2016-08-11, 19:33
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlan

Den föräldralediges "jobb" är att ta hand om barnet 8 timmar om dagen. Resten av tiden delar föräldrarna på ansvaret. Tycker ni att det är rättvist att pappan bara behöver arbeta 8 timmar om dagen men mamman måste arbeta 24?

Mamman behöver självfallet inte arbeta 24/7. Jag vet inte vad du fått för barn men våra sov även under dagtid. Arbetstagare brukar ej få sova under arbetstid, där har du skillnaden. När den som arbetar kommer hem delar man på ansvaret där hemma
Citera
2016-08-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Egentligen lägger han sig väl inte alltid vid 21:30, men någon gång mellan 20:30 - 22.00 brukar det bli, men oftare 21:30 än 20:30 om man säger så. Han är ju så pass liten fortf. att han inte har några riktiga sovrutiner utan han vill sova när han blir trött, han klarar sällan att vara vaken mer än 2 timmar åt gången, eller klarar och klarar, han blir väldigt grinig efter ett tag, och håller man honom vaken mkt under dagen så blir det mkt bökigare att natta honom då han är övertrött. Men borde väl rätta till sig "av sig självt" när han flyttar mer av timmarna till nattpasset och sover mindre på dagen?

Japp, det rättar till sig själv, absolut. Samtidigt är det viktigt att "styra" det åt rätt håll. Självklart är det svårt att styra det när han är fyra månader som du säger. Han sover lite när han vill. Men om det går, försök styra det lite, så att han kanske blir trött vid sju då, och lägg honom då? Sen är det viktigt att styra det mer o mer för varje månad som går. Barn är formbara och rutiner är bra att komma in så snabbt det går, för alla inblandade.
Men som sagt, räkna med att det är rejält kämpigt i något år och ganska kämpigt ytterligare något år. Förhoppningsvis sover han okej om nätterna när han är två.
Citera
2016-08-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp, det rättar till sig själv, absolut. Samtidigt är det viktigt att "styra" det åt rätt håll. Självklart är det svårt att styra det när han är fyra månader som du säger. Han sover lite när han vill. Men om det går, försök styra det lite, så att han kanske blir trött vid sju då, och lägg honom då? Sen är det viktigt att styra det mer o mer för varje månad som går. Barn är formbara och rutiner är bra att komma in så snabbt det går, för alla inblandade.
Men som sagt, räkna med att det är rejält kämpigt i något år och ganska kämpigt ytterligare något år. Förhoppningsvis sover han okej om nätterna när han är två.

Ja man får väl försöka ställa in sig på att det är en kort period av ens liv.
Jo vi har försökt lägga han runt 19 ett antal gånger, någon gång har vi lyckats, men oftast när han somnar vid den tiden så vaknar han klarvaken runt 20:30 så det istället blir ännu senare "nattläggning", ungefär som att han tar det som en lur där vid 19, precis som på dagarna. Men generellt sätt känns det svårt att få till någon rutin nu, då hans dagslurar är lite random fortf.
Citera
2016-08-11, 21:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ja man får väl försöka ställa in sig på att det är en kort period av ens liv.
Jo vi har försökt lägga han runt 19 ett antal gånger, någon gång har vi lyckats, men oftast när han somnar vid den tiden så vaknar han klarvaken runt 20:30 så det istället blir ännu senare "nattläggning", ungefär som att han tar det som en lur där vid 19, precis som på dagarna. Men generellt sätt känns det svårt att få till någon rutin nu, då hans dagslurar är lite random fortf.

Det kommer att bli stabilare vad gäller sömnen, vår son är fem månader och de senaste två, tre veckorna har en sovrutin börjat ta form: äta nån gång mellan 18-19, lite nattritualer (byta blöja, gosa lite på skötbordet, ta på pyjamas) och sedan gå några vändor med honom i huset och lugnt gnola på en sång. Då ser man hur ögonlocken blir tyngre. Sedan i säng. Och han sover fem, sex timmar innan han vaknar och får en flaska till. Sedan i säng igen och sova kanske fyra timmar till.

Fortsätt jobba på att lägga honom tidigare, du kan ta första vakten mellan 19-22, sedan kan ni byta av och du får sova till 06.00. Glöm det där med egen tid (se en hel film i ett svep ... jotack Har Netflix och kollar nån film då och då, men det tar ett par dagar att komma igenom en film.
Citera
2016-08-11, 22:02
Medlem
Literallys avatar
Orkar inte läsa igenom tråden, så det kan hända att du redan svarat på dessa frågor, men...

Varför ska du kliva upp kl 5 och ta barnet när du ska iväg och jobba?
Din sambo är föräldraledig och har chansen att vila under dagen.

Måste ni busa/leka i 3,5 timme varje dag? Antar att ni äter under den tiden med, men ändå.
Om barnet är 4 månader, alltså en bebis, så är det väl bara att lägga barnet bredvid sig i soffan och glo på en film?!
Manbehöver inte aktivera en bebis all dess vakna tid.

Förstår inte problemet.
Citera
2016-08-11, 22:28
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag skall påminna dig om det där när vi bägge sitter på hemmet men mina barnbarn handlat ganja och gitarrsträngar till mig på vägen till systemet innan de hälsar på.

Men en 4-åring är rätt soft umgänge. Fast de blir ju tonåringar efter det...

Soft med en 4-åring? Hur gjorde du? Snälla berätta för mig.

Min 4-åring är inne i en katastrofalt jobbig fas och har varit sedan i våras. Slänger saker, blir arg för allt, ska alltid ha sista ordet, kan aldrig vara still.

