2015-04-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralNovember
Äter 75mg efexor, men är less på biverkningarna, går de att kombinera efexor med 5-htp ?

Någon som har någon bra sida att rekommendera där man kan beställa de ?

Inte bra att kombinera SSRI och 5-HTP. Risk för serotonergt syndrom då. För mig funkade inte 5-HTP, så fortsätter med mina sertraline istället.
Citera
2015-04-10, 20:13
Medlem
Köpte en burk 50mg sen jag börjat med det har jag haft lite besvär med illamående speciellt på förmiddagarna, är det okej att börja försiktigt med låt sig 25 mg, öka till 50 mg efter några veckor sedan 100 mg?
Citera
2015-04-11, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Köpte en burk 50mg sen jag börjat med det har jag haft lite besvär med illamående speciellt på förmiddagarna, är det okej att börja försiktigt med låt sig 25 mg, öka till 50 mg efter några veckor sedan 100 mg?

Ja, varför inte testa?
Citera
2015-04-12, 16:43
Medlem
5-Htp funkar jättebra. Jag har blivit en helt annan person sen jag började med det. Det funkar bäst för mig om jag tar det 3-4 dagar varje månad. Jag Tar det innan läggdags och på morgonen därpå. Funkar bäst på tom mage gärna med b vitamin komplex eller multivitamin. Och så äter man en bit mat ungefär en timme efter intag när man tar det på morgonen. Det börjar verka efter c:a 30 minuter och det känns underbart. Effekten sitter i längre om man fortsätter att ta b komplex eller multivitamin dom dagarna som man inte tar 5-Htp

En vän som är paranoid schizofren äter 5htp och blir så gott som symptom fri. Paranoid schizofreni beror antagligen på att personen ifråga har för mycket dopamin i hjärnan. Och äter man 5-Htp så sänks antagligen dopamin halten för att serotonin halten ökar. Det låter kanske konstigt men det är den slutsatsen som jag/vi har kommit fram till. Från att inte ha vågat sig ut alls utan att tro att alla är efter honom till att bli en socialt utåtriktad person. Det är helt otroligt. Han sover även hela nätterna. Skillnaden är enorm. Han brukade äta ett preparat som hette olanzapine accord.

5-Htp fungerar mot.

Depression.
Ångest.
Dåligt självförtroende/självkänsla.
Aggressions problem.
Paranoid schizofreni
Sömnproblem.

Listan kan göras lång. Det är en 100% naturlig källa till serotonin och det borde forskas massor om det. Men det kommer aldrig att göras eftersom läkemedelsbolagen inte tjänar ett skit på detta.
Citera
2015-04-15, 21:35
Medlem
chots avatar
Jag testar just nu med Mucuna Pruriens 1/2 tsk på morgonen som stöd för dopamintillskott. Jag tar 5-htp i 100mg på kvällen eftersom jag blir seg av den.

Jag har hört att Mucuna Pruriens skall vara effektivast men Zink men vilka vitaminer/mineraler gör så att upptaget att 5-htp blir som effektivast?

Allt gott!
Citera
2015-04-16, 16:08
Medlem
J1948Ms avatar
Tog min första 100mg pill för 10 minuter sen, sköljer ner det med redbull då den innehåller B6/B12 vitaminer.. Får återkomma med resultat.
Citera
2015-04-16, 17:34
Medlem
J1948Ms avatar
Känner ingenting.. men det kanske är det som är meningen. Hm.
Citera
2015-04-16, 19:17
Medlem
chots avatar
Jag känner av och till i 2-3 timmar på 100 men vänta och se. Annars testar du med 200 imorgon. Jag kommer inte ihåg rekommenderad max dos men har för mig att det står 100-300 på burken.
Citera
2015-04-16, 20:48
Medlem
chots avatar
Jag kan säga att jag är väldigt noga med både zink, magnesium och B6 tas tillsammans med 5-htp och som jag förstått det så behövs dessa för att 5-htp skall kunna brytas ner till seretogent på ett effektivare sätt.

Sedan så tar jag alltid dessa på helt tom mage så att de får verka själva typ en halvtimme innan jag äter något annat.

Du kanske kan testa någon multivitamin som finns lite här och var, om du vill göra ett test med alla mineraler och vitaminer?

Allt gott!
Citera
2015-04-17, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax

Varför inte köra på 100 mg direkt istället vilket är den lägsta rekommenderade dosen?
Citera
2015-04-18, 01:21
Medlem
m0rtals avatar
Hur länge står sig 5-HTP? Har några som är ca ett halv år gamla, kan det påverka på något sätt?

(totalt ny inom allt som har med tabletter att göra.)
Citera
2015-04-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollo720
Varför inte köra på 100 mg direkt istället vilket är den lägsta rekommenderade dosen?

Bra fråga, ska testa ikväll igen, mådde sjukt illa sist.
Tror det kan ha haft med utsättning av SSRI, nu har jag inte tagit någon medicin på tre veckor så ska ge 5-htp en ny chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in