2016-09-05, 12:48
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Fråga till Blåvitt fans: Hur ser ni på Lennartsson vara eller inte vara inte IFK efter den här säsongen? En säsong där man missat att kvalificera sig till EL trots relativt lätt motstånd och förmodligen en missad guldstrid? Stahre fick ju sparken trots en tredjeplats.

Att kalla Qarabag för ett lätt motstånd tyder på djup okunskap om fotboll. Sett till de två matcherna mot dem och sett till deras meriter från europeisk klubbfotboll är det tecken på djup underskattning att kalla dem för en lätt motståndare. jag påstår att alla svenska topplag hade fått svårt mot dem i en kvalmatch.

Man ska också ha i minnet att vi sålde vår bästa mittfältare, att våra bästa mittback varit skadad stor del av våren och att klubben dragits med ekonomiska problem en längre tid som sannolikt påverkar laget, så att vi missar i guldstriden är i varje fall för mig ingen överraskning även om man hoppas in i det längsta. Med tanke på förutsättningarna är trots allt en tredjeplats okej.

Därmed inte sagt att jag är fullt nöjd med Lennartsson. Tycker han är för dålig på att våga släppa fram yngre spelare och är för försiktig som matchcoach, särskilt när det är uppenbart att startelvan inte levererar som den ska. Ska man byta ut honom för det? Ja, kanske men det är ju också lite grann beroende på vad man kan få istället. Lennartsson är sammantaget ändå rätt okej och jag kan se att det finns argument både för att byta ut honom och behålla honom. I slutändan ska man göra det som är mest ekonomiskt försvarbart. Ett cupguld, en andraplats i ligan och fortfarande med i racet om en Europaplats, resultatmässigt är det inte jättedåligt även målet är serieseger.
Citera
2016-09-05, 13:15
Avslutad
Samtliga* topp lag vill/har bytit tränare med motivering att resultaten inte varit tillräckligt bra.
Det faller ju på sin orimlighet.

*utom MFF(?)
Citera
2016-09-05, 13:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vänta lite nu.
Man måste ju få kunna säga att vissa motståndare är lättare än andra, utan att det betyder att det finns motståndare man omöjligtvis kan tappa poäng mot?

Det kan ni väl få göra, men det är inte helt enkelt att avgöra vad som är "lätta" när det kommer till höstmatcher.
Citera
2016-09-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det kan ni väl få göra, men det är inte helt enkelt att avgöra vad som är "lätta" när det kommer till höstmatcher.

har du någon statistik som stödjer detta? skulle själv tro att det inte är någon vidare skillnad på hur ofta favoriter (till olika grad) vinner under hösten eller övriga del av säsongen. i AIKs fall har det nog snarare varit tvärt om senaste 4-5 säsongerna.

det enda som jag kan se skulle påverka är att vissa lag i mittenskicket är omotiverade i slutet av säsongen, men detta bör påverka lika mycket åt båda håll (dvs att de förlorar i högre utsträckning än vanligt mot nedflyttningskandidater samtidigt som de även förlorar i högre utsträckning mot lag som slåss om europaplatser och guld)
Senast redigerad av M.S 2016-09-05 kl. 13:36.
Citera
2016-09-05, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Jag ser ju våra två sista matcher mot MFF respektive Norrköping som bland de svåraste, och mötena mot Falkenberg och Dif som lättare. Inget konstigt med det tycker jag.

Sedan om någon läser in något i detta som jag faktiskt inte sagt, är inte mitt problem.

Ps
Är det kanske du som vill ta bort lite av det självklara favorittrycket som MFF och Peking har påsig inför avslutningen?
Citera
2016-09-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Fråga till Blåvitt fans: Hur ser ni på Lennartsson vara eller inte vara inte IFK efter den här säsongen? En säsong där man missat att kvalificera sig till EL trots relativt lätt motstånd och förmodligen en missad guldstrid? Stahre fick ju sparken trots en tredjeplats.

Vi kom 2:a 2014, 3:a 2013, enda året där det egentligen gick riktigt uselt för laget i Allsvenskan under Stahre var första året, 2012. Sedan vann vi cupen också, det var en kul final.

Jörgen är väl en ok tränare, men knappast särskilt inspirerande, han springer i sitt ekorrhjul och är insnöad på sin grej, och jag tycker inte han är rätt man för jobbet om vi nu faktiskt skall följa den doktrin som finns, dvs att unga spelare från den egna verksamheten skall vara en väsentlig del av laget, han har varit konsekvent kass på att ge de egna chansen. Sedan skulle vi ha tagit guldet förra året, nu blir det väl som för MFF 88-04, att man får vänta i 16 år.
Citera
2016-09-05, 13:46
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vi kom 2:a 2014, 3:a 2013, enda året där det egentligen gick riktigt uselt för laget i Allsvenskan under Stahre var första året, 2012. Sedan vann vi cupen också, det var en kul final.

Jörgen är väl en ok tränare, men knappast särskilt inspirerande, han springer i sitt ekorrhjul och är insnöad på sin grej, och jag tycker inte han är rätt man för jobbet om vi nu faktiskt skall följa den doktrin som finns, dvs att unga spelare från den egna verksamheten skall vara en väsentlig del av laget, han har varit konsekvent kass på att ge de egna chansen. Sedan skulle vi ha tagit guldet förra året, nu blir det väl som för MFF på 88-04, att man får vänta i 16 år.
På samma sätt som ni egentligen skulle ha spelat i Europa ifjol?
Citera
2016-09-05, 13:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag ser ju våra två sista matcher mot MFF respektive Norrköping som bland de svåraste, och mötena mot Falkenberg och Dif som lättare. Inget konstigt med det tycker jag.

Sedan om någon läser in något i detta som jag faktiskt inte sagt, är inte mitt problem.

Ps
Är det kanske du som vill ta bort lite av det självklara favorittrycket som MFF och Peking har påsig inför avslutningen?

Det är kanske sådana fall att jag ser inte något motstånd som lätt i någon som helst mening någonsin. Det finns inga lätta motståndare. Det skapar underskattning och fel inställning. Jobbet ska göras i alla matcher och man får aldrig mer än tre poäng. Jag vill inte ta bort något favoritskap, men däremot vill jag inte att MFF vinner mot Norrköping för att sedan förlora mot Falkenberg.
Citera
2016-09-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
På samma sätt som ni egentligen skulle ha spelat i Europa ifjol?

Ja, det var gyllene lägen som borde förvaltats bättre.
Citera
2016-09-05, 13:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, det var gyllene lägen som borde förvaltats bättre.
Förstår hur du menar, vi skulle egentligen vunnit guld samtliga år sen 98 men chanserna har slarvats bort..
Citera
2016-09-05, 13:57
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Förstår hur du menar, vi skulle egentligen vunnit guld samtliga år sen 98 men chanserna har slarvats bort..
Enig. Vi hade haft tre stjärnor på bröstet om vi inte slarvat :/
Citera
2016-09-05, 13:57
Medlem
Citat:

Antar att du är allergisk mot what ifs, och det är rimligt, men vi hade det helt i egna händer förra året, vi var i princip överlägsna första halvan av säsongen, sedan kom sommar dippen där vi inte pallar att kriga på två fronter. En anledning till det är ju att Jörgen hellre mal ner startspelarna till köttfärs än låter andra i truppen ta en start så att gubbarna får vila.

Det börjar osa Spurs om oss, vi faller fan på målsnöret jämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in