det knappt märks.
Vad heter den boken där personen behandlat patienter med 5htp?
Citera
2016-09-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitecadi
Vad heter den boken där personen behandlat patienter med 5htp?
5-HTP av Michael Murray. Men kom ihåg att boken har några år på nacken.
Citera
2016-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherdisaster
Hej!

Jag åt 5-HTP i runt 1 år med goda resultat för min depression och ångest. Dessvärre hade jag riktigt besvärliga magproblem under de året (lämnade prover och gjorde gastroskopi, läkarna kunde inte se något), jag slutade sedan med 5-HTP och därefter försvann magbesvären. Har försökt att börja med dem igen vid 2 tillfällen, men får besvär med magen igen efter ett par dagar (ont i magen, uppblåst, rapig och ibland riktigt onda kramper).

Kanske fel tråd, men finns det andra mediciner som verkar på ungefär samma sätt? Jag har innan 5-HTP ätit Sertralin, Citalopram och Mirtazapin med hemska resultat för min hälsa. Jag vill gärna veta vad tabletterna gör i min hjärna så utförliga beskrivningar hade uppskattats. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag åt 5-HTP plus 50mg med Magnesium och Vitamin B6 i. Svalde 1 tablett på morgonen med C-vitamin och L-tyrosinpulver, och 1 tablett på kvällen med endast vatten.

Tryptophan kommer att ge exakt samma resultat som 5-htp, fast utan biverkningar. Mixa det med Jigsaw Magnesium och depressionen kommer att vara ett minne blott.
Citera
2016-09-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonedapes
Upplever andra att aptiten ökar som satan av 5-htp? Uppskattas dock just nu då jag ätit dåligt på grund av depression men är det en vanlig effekt? Eller bara jag som äter bättre för att jag mår bättre? Tänker fan på mat konstant.

Det är en känd effekt av Serotonin-höjande preparat. Det bör dock poängteras att nedsatt aptit är ett vanligt symptom på Serotonin-brist, så det kan snarare vara så att du upplever din egentliga aptit bara
Citera
2016-09-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherdisaster
Hej!

Jag åt 5-HTP i runt 1 år med goda resultat för min depression och ångest. Dessvärre hade jag riktigt besvärliga magproblem under de året (lämnade prover och gjorde gastroskopi, läkarna kunde inte se något), jag slutade sedan med 5-HTP och därefter försvann magbesvären. Har försökt att börja med dem igen vid 2 tillfällen, men får besvär med magen igen efter ett par dagar (ont i magen, uppblåst, rapig och ibland riktigt onda kramper).

Kanske fel tråd, men finns det andra mediciner som verkar på ungefär samma sätt? Jag har innan 5-HTP ätit Sertralin, Citalopram och Mirtazapin med hemska resultat för min hälsa. Jag vill gärna veta vad tabletterna gör i min hjärna så utförliga beskrivningar hade uppskattats. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag åt 5-HTP plus 50mg med Magnesium och Vitamin B6 i. Svalde 1 tablett på morgonen med C-vitamin och L-tyrosinpulver, och 1 tablett på kvällen med endast vatten.

Här kommer en teknisk förklaring

Du tar 5-htp. 5-htp bryts ner till Serotonin i kroppen. En viss mängd korsar blodbarriären, går in i hjärnan och verkar för att producera ljusa tankar, frihet från depression et cetera, det vi förknippar med Serotonin.

En viss övrig mängd blir kvar i kroppen, blodet och magen, där det kan ställa till problem med matsmältningen.

För att undvika detta problem, börja första med att se till att du har alla förutsättningar för en fungerande Serotonin-metabolism! Ät nyttigt fett, bra protein och mycket frukt och grönt. Supplementera Magnesium Malate eller Glycinate och Omega 3. Kolla sköldkörteln och Vitamin D-värdena.

