Fast befolkningen har minskat i Sthlm mellan 1960-1980 utan att priserna rasade, den starka korrelation du hävdar finns mellan inflyttning och pris är delvis en chimär, reallöneökningar och sjunkande lånekostnader som styr och en tro att priset bara kommer gå upp.
Flera faktorer har spelat in, tillgång efterfrågan, ränteläget och bankernas vilja att låna ut.
Vad representerar detta för objekt och län/kommun?
Sorry, det råkade bli lite felpost vid det tillfället!
Siffrorna gäller bostadsrätter i Solna kommun under juli månad 2015 respektive 2016 och är hämtade från Hemnet.
Jämförelse BR juli 2015 mot juli 2016
I juli 2015 såldes 83 BR i Solna, medan det 2016 såldes 66 st under samma månad, en minskning på 20.5% på antalet sålda objekt.
2015 såldes 18 objekt utan någon prisökning och 1 såldes till under utgångspris. 2016 såldes även då 18 st till utgångspris och 1 såldes till under utgångspris. 2016 såldes 27.3% utan prisökning jfrt med 21.7% 2015. Alltså en ökning med nästan 7 procentenheter på objekt som sålts utan budgivning.
Prisökningarna vid budgivning i Solna minskade från totalt ca 9.76% juli 2015 till 9.54% 2016.
Omsättningen av sålda BR i Solna minskade från ca 252 miljoner till 230 miljoner kr.
Sammanfattning: 20% Färre lägenheter har sålts, 7% fler lägenheter säljs till utgångspris, och lägenheterna som går upp i pris vid budgivning ökar inte lika mycket.
Politikerna gör ju ingenting alls och pratar i nattmössan. De är obildade, oerfarna, korrumperade, viljelösa och fullständigt ointresserade av vad som händer i samhället. Jag kallar det "economist's fallacy" att bara anta att det som stod i skolboken är såsom verkligheten fungerar. Se riksbankschefen Ingves som ständigt skriver debattartiklar om hur skuldkrisen är ohållbar samtidigt som han ständigt sänker räntan och förvärrar den. Han har ingen kännedom om vad en ekonomi är för någonting. Det är därför han misslyckas så spektakulärt.
Ingves pratade oerhört länge om att detta skulle hända om man började trixa med för låg ränta. Han gav upp till slut; dels för att Sveriges skrikande media-får är högt belånade, men framförallt för att det poängterades att han skulle ge fan i att bry sig om dessa problem. Det skulle andra instanser ta hand om.
Sen är han såklart delaktig i Cirkus Sverige, men han är ändå en av dem som antagligen begriper mer än vad som framgår av hans handlingar.
Men då kan väl du åta dig att stå för kostnaden. Eller ser du nu något problem?
Ni betalar ju ändå immigranternas försörjningsstöd då kan ni passa på att bygga bostäder ( hyresrätter) och låta dem bo där. Samma med ungdomarna som växer upp och behöver bostad, ni betalar deras barnbidrag.
Ingves pratade oerhört länge om att detta skulle hända om man började trixa med för låg ränta. Han gav upp till slut; dels för att Sveriges skrikande media-får är högt belånade, men framförallt för att det poängterades att han skulle ge fan i att bry sig om dessa problem. Det skulle andra instanser ta hand om.
Sen är han såklart delaktig i Cirkus Sverige, men han är ändå en av dem som antagligen begriper mer än vad som framgår av hans handlingar.
Stefan Ingves är läsvärd. Men han säger att han styr ned i diket. Och han styr faktiskt ned i diket! Han är nästan ärlig så långt. Jag hade föredragit en annan bussförare. Eller att var och en fick köra sin egen bil.
Ni betalar ju ändå immigranternas försörjningsstöd då kan ni passa på att bygga bostäder ( hyresrätter) och låta dem bo där. Samma med ungdomarna som växer upp och behöver bostad, ni betalar deras barnbidrag.
Och det menar du är det motiv att vara oansvarig även på andra områden?
Och det menar du är det motiv att vara oansvarig även på andra områden?
You see. They don't want you here. Ni gör det för statistiken eller nåt politiskt spel är det i det hela. Även om dem vet hur man söker en lägenhet så tar det minst fem år att skaffa en lägenhet, vart ska dem bo under den tiden?
Det vi talade om var åtgärder. Inte pladder i media. Försök hålla isär de.
Om dom nu menar att det är ett problem så kan dom ta och höja räntan då. Eller hur.
Och hur skulle du säga att dom ordnar ett stigande KPI genom att sänka räntan. Beskriv den mekanismen. (Och när du gjort det så får du väl fundera på om du har någon invändning kvar).
Se mitt svar till rutigtpapper ovan.
Vad för något måste inträffa för att näringslivet skulle vilja investera. Du behöver svara på det.
(Fö domineras räntan till näringslivet helt av riskkomponenten).
Huvudskälet till räntesänkningarna beror på något som börjar på a och har 12 bokstäver och leder till mindre skatteintäkter och högre utgifter för stat/kommun.
