Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 19:42
  #78121
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Kan det förhålla sig så att endast OP mördare vet vem mördaren faktiskt är (eller var).

Att ingen på trettio år skulle ha sladdrat med nå om sanningen kring mordet är ju inte särskilt troligt.

En ensam "galning" starkt driven av hat mot OP och hela samhället.
Citera
2016-08-23, 19:48
  #78122
Medlem
brutalares avatar
Jag hoppas verkligen att GM lever och träder fram en dag frivilligt och berättar hur allt gick till.
Citera
2016-08-23, 19:53
  #78123
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag hoppas verkligen att GM lever och träder fram en dag frivilligt och berättar hur allt gick till.

Ja - det skulle vara ett slags plåster på såret.

Dock tror jag gärningsmannen tar, eller har tagit med sig hemligheten i graven.

Det är känns verkligen egendomligt att ingen läckt vem det är på trettio år - det tycker jag starkt vittnar om att det var en ensam mans verk till fullo.
Citera
2016-08-23, 20:37
  #78124
Medlem
Molndalsbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Ja - det skulle vara ett slags plåster på såret.

Dock tror jag gärningsmannen tar, eller har tagit med sig hemligheten i graven.

Det är känns verkligen egendomligt att ingen läckt vem det är på trettio år - det tycker jag starkt vittnar om att det var en ensam mans verk till fullo.

Det var ett annorlunda klimat förr, man golade helt enkelt inte om man var med i gamet
Citera
2016-08-23, 20:45
  #78125
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molndalsbro
Det var ett annorlunda klimat förr, man golade helt enkelt inte om man var med i gamet

Förvisso sant. Men på trettio långa år - och dessutom när en stor belöning har utfärdats?
Citera
2016-08-23, 20:46
  #78126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Ja - det skulle vara ett slags plåster på såret.

Dock tror jag gärningsmannen tar, eller har tagit med sig hemligheten i graven.

Det är känns verkligen egendomligt att ingen läckt vem det är på trettio år - det tycker jag starkt vittnar om att det var en ensam mans verk till fullo.

Citat:
Ursprungligen postat av Molndalsbro
Det var ett annorlunda klimat förr, man golade helt enkelt inte om man var med i gamet

Men varför läcka om man tycker man gjort nationen en tjänst?
Varför läcka om man fått rimligtvis 500 000 för väl utfört arbete?
Förstår inte allt tjat om att läcka? Ser inget skäl till det.
Ni ser på GM ur ert egna perspektiv. Grovt fel.

Annorlunda klimat, ja.
Gola då var du väck, gällde på jobbet också.
Det var inget man gjorde bara. Då fick du sitta själv med pilsnern på fredagskvällen.
Citera
2016-08-23, 20:49
  #78127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Förvisso sant. Men på trettio långa år - och dessutom när en stor belöning har utfärdats?

Tror belöningen på 50 miljoner som utlöstes efter MOP var mer till trubbel än hjälp.
Då skulle ju varje dåre försöka sy ihop en komplott som höll för att få del av de 50 miljonerna.

Vad ska du med 50 miljoner till om du får en rakkniv över halsen?
Vad tror du händer om du tjallar?
Du tror inte dina barn kommer råka utför en olycka eller din partner bli våldtagen och misshandlad?

Den där världen är ingen gullegullvärld.

Tro inte att man kan gå till polisen och säga sanningen i ett brott av den digniteten utan att det kostar.

Se på hon journalisten Cats Falck som rotade lite för djupt och kommit på att östtyskarna smugglade svensk elektronik och Boforsvapen från Sverige till Iran.

Plums i Hammarby kanalens botten.

Signerat DDR:s STASI.
__________________
Senast redigerad av HolmgerKnutsson 2016-08-23 kl. 20:55.
Citera
2016-08-23, 21:07
  #78128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Denna SE har tidigare i tråden tröskats sönder ett antal gånger utan att leda någonstans.
Ja, när det gäller allt som varit uppe i denna jättestora omgång. Det är ändå svårt
att avföra alla märkligheter kring honom med att han bara var en mytoman som
sökte uppmärksamhet. En intressant sak som inte varit uppe nu är inlägget från
tinytiny som handlar om Engströms anknytningar till Wallingatan 34. Där finns något
att gå vidare med vilket i o f sig kanske är omöjligt då den delen vilar i djup skugga
och tystnad.
Citera
2016-08-23, 21:44
  #78129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hm, lite lurigt det här faktiskt. Har läst om förhören igen. HJ hävdar hela tiden Apelbergsgatan. Han kör en vit Mercedes. HJ säger initialt att mordet skedde på ca 5 meters avstånd snett bakom honom till vänster. I nästkommande förhör är avståndet 15 meter. Och i förhöret därpå 25 meter.

HJ säger att han stod först vid trafikljusen vid Apelbergsgatan. Ingen bil var framför hans. Han svängde runt direkt (på fem sek) och fram till mordplatsen.

AD körde en vit Mitsubishi-taxi. Han stod med sin bil som första fordon vid trafikljusen Tunnelgatan/Sveavägen.

