Citat:
Ursprungligen postat av
Moltke
Archersystemet kan definitivt hanteras av enbart värnpliktiga, som fått utbildning på det. Det har fungerat med mer roddiga pjässystem tidigare så det kan knappast vara något problem. Ledningssystemet är knappast heller något som kräver nämnvärd handpåläggning, om nu inte det tillåtits bli direkt ofältmässigt såklart.
Det svåra är det som redan nämnts dvs det finns inga pengar, och det kommer sannolikt inte tillföras några pengar i tid för att de 24 pjäserna kommer kunna integreras i Försvarsmakten.
Faktum är att det som fattas ännu mer är fungerande raketartilleri givet vad vilken tänkt motståndare som helst har i sina inventariet. Att skaffa 24 pjäser till, med flera mil kortare porté än motståndarens indirekta eld-system klarar gör inte att nästa konflikt kan hanteras bättre. Sett ur ett systemperspektiv är fler Archer problematiskt på detta sätt. Å andra sidan kommer systemet vara bra på sina uppgifter såklart.
Allt de behöver finns förenklat och datorstyrt i hytten. Det behöver bara få koordinater, antal skott, ammunitionstyp och uppgift om nästa uppställningsplats. Sedan är det bara att skjuta och köra. Det har säkert aldrig varit så enkelt att var artillerist som i dag.
Inga kulbanor behöver räknas för hand med hjälp av tabeller som förra generationens artillerister.
Den välövade stridsledningen är givetvis yrkesmän. Underhållet i fredstid yrkes-, eller civilanställda.
Logistiken men påfyllnad av ammunition bränsle etc. måste givetvis övas ganska mycket, inte för att det är svårt utan för att de ska bli snabba och effektiva. Fordonsförarna och pjäsförarna måste också öva för att bli skickliga. Simulatorträning vet jag inte var man sköter men får jag gissa finns det delvis inbyggt i systemet i respektive pjäs.
En separat simulator upphängd i gyro vore naturligtvis drömmen men den antar jag man bantat bort. Man skulle kunna komma ganska långt med en PC och rejäl bildskärm när det gäller att träna på vissa moment.
För övrigt skulle jag tilldela Stockholm en del av de extra pjäserna, det är där som Sverige ska hålla ut längst utgår jag från.