Citat:
Ursprungligen postat av
GillarKebabtallrik
Har en grabb som blir fyra månader idag. Älskar honom över allt annat men börjar bli riktigt trött=)
Dagarna ser ut som följande:
Byter av med frugan kl 05, som har honom om nätterna. Jag börjar jobba vid 09 och mellan 05 tills dess tar jag hand om grabben, som kanske sover någon timme till under den tiden. Sedan jobbar jag heltid fram till runt 18, sen är det lek/bus etc fram tills grabben somnar vid 21:30, och efter det får jag kasta mig i sängen för att iaf få 6-7 timmar sömn.
Har alltså i princip ingen fritid överhuvudtaget då jag kan göra vad jag vill. Har inte kunnat se en hel film i ett svep på fyra månader.
Saknar verkligen att bara kunna ta det lugnt några timmar, bara ligga i soffan och ha det gött.
När tyckte ni det blev lättare? När barnet kan krypa/gå? När det börjar somna tidigare på kvällen? Vore så skönt om han sov 19-07 eller något liknande, så man inte behövde stressa sig till sömns för att få sina timmar.
Först och främst, den frågan är omöjlig att svara på då varje barn är unikt i sitt sätt när det gäller sömnmönster och energi. Vissa barn sover stock genom hela natten från 19-tiden, medan andra barn vaknar lätt och har svårare att somna om.
Det där med "egentid" är bara att lägga på hyllan det första året/första åren, men vid enstaka tillfällen går det att ta ner det från hyllan och damma av då möjlighet presenterar sig. Men det är inget som du ska räkna med. Man skaffar inte barn för att få egentid. Filmerna kommer att finnas kvar, men inte ditt barns första tid i livet. Njut av att vara förälder istället för att kräva egentid. Du har haft all tid i världen innan du skaffade barn att ha egentid. Men nu har du satt ett barn till världen och får finna dig i att sätta dig själv åt sidan ett tag.
Jag studerar 100%, extrajobbar 50% natt och är pappa däremellan. Sömn kan jag ta igen senare.
Hoppas jag inte låter negativ, för det vill jag verkligen inte vara. Men detta är mina tankar angående din fråga.
Sen borde absolut din sambo ta natt/morgonpasset så att du som jobbar får den sömn som du känner att du behöver för att klara av att jobba. Men det är svårt, om din sambo ammar hela natten och är vaken konstant kanske det inte heller funkar för henne att hålla sig över ytan på morgonen? Det är en balansakt och det bästa är kommunikation mellan er två. Prata om situationen utifrån ditt perspektiv och lyssna på hennes perspektiv.