I förhöret 27/4 säger LL att taxibilen som stod framför hans Cheva var en ljusare japansk bil och att han talat med chauffören Anders D på mordplatsen.

Polisen talar med IM, JÅS, SL, AB som alla med mindre eller större säkerhet säger att det var en vit Mercedes som först körde fram till mordplatsen. Dvs HJ:s taxi.

Två passagerare i HJ:s taxi säger att U-svängen skedde från trafikljusen vid Tunnelgatan.

JÅS, som stod med sin bil i vänsterfilen med nosen norrut för att svänga västerut in på Tunnelgatan säger att den taxi som körde fram till mordplatsen "stod på andra sidan gatan", dvs med nosen söderut i riktning Sergels torg vilket då måste ha varit söder om JÅS, dvs vid Apelbergsgatan.

Min slutsats:

1) AD stod med sin vita Mitsubishi på första position vid trafikljusen Tunnelgatan. Bakom honom fanns LL i sin Cheva.
2) HJ hävdar bestämt att han stod vid Apelbergsgatan som första bil. Han säger att uppgiften att AD stod framför honom är felaktig.
3) Det är faktiskt fullt möjligt att HJ trots allt stod vid Apelbergsgatan och gjorde U-svängen.
4) HJ:s snabba ankomst till mordplatsen förklaras av att han omgående - 5 sek - gjorde sin U-sväng. Han kan alltså ha hunnit fram till mordplatsen före LL som ju trasslade med sitt telefonanrop då hans bil samtidigt rullade rakt fram i korsningen. Han säger också att han höll på att krocka med en mötande bil när han skulle svänga runt = HJ.
5) AD gjorde som bekant ingen U-sväng utan körde istället in till västra trottoaren.
6) JÅS anslöt senare framför HJ och LL vid mordplatsen och hindras då först av HJ och LL i korsningen.

Detta lär väl på intet sätt lösa mordet. Men det berättar en del om de tvärsäkra männens verkliga förutsättningar att göra riktiga iakttagelser. Att köra bil och prata i telefon/radio samtidigt som man ska försöka se vad som händer på trottoaren under några dramatiska sekunder kan sannerligen inte vara lätt.

Min uppfattning är att dessa herrar (LL, AD, HJ) i efterhand insåg att de nog förväntades ha sett mer än de i verkligheten såg och fabulerar därför ihop sina historier så gott det går. Att berätta för polisen och i medierna kräver - menade nog dessa herrar - att man framstår som rationell, uppmärksam och handlingskraftig.

I själva verket kan väl inte en enda tänkande människa förstå annat än att deras förutsättningar att göra bra iakttagelser var starkt begränsade. Det är därför deras berättelser framstår som fragmentariska och dessutom ändras efter gång. De såg helt enkelt inte mot mordplatsen hela tiden eftersom de körde bil och larmade polisen. Vad hände exempelvis bakom ryggen på LL och HJ medan de gjorde sina U-svängar?

Och även AD hade ryggen mot mordplatsen när han körde in till västra trottoarkanten.
"Det blir trångt, det" sa Anders Helin

Bra sammanfattning du gjort, sånt uppskattas! Det är ett faktum att det finns fler bilar och personer i åtalsprotokollet, än vad det finns plats för. Antingen hittar folk på, eller har de kommit ihåg fel. Jag vill inte snacka illa om folk i allmänhet, inte ens om droskförare, men nog finns det skäl att vara kritisk mot många (alla?) vittnesmål. Man får försöka se dem i ljuset av deras egna situation, och förmåga att observera.

Inge M: Febersjuk och nerbäddad i en vecka, ute för första gången på kvällen. Motljus. Oro för att han spärrar bilar.

Hans J: Svänger mot och hindrar trafiken, försöker att inte krocka.

Anders D: Sliter upp micken, ropar, ska ta betalt och släppa tjejjerna.

Chevamannen: Ska slå 90000, ringer fel, satan, måste ringa om.

And so on.

Jakten på sanningen går vidare.
Citera
2016-08-23, 22:39
  #78130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Denna SE har tidigare i tråden tröskats sönder ett antal gånger utan att leda någonstans.

Allt tyder på att SE dels befann sig i periferin och att hans konstruerade berättelse utgår från passertiden 23,19 som han fick via ett telefonsamtal dagen efter. Vilken senare visade sig vara felaktig. Där han dessutom ändrade den korrigerade tiden med tiden. Med en minut i taget.

Att inget vittne ens idag placerar honom på mordplatsen är en mycket stark indikation på att han aldrig gjorde det. Åtminstone inte i det initiala skedet där han själv placerar sig.

Håller med Holmer för en gångs skull när det gäller honom. En elefant i en porslinsfabrik. Som tilldrar sig uppmärksamhet och blir en figur som skymmer sikten för de verkliga händelserna. Och SEs motiv till detta är helt privata och har ingenting med mordet att göra.

