2016-08-12, 11:55
Medlem
The Misfits (1961)
Relationsdrama om en frånskild kvinna (Marilyn Monroe) som hamnar i sällskap med en cowboy med sina bästa dagar bakom sig (Clark Gable). Filmen fokuserar på hur Monroes karaktärs romantiska ideal kolliderar med Gables karaktärs verklighet.

Gillar filmer som fokuserar på förändringar i kulturen. Den romantiska bilden av den drömske kofösaren dekonstrueras genom att han och hans förbipasserande kollegor (Clift och Wallach) samlar in lösdrivande hästar för att sälja dom som hundmat. Detta kolliderar med Monroes karaktär. Hon är för fragil och nervös för att inte bli nedslagen av världen, hela hennes person är som till för att förlora när samhället blir kallare. Samtidigt vill hon inte binda sig såvida hon inte hittar någon som lever upp till det hon vill ha, så hon är inte helt naiv heller. Bäddar för ett intressant drama som inte behöver följa allt för tydliga manusfunktioner för att nå dit filmen ämnar att nå.

Skådespelarinsatserna är skapliga. Tycker definitivt att man borde kunna få ut mer engagerande insatser av männen. Helst Gable som har en väldigt välskriven roll men som inte alls lyckas fånga något av idealsidan av sin karaktär, utan enbart framstår som en äcklig gammal föredetting i mina ögon. Clifts ynkliga framtoning passar hans karaktär bra, men som ett stort fan av hans tidigare roller är det lite sorgligt att se honom så dekis. Bästa insatsen i filmen står Monroe för som gör många bra subtila val och man känner verkligen av hennes nervösa sida. På egen hand ger hon nerv till många scener som annars hade varit ganska odramatiska. Hade gärna sett mer av Thelma Ritter som bidrar med en intressant biroll.

Arthur Millers manus är mer framstående än Hustons regi. Manuset har det där karaktärsdjupet och tematiska intresset som många bra pjäsadaptioner har. Man märker av när filmen kom i Hustons regi. Tyglarna är lite friare och scenerna glider in i varandra på ett trevligt sätt till och från.

En mittenfilm av Huston, vare sig bättre eller sämre.
3/5
Citera
2016-08-12, 14:40
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 80-talet (7/50)

Blood Simple
(1984)

När barägaren Martys fru är otrogen med en av hans anställda så blir han frustrerad pch bestämmer sig för att ta tag i saken med hårda medel.

Spännande att se en tidig Coen. Hela filmen andas våldsromantisering á la Coen. Det är kul att se hur otroligt mycket de slipat på sina våldsbenägna filmer sedan Blood Simple, det blir faktiskt bättre, snyggare och trevligare med åren.

Blood Simple som film är ungefär vad titeln antyder, ganska simpel, med lite blod. Det är snyggt, det är välspelat och det fångar intresset.

Musiken är mycket välvald och gör filmen stor rätt. Carter Burwells fina toner klingar fint med filmens dramatiska scener.

Blood Simple är dock lite för simpel och innehållslös för att nå de högre betygen. Det blir aldrig tråkigt att kolla på, men det känns som att det balanserar på en tunn tråd som bärs upp av musiken och skådespelet. En välförtjänt sexa får den av mig.

Betyg: 62/100

http://www.imdb.com/title/tt0086979/
Citera
2016-08-12, 19:13
Medlem
Geomeisters avatar
Phantom (2013): http://www.imdb.com/title/tt1922685/...nm_flmg_act_19

En u-båtsfilm med Ed Harris i huvudrollen. Han passar rollen bra förutom tveksamma "minnen" som inte ger filmen något.

Tonen i filmen är halvt mörk och passar temat. Det tar dock lång tid innan något verkligen händer och skillnaden mellan den sega starten och all "action" känns aningen konstlad. Det finns andra ansikten du kanske kommer känna igen. Bl.a. huvudpersonen i X-Files och Californication. Han kändes mest missplacerad av alla.

Allt som allt är det en okej film ändå. Det jag tyckte var mest konstigt är hur det ska vara en rysk u-båt, men alla skådisar är super-amerikanska, pratar med amerikansk dialekt och sedan ska låtsas aldrig varit i USA. Haha. Jag förstår att en rysktalande film inte slagit i USA, men det finns ju mellanvägar att gå.. Jag förstod inte ens att dom var på en rysk u-båt förrän en bra bit i in filmen då dom började prata om "amerikanarna"!