Byt sedan över till ett Serotonin-höjande medel utan detta problem, exempelvis Tryptophan. Tryptophan fungerar exakt som 5-htp, men går exklusivt till hjärnan utan restprodukter i kroppen. Lycka till.
Citera
2016-09-30, 00:42
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Här kommer en teknisk förklaring

Du tar 5-htp. 5-htp bryts ner till Serotonin i kroppen. En viss mängd korsar blodbarriären, går in i hjärnan och verkar för att producera ljusa tankar, frihet från depression et cetera, det vi förknippar med Serotonin.

En viss övrig mängd blir kvar i kroppen, blodet och magen, där det kan ställa till problem med matsmältningen.

För att undvika detta problem, börja första med att se till att du har alla förutsättningar för en fungerande Serotonin-metabolism! Ät nyttigt fett, bra protein och mycket frukt och grönt. Supplementera Magnesium Malate eller Glycinate och Omega 3. Kolla sköldkörteln och Vitamin D-värdena.

Byt sedan över till ett Serotonin-höjande medel utan detta problem, exempelvis Tryptophan. Tryptophan fungerar exakt som 5-htp, men går exklusivt till hjärnan utan restprodukter i kroppen. Lycka till.

Vad kan det vara rimligt med för mängd av tryptophan tillsammans med magnesium målare? (Skulle det även funka likadant med magnesium citrate?

Ha det gott!
Citera
2016-10-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Tryptophan kommer att ge exakt samma resultat som 5-htp, fast utan biverkningar. Mixa det med Jigsaw Magnesium och depressionen kommer att vara ett minne blott.
Vad har jag missat? Tryptophan har väl testat sämre än 5-HTP i head-to-head-studier och ingen förutom du har någonsin rekommenderat det framför 5-HTP?
Citera
2016-10-01, 17:19
Medlem
gultregns avatar
Citat:
Vad har jag missat? Tryptophan har väl testat sämre än 5-HTP i head-to-head-studier och ingen förutom du har någonsin rekommenderat det framför 5-HTP?

Jag skulle väldigt gärna vilja se länkar till studier där dessa båda jämförs.

Detta forumet är väl så sett egentligen bara baserat på personliga åsikter och det är ju bra på sitt sätt men om någon kan peka på studier så hade det verkligen inte skadat..
Citera
2016-10-02, 02:56
Medlem
Spaztastiks avatar
Jag har testat 5-HTP ett tag, kände mig faktiskt piggare och lite mer uppåt på dagarna än innan. Verkar funka ganska bra måste jag säga! Finns ju olika styrkor, jag vet inte riktigt hur mycket per dag man ska ta? Kanske nån har skrivit men jag orkade faktiskt inte bläddra i tråden.

mvh
Citera
2016-10-02, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultregn

Detta forumet är väl så sett egentligen bara baserat på personliga åsikter och det är ju bra på sitt sätt men om någon kan peka på studier så hade det verkligen inte skadat..
Jag har inga länkar, kan också vara så att jag minns fel. Hur som helst så har jag aldrig sett någon som rekommenderar tryptophan framför 5-HTP.
Citera
2016-10-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultregn

Citat:
Jag har inga länkar, kan också vara så att jag minns fel. Hur som helst så har jag aldrig sett någon som rekommenderar tryptophan framför 5-HTP.

5-htp och Tryptophan är praktiskt taget samma sak, Tryptophan konverterar till 5-htp på ett par timmar i kroppen. Tryptophan tar dock ett något annorlunda "spår" och "spiller" lite mindre Serotonin i kroppen, vilket tar bort rapporterade bieffekter exempelvis de från matsmältningen.

Finns de som rekommenderar Tryptophan, finns de som rekommenderar 5-htp. Reella studier på bägge är praktiskt taget obefintligt, eftersom det är en naturligt förekommande aminosyra.
Det är nästan exakt samma medel i grunden. Som tur är finns det ett enkelt sätt att ta reda på vilket som passar en bäst: TESTA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in