2016-08-11, 12:20
Medlem
Somatons avatar

Det blir lättare på en gång om ni separerar och kör varannan vecka.
Citera
2016-08-11, 12:55
Medlem
Allt blir vad man gör det till. Ger man sig in i leken får man leken tåla.

Sen att du ska gå upp och ta hand om ungen från 05-09 är retarded och att du sen ska jobba 8h och även ta hand om ungen på kvällen. Antar din sambo är mammaledig och då får hon fan sköta sitt "jobb". Du kan ta ungen på helgen så hon får lite sovmorgon . Alternativt hon sover på dagen när ungen sover. Visst att du umgås med ditt barn på kvällen lite efter jobbet men att du ska upp på morgonen är idiotiskt. Prata med din kvinna.

Sen beror det också mkt på vilken typ av kvinna man är ihop med antar jag....
Citera
2016-08-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ha, klassiskt, men det tar sin lilla tid. Efter fyra månader har ungen knappt öppnat ögonen. Dessutom är det ju extremt individuellt, men när barnet börjar komma in mer i nattrutiner o sover längre så blir det ju per automatik lättare med allt.
Personligen ville jag alltid vara med min dotter när jag kom hem från jobbet, så såg det aldrig som något problem. Det hör liksom till, att det är svinjobbigt, men samtidigt fantastiskt.
Den stora frågan här är väl varför barnet lägger sig vid 21.30?
Alla barn är ju individuella som sagt, men försök få in en rutin att lägga barner vid 18-tiden. Då kanske ni får mer kväll tillsammans. Å andra sidan får du obefintlig tid med ditt barn.

Men men, allt är kämpigt i början.. Generellt kanske det blir lättare när barnet är runt 1 år, och ännu lättare kring 2 år.

Egentligen lägger han sig väl inte alltid vid 21:30, men någon gång mellan 20:30 - 22.00 brukar det bli, men oftare 21:30 än 20:30 om man säger så. Han är ju så pass liten fortf. att han inte har några riktiga sovrutiner utan han vill sova när han blir trött, han klarar sällan att vara vaken mer än 2 timmar åt gången, eller klarar och klarar, han blir väldigt grinig efter ett tag, och håller man honom vaken mkt under dagen så blir det mkt bökigare att natta honom då han är övertrött. Men borde väl rätta till sig "av sig självt" när han flyttar mer av timmarna till nattpasset och sover mindre på dagen?
Citera
2016-08-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Säg 2000-0800. Man nästan undrar när bakslaget kommer. Å andra sidan var det samma sak med ettan.

Det funkade inte att amma fullt ut för oss heller. Vi fick rätt snart stödja med ersättning. Men amning har en lugnande effekt vare sig det kommer mjölk eller ej. Men som du också fattar är det inte likadant för någon i denna bransch. Det enda som är säkert är att det blir bättre. Håll ut!

Låter skönt. Har ni gjort något speciellt för att få till dessa sovrutiner eller har det kommit naturligt? Jag tänker ju att det kommer bli bättre naturligt när han börjar va vaken mer på dagen? Just nu är nattpasset endast 9ish timmar, vilket torde bli längre om ett par månader (förhoppningsvis)?
Citera
2016-08-11, 13:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Låter skönt. Har ni gjort något speciellt för att få till dessa sovrutiner eller har det kommit naturligt? Jag tänker ju att det kommer bli bättre naturligt när han börjar va vaken mer på dagen? Just nu är nattpasset endast 9ish timmar, vilket torde bli längre om ett par månader (förhoppningsvis)?

Det har bara blivit så. Kanske tydliga rutiner, att sätta på pyjamas på kvällen och släcka ner hjälper? Är barnet ordentligt matat innan sovdags.. Här blev det bara så över en natt. En morgon konstaterade vi att han sovit hela natten och sen har det fortsatt. Att man har fasta rutiner tror jag är grejen.
Citera
2016-08-11, 14:00
Medlem
Citat:
Oj, fem barn, du har erfarenhet mao. Får jag fråga hur din 4-månaders sover om dagarna/nätterna? Jag kan tänka mig att det blir lättare när barnet börjar lägga merparten av sina sovtimmar under natten, även om barnet vaknar 2-3ggr för mat så är det ju mer okej om barnet gör det mellan 20 - 08 eller liknande. Just nu sover vår son ungefär 8-9 timmar på natten, och kanske 4-5timmar utspritt undere dagen. Han klarar oftast inte att vara vaken i mer än 2 timmar i sträck. Men det kanske är normalt för en 4 månaders?