Du och jag är överens om att ingen kunde förutse promenaden, valet av promenadväg och bytandet av sida på Sveavägen. Borde inte det stämma till eftertanke för de som anser att han aktivt deltog i mordet. Han jobbade alltså över utifall att Palme skulle passera utanför hans arbetsplats. Vilket då logiskt måste leda till att det fanns flera personer utplacerade i fastigheter runt Grand utifall att han hade valt en annan väg. Med sina uppgifter som fabulerande vittnen. Eller hur. Att man i detta läget med enbart en sovande cell förlitade sig på slumpen är för mig uteslutet.

Dessutom måste SE ha stått i ständig kontakt med de som såg vad OP gjorde. Vilket då med den tidens teknik kräver en WT. Där han innan sin utpassering stod och pratade med väktare. Vilket då i sin tur kräver deras medverkan eller tystnad, eftersom paret Palme i detta skedet inte ens bytt sida, eller höll på att göra det i stunden. Många misstänkta blir det som uppfinnaren i Sundbyberg skulle uttryckt det.

Relativt snabbt efter mordet samlades det en hel del folk på mordplatsen. Där en person i en periferi, eller i en nyfiken anonym grupp, lätt kan uppsnappa saker. En person som tyst rör sig utan att göra väsen av sig. Någon som inte någon efteråt kommer ihåg. Folk pratar och diskuterar. Vilket lätt uppsnappas av en nyfiken person. Där en kvarglömd slemsug kunde ses av alla på platsen.

Slutsatsen, enligt mig, måste bli att denna vilt fabulerande figur inte är värd att slösa någon energi på. Ett rent villospår om man om nu vill reda ut vad som verkligen skedde på mordplatsen. Och vill hitta de som utförde mordet.

En man jobbar 50 meter från mordet. Han är Palmehatare. Konstig, enligt många. Rykten säger högerextrema kontakter. Han säger sig ha befunnit sig på platsen vid tidpunkten för mordet, men ingen har sett honom där. Han var klädd i mörk rock, keps och lågskor. Ljuger för polisen.

Hans story i media: "Jag är felaktigt utpekad som GM, men jag var bara ett oskyldigt vittne. Det var alla andra vittnen tog fel på mig och den verkliga gärningsmannen". Din tolkning: Mediakåt.

När han dyker upp i Rapport ringer polisen in till redaktionen och försöker stoppa inslaget.

HH säger att han inte är intressant. Ja, då så. Saken är klar.
Citera
2016-08-23, 22:59
  #78131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Bra fråga! Visst haltar resonemanget.

Handlar det om det här illustra gänget som snabbt kunde döma ut Tore Forsberg och PG Näss , när de var tveksamma till Holmers tvivelaktiga huvudmisstänkta, som KGB anstrukna kanske det dock är helt logiskt för dem. Hela sina karriärer har de haft en annan uppfattning om legitimt än resten av befolkningen. Säkert var det i deras värld legitimt och UPA att köpa spionutrustning utomlands och smuggla den till Sverige i syfte att spana på Näss som visste för mycket.

Är ens "erbjudandet" från OF via bland annat LGWP diariefört i PU? Hur ser det ut med den saken Dag?

Jag har missat det här inlägget.

Så OF gick via LGWP? Då borde LGWP vara långt mer insatt än han låter påskina i Veckans brott...
Citera
2016-08-23, 22:59
  #78132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Men det krångliga till slut blir ändå hur SE visste vid vilken tidpunkt han skulle gå till aktion. Och utpassera vid rätt ögonblick. För bevisligen kunde han inte se att paret Palme bytte sida. Ändå mindre veta att de valde att promenera hem. Om han inte hade samband.

Hade han möjligtvis sin WT i handledsväskan. Som han febrilt sökte efter när han mötte Nieminen. Trots att hon var minst en minut för sent ute för att ha kunnat möta mördaren. Eller var det väktarna som upplyste honom om faktumet att målet nalkades. Som än idag mörkar detta faktum. Där AKs vittnesmål är hemligstämplat och oåtkomligt efter 30 år.

Ge mig trovärdiga argument, eller fakta, för din sak så kanske jag rentav tror på dig. Trots att ingen har lyckats tidigare.
"Bevisligen" behövde han väl inte se att paret Palme bytte sida. Ändå mindre veta att de valde att promenera hem. Trots att han inte hade samband. Låt mig förklara.

Han hade suttit över på jobbet många kvällar. Kontoret var hans suparkvart, så snart övriga tjänstemän hade packat ihop och gått hem öppnade han sjuttifemman och började slentrianteckna. Det var standard. Han ingick inte i din monsterkonstruktion av WT-män och utländska, inhyrda millimeterprecisions-proffs-hitmen. Vem vet, han kanske sprang på dom på gatan. Det kan verkligen vara möjligt att någon springer på en annan person på gatan. Sånt händer, även om jag förstår att du inte tror på slumpen. Krångligt?

AK's vittnesmål är för övrigt inte mer hemligstämplat än de flesta andra vittnesförhör som inte ingick i åklagarnas protokoll. De två andra väktarna ingick där, eftersom åklagarna ansåg att det hjälpte deras sak i målet mot CP. AK's gjorde inte det. Det är tyvärr den trista sanningen. AK's "hemlighållna" förhör har, tillsammans med en del andra icke offentliggjorda dokument, i en del ögon tagits som bevis för en mörkläggning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback