2016-09-05, 20:21
Medlem
5549s avatar
Det mesta pekar väl åt en olycklig kombination av droger och psykisk ohälsa, vilket mynnat ut i antingen (troligast) drunkning - alternativt mord. Men det sistnämnda känns för komplicerat. Ibland inträffar det helt enkelt saker som framstår som mystiska för dom (vi) som inte har alla svaren. Nästan alltid finns det dock en rimlig och logisk, och framförallt en odramatisk, förklaring.

När han sprang ut från flygplatsen, visst gjorde han så i nordlig riktning?

https://www.google.se/maps/place/Varna+Airport+(VAR)/@43.237047,27.8241983,4451m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x40a5ab5bb0613549:0x3f0dd 7713040320c!8m2!3d43.2329252!4d27.8233386
Citera
2016-09-05, 20:26
Medlem
Steff83s avatar
Ja, detta med maffia eller liknade känns ¨långsökt också. Dom lägger knappast så mycket energi på relativt små summor från en västeuropeisk turist. Dessutom kontrollerar dom turistnäringen till största delen som jag fattat och vill knappast få dåligt rykte. Lars har nog skapat detta på alldeles egen hand med sitt drogexperimenterande med paranoia som följd. Säkerligen vill inte hans vänner skylta med deras drogäventyr allt för mycket heller, och kan nog med lätthet valsa med i historier som passar dom med huliganer och´maffia..utan att för den sakens skull dom vet mer än det som Lars hävdat.
Senast redigerad av Steff83 2016-09-05 kl. 20:30.
Citera
2016-09-05, 20:55
Medlem
Verkistos avatar
Att Lars spräckt trumhinnan tycks vara klarlagt. Men frågan är, hur gick det till? Att han blev överfallen av fotbollshuliganer tycks ingen i tråden riktigt tro på. Men en trumhinna spräcker sig inte av sig själv. Utifrån de uppgifter som finns tillgängliga så är det troligt att han faktiskt blev misshandlad - och att det var då trumhinnan sprack. Men varför blev han misshandlad? Jag har ovan lagt fram en teori om misshandel pga skulder till droghandlare. Om den teorin inte håller så kvarstår att hans trumhinna - på ett eller annat sätt - spräckts. Men vilka var det som misshandlade honom, och varför?

Det skrivs i flera inlägg om att Lars kan ha fallit i vattnet och drunknat. Men varför skulle en 28 årig rätt vanlig tysk man, låt vara med en del rester av droger i kroppen, ramla i och drunkna? Det kan ha hänt, men är det troligt?
Citera
2016-09-05, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utsatt för ett grovt brott?

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kanske är det så att vi målar in oss i ett hörn, när vi fokuserar så mycket på Lars ev. psykiska ohälsa.

Det finns ju faktiskt inga bevis alls på att Lars led av någon psykisk ohälsa överhuvudtaget, det är rena spekulationer från vår sida.
Det kan trots allt finnas andra förklaringar till Lars agerande, hans beteende kan ha varit irrationellt i samband med att han tagit narkotika, och i ett narkotikapåverkat tillstånd kan naturligtvis en person bete sig märkligt på många sätt och vis, det skulle också förklara avsaknaden av aptit.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, jag menar som så här, - även om Lars har betett sig egendomligt och märkligt under resan så behöver det inte nödvändigtvis vara orsaken till hans försvinnande.

Det kan lika väl vara så att Lars har blivit utsatt för ett grovt brott, mördad helt enkelt.
Något kan ha gått väldigt, väldigt snett i samband med att han skulle köpa knark tex.

Vi ska också tänka på att Lars inte alls var van vid den här miljön.
Lars är van vid trygga Tyskland, han har aldrig varit utomlands och helt plötsligt står han kanske och vill köpa knark av kriminella östeuropeer i Bulgarien.. vad som helst kan ha hänt!

Det är helt riktigt. Vi har inte en aning och detta är enbart spekulationer från vår sida. Vi vet egentligen i stort sett ingenting med säkerhet.

Eftersom vi inte har ett hum vad som hände med honom så kan många förklaringar vara möjliga. En sak står i a f helt klart och det är att hans försvinnande inte är frivilligt. Som jag ser det. En person som han var/är skulle få det mycket svårt att klara sig i Bulgarien. Jag tror inte heller att han hade någon som helst önskan att bosätta sig där.

Nej Lars egendomliga och märkliga beteende behöver inte ha något att göra med att han försvann.

Att Lars skulle ha blivit utsatt för ett mycket grovt brott kan vi inte heller bortse i från.