En vanlig dag låter typ såhär:

Barn: Kan jag få en macka?
Jag: Nej, du har precis borstat tänderna nu är det sovdags.
Barn: Men jag VILL ha en macka.
Jag: Men nu får du ingen macka så sluta att tjata.
Barn: Skrik, gap, grin (låter ungefär som om vi utsätter honom för fruktansvärd tortyrliknande misshandel).
Jag: Nu får du sluta upp med det där, nu är det sovdags.
Barn: Kan jag få glass då?

Såhär är det varje dag. Humörsvängningar utan dess like, svar på tal har han också. Han är liksom herren på täppan. Kan allt - vet allt.

Så har du någon mirakelkur för att få en soft 4-åring så dela gärna med dig.
Citera
2016-08-12, 01:57
Medlem
HerrSloths avatar
Jag har en dotter på två månader, hon sover hela nätter. Jag förstår däremot din frustration till viss del, då hon skriker en hel del här hemma, men i nuläget får jag mycket fritid.

Vill så gärna att detta skall passera, att konstant behöva bära och mata är varken roligt eller nådigt.
Citera
2016-08-12, 07:57
Medlem
Kahlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Mamman behöver självfallet inte arbeta 24/7. Jag vet inte vad du fått för barn men våra sov även under dagtid. Arbetstagare brukar ej få sova under arbetstid, där har du skillnaden. När den som arbetar kommer hem delar man på ansvaret där hemma

Min äldsta sov bara i famnen under dagtid. Jättelätt att själv sova då
Vad jag menar är att det inte är så himla självklart att mamman kan sova på dagarna.
Citera
2016-08-12, 12:21
Medlem
Citat:
Har en grabb som blir fyra månader idag. Älskar honom över allt annat men börjar bli riktigt trött=)

Dagarna ser ut som följande:

Byter av med frugan kl 05, som har honom om nätterna. Jag börjar jobba vid 09 och mellan 05 tills dess tar jag hand om grabben, som kanske sover någon timme till under den tiden. Sedan jobbar jag heltid fram till runt 18, sen är det lek/bus etc fram tills grabben somnar vid 21:30, och efter det får jag kasta mig i sängen för att iaf få 6-7 timmar sömn.

Har alltså i princip ingen fritid överhuvudtaget då jag kan göra vad jag vill. Har inte kunnat se en hel film i ett svep på fyra månader.

Saknar verkligen att bara kunna ta det lugnt några timmar, bara ligga i soffan och ha det gött.

När tyckte ni det blev lättare? När barnet kan krypa/gå? När det börjar somna tidigare på kvällen? Vore så skönt om han sov 19-07 eller något liknande, så man inte behövde stressa sig till sömns för att få sina timmar.

vad är problemet?

har han kolik?

hur fungerar ammningen,

har själv 5 barn och har aldrig upplevt det du beskriver,

så länge kvinnan ammar bebis och hon samsover med mamman så är det inga problem,
vad är det du byter av till, du har inga tuttar så vad kan du ge bebisen egentligen,

män är inte byggda för att vakna flera ggr om natten,

mest troligt är att du har en lat kvinna utan moderskänslor som valt bort ammning och inte vill samsova, och nu får nu skörda frukterna av era idiotiska val.

har jag rätt, givetvis har jag det
Citera
2016-08-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det kommer att bli stabilare vad gäller sömnen, vår son är fem månader och de senaste två, tre veckorna har en sovrutin börjat ta form: äta nån gång mellan 18-19, lite nattritualer (byta blöja, gosa lite på skötbordet, ta på pyjamas) och sedan gå några vändor med honom i huset och lugnt gnola på en sång. Då ser man hur ögonlocken blir tyngre. Sedan i säng. Och han sover fem, sex timmar innan han vaknar och får en flaska till. Sedan i säng igen och sova kanske fyra timmar till.

Fortsätt jobba på att lägga honom tidigare, du kan ta första vakten mellan 19-22, sedan kan ni byta av och du får sova till 06.00. Glöm det där med egen tid (se en hel film i ett svep ... jotack Har Netflix och kollar nån film då och då, men det tar ett par dagar att komma igenom en film.

what flaskmatar ni en 5 månaders?

begriper inte hur man kan vara så efterbliven,. usel kvinna som inte ammar iaf 1 år,

ett år är det absolut minsta en bebis ska ammas

vidrigt rent vidrigt,

men det är nog här poblemet ligger även hos TS, folk som tror att man kan välja bort amming är idioter
Citera
2016-08-12, 12:29
Medlem
Citat:
Grattis till nätterna. Får jag fråga vilka tider han sover? Vår son ammar inte, p.g.a. mjölkallergi, samt att min fru låg inlagd på sjukhus i två veckor och aldrig fick igång en bra mjölkproduktion igen efter det, så han äter endast mjölkfri ersättning.

där har ni problemet,

det räcker kvinnan utesluter komjölk och lök ur sin kost,

nej gör om gör rätt, värdelös kvinna som inte kan amma sin avkomma
Citera
2016-08-12, 13:00
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggmastaren
what flaskmatar ni en 5 månaders?

begriper inte hur man kan vara så efterbliven,. usel kvinna som inte ammar iaf 1 år,

ett år är det absolut minsta en bebis ska ammas

vidrigt rent vidrigt,

men det är nog här poblemet ligger även hos TS, folk som tror att man kan välja bort amming är idioter

Om du läser på lite så fattar du att amning inte fungerar för alla. Även om man vill så kanske det inte går, av olika skäl. Därför får vår bebis ersättning på flaska. Om du tror att vi "väljer bort" amning så tror du jävligt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in