2016-05-10, 13:21
Medlem
Har en till fråga.

Är utomlands hela sommaren och kommer ha ett annat nummer än det jag angivit på antagning.se. Hur meddelas man som reserv om man kommer in på ett program? Är det ett problem att jag ej kommer vara anträffbar via telefon?
Citera
2016-05-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Har en till fråga.

Är utomlands hela sommaren och kommer ha ett annat nummer än det jag angivit på antagning.se. Hur meddelas man som reserv om man kommer in på ett program? Är det ett problem att jag ej kommer vara anträffbar via telefon?

Det är bara efter urval 2 som reserver kontaktas via telefon. Om du inte är tillbaka tills dess och tror du kan bli aktuell som reserv så är det ju bra om du kan nås via telefon, men de brukar även maila. Enklast är kanske om du loggar in och uppdaterar dina personuppgifter på antagning.se?
Citera
2016-05-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Det är bara efter urval 2 som reserver kontaktas via telefon. Om du inte är tillbaka tills dess och tror du kan bli aktuell som reserv så är det ju bra om du kan nås via telefon, men de brukar även maila. Enklast är kanske om du loggar in och uppdaterar dina personuppgifter på antagning.se?

Till dess lär jag vara tillbaka för det är väl i mitten av aug?

Uppdaterar min info så fort mitt utländska nummer är i hamn.

Tack för svaret
Citera
2016-05-10, 17:14
Bannlyst
Läser redan ett program men funderar på att byta till hösten. Är automatiskt "antagen" till den kurs jag ska läsa till hösten i det program jag läser nu. Om jag skulle bli reserv efter urval 2 och jag fortsätter gå det här programmet, går det att fortfarande bli inkallad som reserv på det programmet då? Eller sorteras jag automatiskt bort då jag redan går en annan kurs?

Kan nämna att jag endast sökt på det lärosäte jag just nu studerar på, ifall det är relevant.
Citera
2016-05-10, 17:47
Medlem
jag studerade till civilekonom för 3 år sedan, men då jag led utav tvångstankar och tvångssyndrom sumpade jag utbildningen ganska hårt och tog enbart hälften av de poäng jag läste och blev tvungen att hoppa av utbildningen efter 1 år då min psykiska sjukdom hade blivit så allvarlig att jag inte kunde fortsätta. Jag har spenderat de senaste 2 åren i rehabilitering och känner mig idag i princip frisk. Jag är mer motiverad än någonsin att studera och skulle vilja ha en andra chans på utbildningen.

Jag är såklart redo att starta om från ruta 1 och konkurrera mig in på utbildningen med mitt högskoleprovsresultat(betygen är inte bra nog). Min fråga är om mitt förflutna kan hålla mig tillbaka? Kommer antagningen att se på min ansökan och tänka "nä, han har ju misslyckats förut" och ta bort mig Även i fall att jag har bra nog HP resultat för att komma in? Eller är det så att den med högst poäng kommer in punkt slut?
Citera
2016-05-10, 17:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonVanberg
Läser redan ett program men funderar på att byta till hösten. Är automatiskt "antagen" till den kurs jag ska läsa till hösten i det program jag läser nu. Om jag skulle bli reserv efter urval 2 och jag fortsätter gå det här programmet, går det att fortfarande bli inkallad som reserv på det programmet då? Eller sorteras jag automatiskt bort då jag redan går en annan kurs?

Kan nämna att jag endast sökt på det lärosäte jag just nu studerar på, ifall det är relevant.

Det där kan säkert vara olika för olika lärosäten. Det är bäst att du frågar en studievägledare vid ditt lärosäte. De har mycket bättre förutsättningar att ge ett pålitligt svar än någon här.
Citera
2016-05-10, 17:50
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emobat
jag studerade till civilekonom för 3 år sedan, men då jag led utav tvångstankar och tvångssyndrom sumpade jag utbildningen ganska hårt och tog enbart hälften av de poäng jag läste och blev tvungen att hoppa av utbildningen efter 1 år då min psykiska sjukdom hade blivit så allvarlig att jag inte kunde fortsätta. Jag har spenderat de senaste 2 åren i rehabilitering och känner mig idag i princip frisk. Jag är mer motiverad än någonsin att studera och skulle vilja ha en andra chans på utbildningen.

Jag är såklart redo att starta om från ruta 1 och konkurrera mig in på utbildningen med mitt högskoleprovsresultat(betygen är inte bra nog). Min fråga är om mitt förflutna kan hålla mig tillbaka? Kommer antagningen att se på min ansökan och tänka "nä, han har ju misslyckats förut" och ta bort mig Även i fall att jag har bra nog HP resultat för att komma in? Eller är det så att den med högst poäng kommer in punkt slut?

Så vitt jag vet så ska det bara vara poängen som styr ifall du blir antagen. Du skulle dock kunna höra med studievägledare vid lärosätet. Kanske kan du helt enkelt återuppta studierna utan att söka in igen.
Citera
2016-05-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Så vitt jag vet så ska det bara vara poängen som styr ifall du blir antagen. Du skulle dock kunna höra med studievägledare vid lärosätet. Kanske kan du helt enkelt återuppta studierna utan att söka in igen.

tack för ditt svar. jag har kollat med universitetet och kan tyvärr inte återuppta studierna utan måste konkurrera mig in igen och börja på ruta 1 som "alla andra". Jag har aldrig heller hört talas om att det skulle vara något annat än ens poäng som avgör om man blir intagen eller ej men man vet ju aldrig.
Citera
2016-05-12, 20:29
Medlem
DeFrummeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emobat

Jag vet inte hur det ser ut när det har gått några år mellan avhoppet och det att man vill börja igen men på alla kurser och program jag har gått har det funnits en tidsfrist. Tidsfristen har inneburit att man måste hoppa av inom ca:en månad från utbildningens start för att vara behörig att söka den igen. Om man däremot går typ halva terminen och sen kommer på att man vill/måste hoppa av är alternativet att frysa sin plats för man kan då inte bli antagen igen.
Citera
2016-05-21, 19:06
Medlem
Livsituations avatar
Gjorde en liten graf med antalet sökande och antalet antagna för ekonomie kand i Lund.
Lite kul att se att antalet sökande droppar för första gången på 9 år.

http://imgur.com/q7LEqS2
Senast redigerad av Livsituation 2016-05-21 kl. 19:56.
Citera
2016-05-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Gjorde en liten graf med antalet sökande och antalet antagna för ekonomie kand i Lund.
Lite kul att se att antalet sökande droppar för första gången på 9 år.

http://imgur.com/q7LEqS2

Jag undrar hur fugerar det med olika urval - För ekonomie kandiaat har du skrivit 360 antagna.

På uhr står det att det var 360 antagna i urval 1 samt 320 i urval två.

Min fråga blir då - är det 680 antagna totalt eller tackade 320 av 360 nej till utbildningen?
Citera
2016-05-23, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiprx
Jag undrar hur fugerar det med olika urval - För ekonomie kandiaat har du skrivit 360 antagna.

På uhr står det att det var 360 antagna i urval 1 samt 320 i urval två.

Min fråga blir då - är det 680 antagna totalt eller tackade 320 av 360 nej till utbildningen?
Jag tolkar det som att totalt antal antagna tillslut blev 320, men det ska tilläggas att jag inte är helt säker på det. Jag är däremot helt säker på att det inte antogs 680 personer till utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in