Arbetslöshet? Visst är det sant att Riksbaken vill ha ner arbetslösheten, men deras främsta uppgift är att hålla ner, eller nuförtiden upp, inflationen. Intressant vore i och för sig om vi fick stagflation med hög inflation och arbetslöshet samtidigt, då skulle man få se hur de prioriterar. Hur som verkar det som att du ser riksbanken som en stor konspiration som säger en sak utåt men egentligen har en hemlig agenda. Samtidigt förkastar du all nationalekonomisk teori. Blir svårt att ha en seriös disskussion då.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Planekonomin i ett nötskal. Svansen vet inte vad röven gör och stoppar upp sig i den. Stefan Ingves verkar intelligent. Han är bara felutbildad på makroidiotekonomi och är anställd i en planlös kaosorganisation helt utan förmåga till samordning. Ordet "plan"ekonomi är ironiskt menat. Ingenting är mer kaotiskt och oplanerat än offentlig sektor. Och tyvärr dikterar de räntan som i sin tur styr bostadspriserna. Det är Riksbanken som har skapat skuldkrisen och bobubblan. Det framgår inte av de officiella styrdokumenten men det är exakt det som har hänt.
Riksbanken har inte skapat skuldkrisen. När alla andra länder har nollränta kan inte Sverige ha en hög ränta samtidigt. Om riksbanken hållit räntan vid normala nivåer för att bekämpa skulderna skulle massa jobb gått förlorade i svensk industri på grund av en allt för stark kronkurs. Dessutom finns massa andra faktorer som påverkat förutom låg ränta. T.ex. avskaffande av fastighetsskatt. Detta gjorde det billigare att bo, vilket betydde att folk kunde belåna sig mer och betala pengarna till bankerna i form av räntor istället för skatt till staten.
Låg nivå här över lag. Folk kanske borde läsa en bok istället.
You see. They don't want you here. Ni gör det för statistiken eller nåt politiskt spel är det i det hela. Även om dem vet hur man söker en lägenhet så tar det minst fem år att skaffa en lägenhet, vart ska dem bo under den tiden?
Det finns en statlig myndighet som kallas Riksbanken. Riksbanken ägnar sig åt räntestyrning för valutan SEK. De har nu styrt ned räntan i det negativa territoriet.
Du är nog tämligen ensam om att ha uppfattningen att det skulle syfta till att minska skuldsättningen.
Det är en kapitulation efter år av ovilja att göra något, men där överheten varit utsatt av stora påtryckningar i media. Man gjorde tom ett "misslyckat" försök att införa krav på amortering. Varvid man kunde fördröja införandet ca ett år.
När det nu införs så gäller det bara nya lån. Dvs med så liten påverkan som möjligt.
Bankernas egna krav på amortering har lett till enormt mycket mer amortering än överhetens krav.
Notera att statens egen bank, SBAB, har varit den som är mest generös med utlåning och minst krävande när det gäller amortering.
Jag skulle dock säga att det inte fanns någon bubbla. Utan det handlade om att en internationell lågkonjunktur kom, där Sverige hade försatt sig i en extra och onödig besvärlig situation där man hade fast växelkurs och en övervärderad valuta. Det ledde till onödiga räntehöjningar där man istället skulle behöva svara med räntesänkningar när andra Centralbanker sänkte.
Detta ledde till svårigheter för näringslivet och en rekordhög arbetslöshet.
Den höga arbetslösheten leder till fallande priser på bostäder. Och stopp i nyproduktion.
Ser jag till vad du skriver är du nog för ung för att minnas hur arbetslösa byggjobbare satt och grät i TV, och de med ekonomisk förståelse berättade att byggmarknaden skulle vara död i flera år framåt.
Det var arbetslöshet som sänkte bostadspriserna. När sedan en återhämtning skett så steg priserna igen. Och nyproduktion kom igång.
Nu följs de åt bortsett från en divergens runt 1970. Divergensen lär ha en anledning. Kan dock inte säga på rak arm vad det är.
Jag roade mig med att ta fram statistik på byggkostnaden i Danmark och den totala byggkostnaden följde inte med ner under kraschen på danska bostadsmarknaden 2008, den planade ut men inte gick ner de 20-30 procent som bostadspriserna föll (orkar ta fram den exakta siffran på hur stor nedgången var)
Nja vet jag inte. Jag har en granne som är immigrant. Han är läkare så med den lön han har så betalar han nog både sina egna barnbidrag och ditt socialbidrag.
Men nu duckade du för att du inte ansåg kostnaderna betydelsefulla och att du kunde ta dom.
Nja vet jag inte. Jag har en granne som är immigrant. Han är läkare så med den lön han har så betalar han nog både sina egna barnbidrag och ditt socialbidrag.
Men nu duckade du för att du inte ansåg kostnaderna betydelsefulla och att du kunde ta dom.
Jag vet att det kostar, men jag står för min idé, det är att lära ut språket mer effektivt. Tex genom en app eller ett tv program. Ni bekostar ju ändå sfi, pensionärer, och så jobbar immigranterna när dem kommer hit.