Personligen tror jag detta kan ha varit en av orsakerna till hans beteende. Precis som du också skrev så var han inte van vid den här miljön. Lars var van vid Tyskland. Han verkar inte heller ha varit en van resenär och resan till Goldstrand/Varna kan mycket väl ha varit hans första utlandsresa.

Han lär med andra orsaker kan ha varit totalt ovan vid utlandsresor. Detta kan ha gjort honom både osäker, nervös och orolig. Detta blev heller inte bättre då de två reskamraterna reste iväg. Då var han ensam kvar fastän de erbjöd sig att stanna men det ville han inte.

Att inslag av narkotika finns med någonstans skulle inte förvåna mig det minsta.

Du har redan tagit upp när Lars precis har kommit utanför flygplatsbyggnadens dörrar att han sticker ner handen i ena fickan. Man ser klart och tydligt hur vänsterhanden som snabbast glider ner i byxornas vänsterficka. Det verkar mera som han som hastigt kände efter något än att han letade efter någonting där. Pass? Pengar?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-05 kl. 21:38.
Citera
2016-09-05, 21:16
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutasnusaNU
Som jag förstått det, rätta mig om jag har fel. Lars var(/är ) Hertha Berlin supporter och han hamnade i slagsmål med Bayern supportrar på stranden. Någon dag senare eller tom. samma kväll, väntade han på sina vänner utanför McDonalds när några inhemska Bulgarer fick betalt för att misshandla honom. Vännerna såg aldrig det ske och Lars kom i kontakt med sina kamrater först nästa morgon. Vad han gjorde under natten och vad som skedde visste nog bara han?

( det är så jag förstått Lars förklara det)

Han var supporter till Werder Bremen om det nu har någon betydelse, Han kom däremot ursprungligen från Berlin.
Citera
2016-09-05, 21:21
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det mesta pekar väl åt en olycklig kombination av droger och psykisk ohälsa, vilket mynnat ut i antingen (troligast) drunkning - alternativt mord. Men det sistnämnda känns för komplicerat. Ibland inträffar det helt enkelt saker som framstår som mystiska för dom (vi) som inte har alla svaren. Nästan alltid finns det dock en rimlig och logisk, och framförallt en odramatisk, förklaring.

När han sprang ut från flygplatsen, visst gjorde han så i nordlig riktning?

[/b]https://www.google.se/maps/place/Varna+Airport+(VAR)/@43.237047,27.8241983,4451m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x40a5ab5bb0613549:0x3f0dd 7713040320c!8m2!3d43.2329252!4d27.8233386

Ja han flydde i nordvästlig riktning
Citera
2016-09-05, 21:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Videoklipp med Lars.

Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Tycker det ser ut som om hon vill ge Lars något. T ex någon reklampryl.

Det finns litet olika längd på videoklippen om denna händelse.

I ett av dem tittar Lars som snabbast in i rum. Jag tror att han frågade den här tjejen var flygplatsläkaren höll till och sedan pekar hon med handen var denne finns och Lars går lugnt vidare.

Jag kan inte få det till att hon skulle ha givit honom någonting.
Citera
2016-09-05, 21:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Att Lars spräckt trumhinnan tycks vara klarlagt. Men frågan är, hur gick det till? Att han blev överfallen av fotbollshuliganer tycks ingen i tråden riktigt tro på. Men en trumhinna spräcker sig inte av sig själv. Utifrån de uppgifter som finns tillgängliga så är det troligt att han faktiskt blev misshandlad - och att det var då trumhinnan sprack. Men varför blev han misshandlad? Jag har ovan lagt fram en teori om misshandel pga skulder till droghandlare. Om den teorin inte håller så kvarstår att hans trumhinna - på ett eller annat sätt - spräckts. Men vilka var det som misshandlade honom, och varför?

Det skrivs i flera inlägg om att Lars kan ha fallit i vattnet och drunknat. Men varför skulle en 28 årig rätt vanlig tysk man, låt vara med en del rester av droger i kroppen, ramla i och drunkna? Det kan ha hänt, men är det troligt?
Trumhinnan kan man spräcka på de mest odramatiska sätt - en enkel lavett exempelvis. Har hänt en kompis till mig. Behövs inte någon misshandel för att få den skadan, dessutom vore han nog betydligt mer omtöcknad om han träffat på fel människor i den bulgariska undre världen (sjukhus).
Citera
2016-09-05, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget frivilligt försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hehe, nej kriminella öststatare är inte att leka med.

Nej, något planerat frivilligt försvinnande är det inte frågan om, det är vi helt överens om.

Andra scenarier kan vi naturligtvis endast spekulera i, samma gäller Lars psykiska hälsa, här vet vi heller inget säkert.
Lars märkliga beteende och agerande under resan behöver nödvändigtvis inte bero på psykisk sjukdom eller skada uppkommen av slaget han fick, det kan likväl handla om tillfällig narkotikapåverkan, därav också avsaknaden av aptiten.