Du får nog acceptera att det här med egen tid är svårt att få till med småbarn. Min son brukar oftast sova 8 timmar på natten och 5 timmar på dagen. Han är nästan aldrig vaken med än 2 timmar i taget.
Citera
2016-08-11, 16:30
Medlem
groovesnuss avatar
Hämtade sonen 19 år på Tillnyktringsenheten härom veckan. Är det svar på din fråga?

Små barn små problem, stora......:-(
Citera
2016-08-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Är du dum eller? Det är enorm tabu att gå ut med att man ångrat sina barn, varav nåt du aldrig kommer få höra. Endast läsa om desto fler gånger på nätet för där kan man vara anonym. Många gillar barn, men inte föräldraskapet!
Jäklar vad smart du är. Av de ca 130 miljoner barn som föds varje år runtom i världen finns det självklart ett antal föräldrar som ångrar sig av många olika anledningar (oplanerat, dåliga relationer, sjukdomar, osv). En liten del av dessa ångrar sig antagligen på grund av att de inte längre får lika mycket fritid.

Men hur många procent av nya föräldrar tror du egentligen att det rör sig om? Och kändes det så viktigt att påpeka att mitt "argument" i form av anekdotisk bevisföring inte är giltigt (ungefär som ditt motargument som också baseras på det du "läst på nätet"), när syftet med det var att muntra upp TS och inte att presentera en jävla forskningsavhandling?
Citera
2016-08-11, 17:29
Medlem
Citat:
När tyckte ni det blev lättare? När barnet kan krypa/gå? När det börjar somna tidigare på kvällen? Vore så skönt om han sov 19-07 eller något liknande, så man inte behövde stressa sig till sömns för att få sina timmar.

Beror på barnet. Jag tyckte det började bli lättare vid runt 3 års ålder. Vid fem är det perfekt (till runt 14 har jag hört!)

Alla jag talat med tycker ungefär samma. Det är ett helvete de första 3 åren. Sen blir det bättre.

Om du planerar fler barn, gör det nu. Annars får du erfara detta lika många gånger som du har barn... lycka till
Citera
2016-08-11, 17:45
Medlem
Ditt inlägg är en anledning till varför man inte skaffar barn.
Citera
2016-08-11, 18:19
Medlem
18137s avatar
Som vanligt på FB är tråden full med skitsmarta 19-åringar som skriker "skyll dig själv" utan att ens börjat sitt liv än. Tröttsamt.

Hur som helst. Ett par reaktioner på TS.

- Din fru får fan ta och skärpa sig. Hon är mammaledig för att ta hand om barnet och du behöver sova för att kunna sköta ditt jobb.

- Vi har konsekvent lagt vår son kl 19.00 tills han blev 3,5 och efter det kl 20.00 vilket vi kommer köra på tills han blir 5. Minst. Nu är ert barn väldigt litet men jobba in en 19-läggtid så fort ni kan. Sen har ni kvällarna fria vilket man definitivt behöver.

- Det är absolut jobbigast i början. Runt 18 månader börjar det bli hanterbart och sedan börjar det faktiskt bli rätt kul för då börjar personligheten komma och man lär känna sitt barn.

Vi får vårt andra nu och ser fram mot det som fan
Citera
2016-08-11, 18:52
Medlem
Kahlans avatar
Till er som säger att mamman får skärpa sig och även ta morgonpasset: det kanske är enda tiden på dygnet som hon får någorlunda sömn. Tror ni att man blir något slags robot när man är föräldraledig och klarar sig på hur lite sömn som helst? Ni är säkert samma personer som dessutom förväntar sig ett fläckfritt hem när ni kommer hem.

Den föräldralediges "jobb" är att ta hand om barnet 8 timmar om dagen. Resten av tiden delar föräldrarna på ansvaret. Tycker ni att det är rättvist att pappan bara behöver arbeta 8 timmar om dagen men mamman måste arbeta 24?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in