2016-08-11, 21:55
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskt
Tjenare,

Denna fråga har säkerligen ställts innan men jag verkar inte hitta ett exakt svar...
Kan jag söka till vi säger systemvetenskapliga programmet i Örebro nu till VT 2017 och läsa det programmet fram till sommaren. Sedan så söker jag till höstterminen men då ett annat program, hoppar av programmet i Örebro och pluggar det andra programmet under hösten 2017 och framåt?

Mvh

Ja, det går alldeles utmärkt. Frågan är dock om det inte är vettigare att söka fristående kurser till VT 2017 om du ändå tänkt börja på ett program till HT 2017.
Citera
2016-08-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det går alldeles utmärkt. Frågan är dock om det inte är vettigare att söka fristående kurser till VT 2017 om du ändå tänkt börja på ett program till HT 2017.

Jo den tanken slog mig också. Står emellan att läsa systemvetenskapliga programmet eller någon kurs/kurser. Kanske är så att systemprogrammet är så roligt att jag väljer plugga det helt. Men i dagsläget är jag mer intresserad av att plugga ett program HT 2017 men vill även läsa VT 2017. Får se om det ändrar sig med tiden!

Tack för ditt svar!
Citera
2016-08-11, 22:23
Medlem
Anberss avatar
Hur ligger det till med sen anmälan till LU egentligen? Har fortfarande inte fått svar utan det står bara att jag är behörig och att jag har meritvärde 908 av 999 i EA-gruppen. Vet någon vad detta innebär?
Citera
2016-08-12, 05:35
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Hur ligger det till med sen anmälan till LU egentligen? Har fortfarande inte fått svar utan det står bara att jag är behörig och att jag har meritvärde 908 av 999 i EA-gruppen. Vet någon vad detta innebär?
Det var inget, fick mitt besked nu.
Citera
2016-08-12, 14:46
Medlem
Tjenare FB!

Tänkte höra med er angående en sak, tänkte plugga till våren alternativt ett program men tror jag skall plugga någon kurs. För vill plugga ett program till hösten som jag har sett framemot att läsa. Men tänkte om jag läser någon kurs i vår går det då att räkna bort de poängen på kursen på de framtida programmet? Så istället för att kanske läsa alla 180 HP så behöver jag bara läsa 150 HP istället då jag läste en 30 HP kurs under våren? Eller är jag helt ute och cyklar...

Mvh
Citera
2016-08-12, 15:35
Medlem
hoppahulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fledmix
Hej!

Jag kom inte in på sökt program men kom in på en 30-poängs kurs. Kursen är den första man läser på programmet som jag hade som förstahandsval vilket innebär att jag kommer läsa tillsammans med de på programmet.

Tror ni det finns möjlighet, i mitten av kursen eller senare, att hoppa på programmet för att slippa söka det igen till våren? Tänker att om tillräckligt många hoppar av kanske chansen finns?

Kanske. Eller så söker du programmet igen nästa gång det går och kan då tillgodoräkna dig den 30-poängare du redan läst. Hör med studievägledare är mitt tips!
Citera
2016-08-12, 15:37
Medlem
hoppahulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seboba
Tjenare FB!

Tänkte höra med er angående en sak, tänkte plugga till våren alternativt ett program men tror jag skall plugga någon kurs. För vill plugga ett program till hösten som jag har sett framemot att läsa. Men tänkte om jag läser någon kurs i vår går det då att räkna bort de poängen på kursen på de framtida programmet? Så istället för att kanske läsa alla 180 HP så behöver jag bara läsa 150 HP istället då jag läste en 30 HP kurs under våren? Eller är jag helt ute och cyklar...

Mvh

Om den kurs du läser som fristående ingår i programmet så kan du tillgodoräkna dig den, oftast i alla fall. Ibland med komplettering. Om den inte ingår i programmet så är det sannolika svaret att det inte går. Möjligen att vissa delar skulle kunna tillgodoräknas om de överensstämmer med programmets delkurser.
Citera
2016-08-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seboba
Tjenare FB!

Mvh

Ingår 30 hp valbara kurser i programmet så kan du tillgodoräkna dig de poäng du tidigare läst.
Citera
2016-08-12, 22:40
Medlem
Finns de någon som kan tipsa om en kurser eller flera kurser man kan göra en väldigt sen anmälan till och komma in på? Vad som helst och vart som helst? Alternativt hur jag kan gå tillväga för att kolla upp det själv.

Tack så hemskt mycket på förhand.

Mvh
Citera
2016-08-12, 22:48
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Finns de någon som kan tipsa om en kurser eller flera kurser man kan göra en väldigt sen anmälan till och komma in på? Vad som helst och vart som helst? Alternativt hur jag kan gå tillväga för att kolla upp det själv.

Mvh

I princip de allra flesta humaniora-kurserna brukar ha tomma platser. Om du nu ska läsa vad som helst så är idé och lärdomshistoria ganska allmänbildande.
Citera
2016-08-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
I princip de allra flesta humaniora-kurserna brukar ha tomma platser. Om du nu ska läsa vad som helst så är idé och lärdomshistoria ganska allmänbildande.

Tack så hemskt mycket, har nu valt en sådan kurs. Om någon har något ytterligare får de jättegärna skriva antingen i tråden eller PM.
Citera
2016-08-13, 10:43
Medlem
Citat:

Mvh

På antagning.se finns en liten ruta man kan kryssa i för att bara söka på kurser som fortfarander öppna för anmälan. Hittar du något intressant kan du använda statistik.uhr.se för att se om de kurserna har reserver i kö efter andra urvalet, och hur många som tagits in i år jämfört med tidigare år. Då får man i alla fall ett hum om sina chanser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in