Citat:
Ursprungligen postat av
brezze
Har köpt 5-HTP och l-tyrosin, dock tar ja 15mg mirtazapin till kvällen för sömn och för att minska oro, har gjort så i 3 år nu...
Är det någon fara att blanda mirtazapin med dessa två preparat? Skulle nog kunna sluta med mirtazapin ett tag isf.
Hoppas nån kunnig kan svara, OBS Mirtazapin är inte ett snri preparat utan av typen nassa.
Tack på förhand.
Utan har så klinisk erfarenhet utav just SSRI (Mirtazapin i detta fallet) gör jag ett snabbt uttag av fass,
"Serotonergt syndrom
Interaktioner med serotonerga medel: serotonergt syndrom kan uppträda när man ger en selektiv serotoninåterupptagshämmare (SSRI) i kombination med andra serotonerga läkemedel"
Dock skall det krävas brutala doser utav både SSRI/SNRI och Serotonin för att detta tillstånd ska uppträda, skulle ej rekommendera att mixa dessa oavsett om det ej vore farligt eller ej - mer att få lov att vara på den säkraste sidan då vi alla reagerar helt olika på alla dem substanser som finns på denna planet. Avråder dig all SSRI, speciellt under längre tid då jag alltid varit rädd för permanenta skador kring Serotonin, SSRI/SNRI.
Kliv sakta av din SNRI-medicin och påbörja sedan dosera 5-htp. SSRI/SNRI ser jag som farligt rävgift, det kanske är bra i en väldigt kort period - sedan börjar hjärnan bli van vid detta. Hoppas att du ser min poäng här.
Fick hem 60x 200mg 5-htp häromdagen, började med en dos på 600mg 5-htp. Blev lite illamående, lite varm och mysig men insåg snabbt att det vart ganska mycket. Minskade det till 400mg, varvid jag båda nätter sov otroligt bra. Idag på morgonen åt jag 200mg 5-HTP, L-Tyrosine & L-Theanin blandat med vitamin B6, Magnesium m.m. och känner att min depression minskar drastiskt. Men detta är inget 'magiskt piller' i den mån att "Nu tar jag dessa preparat och förväntar mig att må bäst" då man måste även ändra livs-stil helt, om man nu missbrukat andra droger. Kombinerar detta med morgon-träning (runt 80-100 armhävningar), bra musik, att vakna i tid (mellan 08-09) och sömn (02 till 08). Även i kombination med positivt tänk. Lider av panikångest, ångest, depression, säkerligen fler diagnoser som jag inte vill kolla upp p.g.a. rädsla av zombie-medicin (vill ej börja äta fler mediciner än det jag fått ordinerat, små doser milda benzodiazepin-preparat efter mitt tunga blandmissbruk).
Ja, 5-htp fungerar, men det fungerar bara om man vill göra en djup förändring i sin (destruktiva, i många fall) vardag. Det är ingen mirakelkur, utan mer en liten hjälp på traven. Kan känna smärtor i olika delar av hjärnan. Men mår bättre för var dag som går, och man bör finna sin individa dos utav detta. Ibland räcker 50mg hos vissa patienter, emedans vissa kräver betydligt högre doser.
Edit: Detta gäller även Magensium, som lugnar det centrala nervsystemet. För somliga räcker t.ex. 150mg, emedans andra, som jag, kräver uppemot 1g doserat under en dag, för att undvika just ångest & panikångest, depression och självdestruktivitet.
Rekommenderar ett intag utav Advocado-olja (enzymQ10), D-vitaminer, Omega 3 och mycket C-vitamin. Finns säkerligen fler (naturliga) preparat, men upplever att det jag nämnt i texten fungerar ypperligt. Sedan, som sagt, krävs en stor livsförändring för att få detta att fungera, så att serotonitet & dopaminer får göra sitt uppträdande istället för att sitta & vänta på att 'något ska hända' för då blir det bara en djup besvikelse på något som egentligen hade kunnat hjälpa en ur ett miserabelt mående.