2016-08-09, 20:43
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs94
Drog iväg några sena anmälningar till kurser förra veckan.
I en vecka har det stått handläggning pågår men idag ändrades det till "behörig"

Vad menas med det?

Får jag fråga vilket universitet detta gäller? Mina har inte rört sig på ett tag nu. Blir otålig
Citera
2016-08-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaraDelevingne
Får jag fråga vilket universitet detta gäller? Mina har inte rört sig på ett tag nu. Blir otålig

Örebro Universitet. Dock går det nu att gå in och kolla på statistik.uhr för att se hur många sena anmälningar som blivit antagna... Så vettefan va som händer om man inte blivit antagen än
Citera
2016-08-09, 22:30
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Örebro Universitet. Dock går det nu att gå in och kolla på statistik.uhr för att se hur många sena anmälningar som blivit antagna... Så vettefan va som händer om man inte blivit antagen än

Var ser du detta? Ser bara samma information som efter urval 2 den 3:e aug

edit: ah såg nu men det finns inte uppe på mitt än
Citera
2016-08-09, 22:56
Medlem
Nalixs avatar
Citat:

Var ser ni det?
Citera
2016-08-09, 22:58
Medlem
Citat:

Urvalsgrupp: SA = Sen Anmälan
Citera
2016-08-09, 23:00
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Urvalsgrupp: SA = Sen Anmälan

Knäckte den nöten rätt fort, tack ändå
Citera
2016-08-10, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Känns jävligt fjantigt hursomhelst.

Så du tycker man ska få anmäla sig till hur många poäng per termin som helst? Låt oss leka med tanken så får vi se hur fjantigt det är?

Ponera att en student söker 300 hp för en termin (500% studietakt). Är det inte ganska sannolikt att studenten inte kommer att klara av alla dessa kurser samtidigt? Och i så fall; varför ska universitet och skattebetalare lägga resurser på undervisning som en student ändå aldrig att kunna slutföra kursen, kanske rentav inte ens registrera sig på den.

Varför ska en student som har övertro på sin egen studiekapacitet kunna stjäla studieplatser från andra som har bättre praktiska förutsättningar att faktiskt slutföra kurserna? Varför ska vi lägga pengar och resurser på studenter som huvudsakligen behöver en reality check?

Det är därför denna gräns finns. Om du visar att du kan studera 45 hp en termin med goda studieresultat så kan du söka och bli antagen till mer än så om du konsulterar en studievägledare. Och om vi hade ett system där man betalar för kurser man söker till snarare än att allt ska vara gratis så skulle du kunna söka hur mycket du vill eftersom kostnaden då hamnar hos dig istället för hos skattebetalarna. Men så länge du har betalda studier och inte behöver lägga ett öre på det utöver vad du bidrar med genom skattesedeln får du snällt finna dig i att resurserna fördelas till gagn för så många som möjligt istället för att personer med hybris och skev självbild ska få en oproportionerlig tilldelning.
Citera
2016-08-10, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Så du tycker man ska få anmäla sig till hur många poäng per termin som helst? Låt oss leka med tanken så får vi se hur fjantigt det är?

Ponera att en student söker 300 hp för en termin (500% studietakt). Är det inte ganska sannolikt att studenten inte kommer att klara av alla dessa kurser samtidigt? Och i så fall; varför ska universitet och skattebetalare lägga resurser på undervisning som en student ändå aldrig att kunna slutföra kursen, kanske rentav inte ens registrera sig på den.

Varför ska en student som har övertro på sin egen studiekapacitet kunna stjäla studieplatser från andra som har bättre praktiska förutsättningar att faktiskt slutföra kurserna? Varför ska vi lägga pengar och resurser på studenter som huvudsakligen behöver en reality check?

Det är därför denna gräns finns. Om du visar att du kan studera 45 hp en termin med goda studieresultat så kan du söka och bli antagen till mer än så om du konsulterar en studievägledare. Och om vi hade ett system där man betalar för kurser man söker till snarare än att allt ska vara gratis så skulle du kunna söka hur mycket du vill eftersom kostnaden då hamnar hos dig istället för hos skattebetalarna. Men så länge du har betalda studier och inte behöver lägga ett öre på det utöver vad du bidrar med genom skattesedeln får du snällt finna dig i att resurserna fördelas till gagn för så många som möjligt istället för att personer med hybris och skev självbild ska få en oproportionerlig tilldelning.

Antar att du har rätt i teroin.
Skulle kunnat tänka mig slags övre gräns i poäng istället. Låt säga att man får ta 500 poäng och att det sedan tillkommer krav, ekonomiska krav skulle väl varit mest effektivt och logiskt.
Citera
2016-08-10, 12:30
Medlem
CTCs avatar
Nu har min sena anmälan behandlats och jag fick 911 poäng av 999 möjliga till SA-kön. Någon som vet hur processen ser ut rent allmänt för SU i mitt fall men kanske andra skolor? Jag känner att ovissheten gör mig galen.

Vill inte maila och tjata och enligt SU:s hemsida kan det dröja till den 25:e för besked
Citera
2016-08-10, 18:57
Medlem
ubiconcordias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Upprop/registrering
Datum: 2016-08-22
Tid: 10.00
Plats: Aulan, Södertörns högskola, Flemingsberg
Ekonomie kandidatprogrammet med inriktning företagsekonomi, 180hp, HT 2016

Information till dig som är antagen* eller reserv* till utbildningsprogrammet Ekonomie kandidatprogrammet med inriktning företagsekonomi, 180 hp, med start höstterminen 2016. (*Se i ditt antagningsbesked vad som gäller för dig.)

Välkommen på upprop
Uppropet är obligatoriskt för antagna och kallade reserver. Om du inte deltar i uppropet, så förlorar du din plats (som antagen eller på reservlistan). Om du inte själv kan delta i uppropet, så kan du skicka ett ombud som tackar ja till din eventuella plats på programmet.

Asså jag fattar inte. Ska jag som är reserv närvara vid uppropet för att ens ha chans att komma in?

Hej. Jag fick samma mail (reserv 15 av 6, dock annan utbildning). Vilken plats på reserv var du?
Citera
2016-08-11, 20:23
Medlem
Fledmixs avatar
Hej!

Jag kom inte in på sökt program men kom in på en 30-poängs kurs. Kursen är den första man läser på programmet som jag hade som förstahandsval vilket innebär att jag kommer läsa tillsammans med de på programmet.

Tror ni det finns möjlighet, i mitten av kursen eller senare, att hoppa på programmet för att slippa söka det igen till våren? Tänker att om tillräckligt många hoppar av kanske chansen finns?
Citera
2016-08-11, 21:53
Medlem
Tjenare,

Denna fråga har säkerligen ställts innan men jag verkar inte hitta ett exakt svar...
Kan jag söka till vi säger systemvetenskapliga programmet i Örebro nu till VT 2017 och läsa det programmet fram till sommaren. Sedan så söker jag till höstterminen men då ett annat program, hoppar av programmet i Örebro och pluggar det andra programmet under hösten 2017 och framåt?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in