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2016-08-13, 00:33
Medlem
Geomeisters avatar
For the Love of Money (2012): http://www.imdb.com/title/tt1730294/...nm_flmg_act_17

Efter sett ett par tveksamma filmer såg jag äntligen en film jag tyckte bättre om. Betyget på IMDB är dock horribelt. 4,6? Jag anar att betygen på IMDB blir allt mer påverkade av dess publik. Mediokra Marvel-filmer får 7-8 och en sådan här film får 4,6? Vad förväntade sig publiken.. Scarface eller Once Upon A Time In America?

Det här är en relativt oseriös Maffia-film. Mer lik "Blood In Blood Out" än t.ex. Gudfadern. Även många gamla maffiaskådisar med i filmen. Vilket är lite kul.

Filmen består av ganska många karaktärer vilket enkelt bara blir en stor röra i dagens filmer. Jag tycker dock denna håller sig bra. Många ansikten är med, men dom flesta blir minnesvärda. Dom glider in och ut på rätt snygga sätt.

Det är inte en ren maffia-film utan har fler lite fler vinklar. Den är ganska oseriös på sina sätt, men även charmig och inte särskilt förutsägbar heller. Den ska vara baserad på verkliga händelser. Den känns inte alls särskilt verklig i den aspekten, men är fortfarande underhållande.

Betyg? 3 / 5
Citera
2016-08-13, 09:01
Medlem
Harry-Greys avatar
Ferris Bueller's Day Off (1986, Netflix, 103 min)

Kortrecension

Det ska erkännas att jag har passerat 30-års strecket, så jag bör numera räknas som vuxen och därför så borde väl också min förmåga att förstå mig på "kidsen" ha tynat bort totalt. Därför är det ju inte så konstigt om jag inte heller förstår mig på Ferris tankebanor och bekymmer. Som en mycket god och kär vän förklarade för mig när jag beklagade mig över Ferris - i mitt tycke - osmakliga livsval; att Ferris Bueller's Day Off också kan öppna upp för drömmen om det bekymmerslösa livet. Att genom hans aktioner få uppleva den där känslan av att komma undan med allt. Och för en person vars filmälskande bygger just på vad fantasin som filmens värld kan skapa så är det ju svårt att neka ett sådant resonemang.

En sista fundering från min sida är huruvida denna film kom att väcka idén hos Hughes om den övergivne Kevin McCallister och hans problematiska julfirande. Det finns i alla fall en del sekvenser i Ferris Beuller som verkligen skriker Home Alone rakt ut.

Betyg: 3 (En klassisk trea till en klassisk 80-tals komedi. Duglig underhållning.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG: the Shinbone Post
Citera
2016-08-13, 12:25
Bannlyst
Robert

Jenny (Suzie Frances Garton) och hennes man Paul (Lee Bane) lever ett ganska vanligt liv tillsammans med sonen Gene (Flynn Allen). Deras hushållerska Agatha (Judith Haley) börjar dock bli lite glömsk så de bestämmer sig för att ge henne sparken. Innan Agatha ger sig av ger hon Gene en present - en docka vid namn Robert. Agatha förklarar att om Gene tar hand om Robert så kommer Robert också att ta hand om honom. Snart börjar konstiga saker att hända i huset och det verkar alltid som att Robert är inblandad.

Jag såg filmen Annabelle för ett tag sen och efteråt googlade jag "hemsökta dockor", varpå jag hittade en tråd här på Flashback: (FB) Hemsökta dockor. I denna tråd kan man läsa lite om den hemsökta dockan Robert och det var när jag sökte mer information om denna docka på nätet som jag upptäckte att det gjorts en film även om denna docka. Filmen var dock under förväntan. Den är ganska seg och skådespelarnas insatser kan nog inte bli så mycket sämre än så här. Filmen är dock inte totalt värdelös. Filmen lyckas faktiskt bli lite underhållande till slut, men bara lite. Kommer dock nog inte se den mer än en gång.

4/10.
Citera
2016-08-13, 13:49
Medlem
Chugis avatar
Rescue Dawn (2006)
http://www.imdb.com/title/tt0462504/

Stridspiloten Dieter Dengler (Christian Bale) skjuts ner under en attack kring Laos och Nordvietnam och använder sig av sina överlevnadskunskaper för att klara sig i djungeln. Han blir dock tillfångatagen och blir en krigsfånge. Tillsammans med de andra krigsfångarna planerar de nu sin flykt.