Låt oss spekulera i den sista sekvensen av den här historien, det sista vi ser av Lars är när han springer ut från flygplatsbyggnaden för att sedan hoppa över stängslet, där upphör alla spår.

Vart var han på väg?
Hade han ett mål när han hoppade över stängslet eller rusade han bara iväg i total sinnesförvirring?

Läkaren har vittnat om att Lars verkade nervös och orolig, precis innan han avvek från rummet, kanske Lars satt och funderade på något väldigt, väldigt viktigt och allvarligt i denna stund?
Kanske Lars resonerade fram och tillbaka med sig själv, "ska jag sätta mig på flyget nu och åka hem och glömma allt detta, eller ska jag...."
Kanske Lars beslutar sig för att han ska stanna och reda ut någon allvarlig händelse som skett, dessutom är han kanske vid detta tillfälle också narkotikapåverkad vilket gör att han agerar på ett minst sagt märkligt vis, genom att rusa ut och hoppa över stängslet.

Jag ser framförallt två olika scenarier:
1. Han har drabbats av en skada i samband med misshandeln, och därav hans märkliga beteende, detta slutat helt enkelt med att han rusar ut från flygplatsen, hoppar över stängslet och försvinner.
Kanske drunknade han, kanske dog han i ett skogsområde, kanske lever han som hemlös någonstans i Bulgarien, han kan ju också ha drabbats av minnesförlust i kombination med skadan han fick.

2. Något väldigt allvarligt hände där nere i Bulgarien, han kan ha blivit vittne till något mycket allvarligt brott, han kan ha kommit i konflikt med grovt kriminella typer, eller han kan helt enkelt bara ha bråkat med fel personer, något som kostade honom livet i slutändan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men helt omöjligt är det ju inte att någon helt enkelt slog ihjäl honom.

Jag vet inte heller vad jag skall tro men en sak tror jag och det är att Lars Mittank inte är i livet.

Det tror jag nog att alla är överens om. Inte försvann Lars frivilligt.

Jag tror att han rusade iväg utan att ha något mål. Åtminstone till att börja med. Sedan blev hans mål att klättra över det höga staketet.

Låt oss säga att han skulle leva som hemlös drygt 2 år efter att han försvann. Hur skulle han ha klarat sig under den här tiden? Skulle han lida av minnesförlust så tycker man att människor skulle ha sett honom. Hans försvinnande har också tagits upp åtminstone i en bulgarisk tidning med foto på honom. Utan att jag vet kan jag tänka mig att hans fall också har tagits upp av bulgarisk TV.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-05 kl. 21:39.
Citera
2016-09-05, 21:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte heller vad jag skall tro men en sak tror jag och det är att Lars Mittank inte är i livet.

Det tror jag nog att alla är överens om. Inte försvann Lars frivilligt.

Jag tror att han rusade iväg utan att ha något mål. Åtminstone till att börja med. Sedan blev hans mål att klättra över det höga staketet.

Låt oss säga att han skulle leva som hemlös drygt 2 år efter att han försvann. Hur skulle han ha klarat sig under den här tiden? Skulle han lida av minnesförlust så tycker man att människor skulle ha sett honom. Hans försvinnande har också tagits upp åtminstone i en bulgarisk tidning med foto på honom. Utan att jag vet kan jag tänka mig att hans fall också har tagits upp av bulgarisk TV.
O ja. Detta har varit rätt omtalat i bulgarisk media. Finns flera Youtube-klipp från bulgarisk TV där dom tar upp fallet. Så, nej, att han skulle överleva och gå under luppen under dessa år osannolikt.
Citera
2016-09-05, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utländsk turist.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Utländska turisters möjligheter att handla narkotika pa kredit torde vara närmast obefintliga.

Att en utländsk turist skulle kunna köpa narkotika på kredit tror jag knappast skulle ha varit möjligt.
Citera
2016-09-05, 22:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
En smal igenvuxen å.

Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Detta är ån jag pratar om från en viss punkt strax söder om :
https://www.google.bg/maps/@43.2300187,27.7953473,3a,60y,173.62h,79.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-THDwI198II2cniePjzWNA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
och nästan nere vid floden
https://www.google.bg/maps/@43.2061227,27.7956485,3a,60y,17.05h,86.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-Cbu_EzS2cxOm9SC6UWiXA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

Intressanta länkar.

Den här ån nästan nere vid floden ju nästan helt igenvuxen. Kan kanske vara lätt att missa den?

Hur djup kan den vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in