2011-04-10, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av usefulidiot
Din syn har Gud gett dig. Förväntar du dig se Gud genom verktyget Gud gav dig?
Om Gud uppenbarade sig för alla i världen, skulle det finnas några icketroende då? Nej.
Se detta som ett test. De som gamblar sina 70 år och som vinst får ett oändligt liv i paradiset, eller de som föredrar livets 70 korta år framför allt annat och hamnar i slutet i ett varmt ångestfylld håla in all eternity.

Om Gud skulle uppenbara sig,så skulle människans tron blir eftersatt och efterbliven.
Det som står i religiösa skrifter,är resultatet så!
Det är alltså människan som provocerar.
Av att bedöma din avatarnamnet,så är du en idiot!
Citera
2011-04-10, 10:26
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Du har nästan rätt! Det krävs mer än logik och rationellt tänkande för att människan ska överleva och det är förnuft. Det finns nämligen en diskrepans mellan förnuft och logik. Man kan använda sig av logik till destruktiva krafter. Logik är bra när det finns förnuft som stöd.

Tack, du har helt rätt. Men de som tror utan förnuft eller resonerar utan logik är i sig en destruktiv kraft.
Citera
2011-04-10, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Tack, du har helt rätt. Men de som tror utan förnuft eller resonerar utan logik är i sig en destruktiv kraft.

Nej det stämmer inte!
Där är också en destruktiv kraft i förnuftet och logik,genom beslutningar!
Ateister gör ju så såväl som teister!
Citera
2011-04-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andgul
Det är människan som hade skapat symboler.
Så vem har alltså skapat bokstäver,siffror och ordmeningar såväl som namn???

Självklart är det människan! Men det är bra om man förstår symbolerna, för annars kan man hamna fel.
Citera
2011-04-10, 10:51
Bannlyst
Accepterar då att religioner är bara fantasier!
Citera
2011-04-10, 10:56
Medlem
Citat:
Accepterar då att religioner är bara fantasier!

Religion ,tror jag, har mycket med symbolspråk att göra. Det är när man inte förstår detta och när man inte kan översätta detta symbolspråk till vår tid det blir "bara fantasier".
Citera
2011-04-10, 11:03
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Nej det stämmer inte!
Där är också en destruktiv kraft i förnuftet och logik,genom beslutningar!
Ateister gör ju så såväl som teister!

När har ateister någonsin lyckats samla en mängd människor som inte känner varandra för att gå och döda ett annat gäng människor man aldrig har träffat? Att mörda en person man inte har något otalt med som så ofta sker i krig kräver nästan att man samlar människor under en gemensam tro/fantasi.

Har man åsiktskillnader utifrån tro kan man aldrig komma fram till en lösning. Men har man åsiktskillnader baserat på logik kan man föra en förnuftig dialog och oftast komma fram till en icke våldsam lösning.

Religösa personer har dessutom oftast inget principiellt emot ett kärnvapenkrig, eftersom det är Guds vilja om det sker och det står i bibeln att domedagen ska komma och då får de komma till himlen. Jag har dock aldrig träffat en atteist som tycker kärnvapenkrig är helt okej.
Citera
2011-04-10, 11:13
Bannlyst
Citat:
När har ateister någonsin lyckats samla en mängd människor som inte känner varandra för att gå och döda ett annat gäng människor man aldrig har träffat? Att mörda en person man inte har något otalt med som så ofta sker i krig kräver nästan att man samlar människor under en gemensam tro/fantasi.

Har man åsiktskillnader utifrån tro kan man aldrig komma fram till en lösning. Men har man åsiktskillnader baserat på logik kan man föra en förnuftig dialog och oftast komma fram till en icke våldsam lösning.

Religösa personer har dessutom oftast inget principiellt emot ett kärnvapenkrig, eftersom det är Guds vilja om det sker och det står i bibeln att domedagen ska komma och då får de komma till himlen. Jag har dock aldrig träffat en atteist som tycker kärnvapenkrig är helt okej.

Ateister har där förekommit under i alla krig,i syfte för att bevarar förnuftet och logik.
Alltså fred!
Det är sättet att försvarar sig med en destruktiv kraft.
Man kan också utrota religiösa individer med ett krig,då det visar sig att teister har snäv uppfattning om verkligheten och sanningen.
Politiker kan också vara en destruktiv kraft,med sina beslutningar som att förbjudar religioner då det är bara fantasier.
Teister kan inte bevisa om Gud finns.
Ateister kan inte bevisa om Gud inte finns.
Citera
2011-04-10, 11:25
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ateister har där förekommit under i alla krig,i syfte för att bevarar förnuftet och logik.
Alltså fred!
Man kan också utrota religiösa individer med ett krig,då det visar sig att teister har snäv uppfattning om verkligheten och sanningen.
Politiker kan också vara en destruktiv kraft,med sina beslutningar som att förbjudar religioner då det är bara fantasier.

Min gissning är att du skriver ner ditt inlägg på finska, och kör det sen genom Google Translate. Har jag rätt?

Detta är samma frågeställning som i det ockulta forumet. Ingen religiös fanatiker eller något så kallat medium har lyckats bevisa sitt dravel. De försöker då lägga över bevisbördan på oss skeptiker. (Som har all anledning att vara skeptisk eftersom det inte finns ett uns bevis framlagt)
Citera
2011-04-10, 11:46
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Alltså fred!

Allt som kristna säger om Gud, tex Bibelns beskrivning om jordens skapelse, den inre logiken i Guds existens - är motbevisat antingen vetenskapligt eller logiskt, så jag förstår inte vad diskussionen handlar om.

Om jag skulle säga, jag tror himlen är månen och där hamnar man om man dör. Vi har åkt till månan och sett att det är en kall död planet. Skulle inte min tes att månen är himlen anses motbevisad?
Citera
2011-04-10, 13:29
Medlem
Citat:
Allt som kristna säger om Gud, tex Bibelns beskrivning om jordens skapelse, den inre logiken i Guds existens - är motbevisat antingen vetenskapligt eller logiskt, så jag förstår inte vad diskussionen handlar om.

Om jag skulle säga, jag tror himlen är månen och där hamnar man om man dör. Vi har åkt till månan och sett att det är en kall död planet. Skulle inte min tes att månen är himlen anses motbevisad?

Tror ärligt talat att du inte vet vad det står i Guds ord Bibeln.
Citera
2011-04-10, 14:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Tror ärligt talat att du inte vet vad det står i Guds ord Bibeln.

Spelar ingen roll om man läst bibeln eller inte. Varje tänkande människa begriper att vilken bok som helst inte kan innehålla instruktioner från en utomvärldslig varelse som har skapat universum och som funnits alltid och som kan se alla människors innersta tankar och som blir nöjd eller missnöjd utifrån hur människorna på dammkornet jorden uppför sig. Get real.
Varje människa med en fungerande hjärna fattar också att om en gud skulle vilja meddela mäniskan sin existens så hade han gjort det på ett sätt som inte kunde missförstås i stället för att droppa en bok i öknen för tvåtusen år sedan och sedan aldrig höra av sig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in