Bale lyckas väl med att porträttera en krigsfånge med stark vilja och energi som blir skröpligare och skröpligare men med fortsatt starkt fokus. Plotten för att lyckas fly är tillräckligt simpel för att upplevas som realistisk och karaktärernas beteenden känns också i de flesta fall trovärdiga. Helt klart sevärd film!

7/10
Citera
2016-08-13, 14:59
Medlem
Geomeisters avatar
Aliens Vs. Avatars (2011): http://www.imdb.com/title/tt1854506/?ref_=fn_al_tt_1

Hade det gjorts en seriös efterföljare till populära Alien-serien blandat med en av dom största biosuccérna någonsin, Avatar, hade nog alla i denna tråd känt till det.. Konstigt nog tror jag få har hört talas om denna film haha. En given b-film? Givetvis.

Två tjejer beger sig till en stuga för att komma ifrån studentlivet. Båda bestämmer sig för att sola topless (yes, tuttar!). Dock dödas båda väldigt snart av en "Alien" som påminner väsentligt mer om en Predator (känner inte skaparna av filmen till skillnaden?).

Snart beger sig ett nytt ungdomsgäng ut i samma område för att festa och campa. En blir ovän med gänget och beger sig ut i skogen.. Blir givetvis dödad. Dagen efter börjar alla leta efter henne och dom hittar en Avatar (vag koppling till den riktiga filmen..) som är ute efter denna Alien. Tillsammans beger dom sig för att döda denna Alien...

Extrema dåliga effekter blandas med kanske värre skådespel. Humorn finns där för dom som kan uppskatta b-film, men någon vidare skräck, sci-fi eller annat är det inte direkt. Inget jag skulle rekommendera, men antar att fler än jag kommer bli lurade av namnet på filmen.

Betyg? Svag 2 / 5
Citera
2016-08-13, 19:52
Medlem
Geomeisters avatar
Bachelor Night (2014): http://www.imdb.com/title/tt3797142/?ref_=nv_sr_1

Ett gäng killar ska spendera en svensexa i Las Vegas och möter snart ett gäng tjejer som ska fira en möhippa.

Tjejerna är snygga, men egentligen är det bara en som visar på skådespel. Bland killarna är det en som faktiskt är rätt rolig.. Resten känns som att det inte riktigt finns någon plan för vilken "typ" dom ska spela. Killen som mer eller mindre är huvudpersonen är otroligt blek... Ska inte huvudpersonen var den mest karismatiska?

Tycker inte det finns så vidare mycket humor, men väldigt mycket nakna bröst och sex. Jag har svårt och tro att den film spelats för vanliga elva åringar på bio.. Känns mer som en lättsam porrfilm än en spelfilm ofta.

Handlingen är mer eller mindre det vanliga i dessa sammanhang. IMDBs betyg på 3,4 / 10 kan jag tycka är väl hårt, men ta man bort allt naket är det inte mycket att bygga vidare på heller..

Betyg? 2,5 / 5
Citera
2016-08-14, 00:42
Medlem
murtennios avatar
Me, myself and irene

Ger den 3/5. Den är ju väldigt rolig stundtals!
Citera
2016-08-14, 01:42
Medlem
Geomeisters avatar
Heathers (1988): http://www.imdb.com/title/tt0097493/...nm_flmg_act_55

Christian Slater och Winona Ryder är unga och mycket övertygande i denna film. Dialogen är oftare än inte intelligent. Särskilt för genren amerikansk high school film. Det är en mörk humor och flertalet minnesvärda scener.

Filmen går från en typ av film och sakta emot något annat. Även mindre karaktärer bidrar till helheten. Istället för att göra en överdrivet fjantig satir av american high school görs vissa poänger på djupare nivåer.

För en tid sedan såg jag "At Close Range" med en ung Sean Penn och Christopher Walken. Jag skulle inte säga att den här filmen är lik, men det finns likheter. Musiken känns i samma stuk. Att filmerna på unika sätt går ifrån en sak till något annat. Filmerna är oväntat grova för att vara 80-tals rullar och välgenomtänkta... Det är inte bara pompös synth-musik, stora frisyrer, catchiga one-liners och glada ungdomar.

Hittade denna som ny DVD för 10 kronor. Bäst spenderade tio kronan på hela sommaren, tror jag!

Betyg? 4 / 5
Citera
2016-08-14, 02:12
Medlem
Patrik2108s avatar
The Legend of Tarzan (2016)/

För lite djungel. För lite Tarzan-Jane romantik. Lite rörig. Men annars en hyfsad äventyrsfilm med en del fina vyer. Sevärd.

6,5 / 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in