2016-08-10, 17:47
Medlem
Har en grabb som blir fyra månader idag. Älskar honom över allt annat men börjar bli riktigt trött=)

Dagarna ser ut som följande:

Byter av med frugan kl 05, som har honom om nätterna. Jag börjar jobba vid 09 och mellan 05 tills dess tar jag hand om grabben, som kanske sover någon timme till under den tiden. Sedan jobbar jag heltid fram till runt 18, sen är det lek/bus etc fram tills grabben somnar vid 21:30, och efter det får jag kasta mig i sängen för att iaf få 6-7 timmar sömn.

Har alltså i princip ingen fritid överhuvudtaget då jag kan göra vad jag vill. Har inte kunnat se en hel film i ett svep på fyra månader.

Saknar verkligen att bara kunna ta det lugnt några timmar, bara ligga i soffan och ha det gött.

När tyckte ni det blev lättare? När barnet kan krypa/gå? När det börjar somna tidigare på kvällen? Vore så skönt om han sov 19-07 eller något liknande, så man inte behövde stressa sig till sömns för att få sina timmar.
Citera
2016-08-10, 18:31
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Du kanske skulle ha tänkt på detta innan du skaffade barn. Just sayin'.
Citera
2016-08-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Du kanske skulle ha tänkt på detta innan du skaffade barn. Just sayin'.

Lol vad är det för idiotisk kommentar? Antar att du inte har barn själv, så vad gör du här i tråden och svar? Ingen kan föreställa sig hur det är att ha spädbarn innan man haft det. Tror det flesta som haft spädbarn tyckte det var sjukt jobbigt till och från. Och det fattade väl jag med att det skulle bli, men nu var frågan till de som gått igenom det här tidigare, om/när de tyckte det blev lättare.
Citera
2016-08-10, 18:38
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Märkligt vad man glömmer snabbt märker jag nu. Men svaret är enkelt: så fort barnet börjar sova hela nätter. Och det är såklart olika från barn till barn.

Min son började sova hela nätter ganska tidigt. Jag tror att han var omkring 5 - 6 månader men då har han varit en extrem morgonmänniska och vaknat nästan på pricken 05.00 varje morgon.

Idag är han 4 år och vaknar fortfarande vid den tiden. Spelar absolut ingen roll om han går och lägger sig klockan 19.00 eller 23.00, han vaknar i alla fall 05.00 . Tack och lov så har han nu börjat gå upp och sätta på tv:n själv och kan lugnt sitta där tills vi vaknar eller tills han tröttnar runt klockan 09.00 och kommer och väcker oss.

Ett tips bara. Jag vet att man längtar tills faserna är över men med en avslutad fas kommer också en ny och den ena är inte roligare än den andra. Jag har börjat inse att jag får längta tills han fyller 35 år. Kanske kanske kan jag få äta en hel måltid utan att bli avbruten då
Citera
2016-08-10, 18:42
Medlem
tarafels avatar
Det är såklart högst individuellt, men ett tag till får du räkna med att det är körigt. Sen beror det lite på hur aktivt ni som föräldrar försöker få in barnet i bra rutiner för att somna själv, sova hela natten osv. Skulle vilja påstå att någon gång mellan 8-12 månader, men som sagt kan vara betydligt längre eller kortare med.
Citera
2016-08-10, 18:51
Medlem
Jag har också en son på 4 månader och det är mitt femte barn. Jag är ganska van vid att inte få sova så mycket men eftersom jag är hemma på dagarna så kan jag ju ta igen det, jobbigare när man måste iväg tidigt på morgonen. Jag kan också känna att det är väldigt tufft emellanåt men kommentarer som "det borde ju ha tänkt på innan du skaffade barn" är bara så idiotiska. Mina barn började sova hela nätter vid 8-9 månaders ålder. Kanske har ni någon i er omgivning som kan hjälpa er så att ni får lite avlastning? Man behöver ju få sova också och ta det lugnt mellan varven för att man ska orka vara en bra och närvarande förälder. Det kan ta ett bra tag innan man kommer in i rutiner och hittar ett system som funkar. Man måste få tillåta sig själv att tycka att det är jobbigt, sedan när barnet blir äldre så saknar man istället småbarnstiden.
Citera
2016-08-10, 19:01
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ja du TS.. Det kan ta sin lilla tid.

Men är pojken uppe till 21:30 ?

Där skulle ni kunna ändra på för det är i mitt tycke bra sent men det avgör ni som sagt.

Hoppas det blir bättre för er och ni kommer på en bra lösning. Barn är ingen lätt historia och tycker du detta är jobbigt så har du ingen aning om vad jobbigt är när de växer till sig.

MVH

2-barnspappa
Citera
2016-08-10, 19:27
Medlem
En kompis brukar ta sin familj hem till farföräldrarna och bo i deras hus i två veckor medans farfar och farmor tar hand om barnen så sover föräldrarna ut och får sovmorgon, en mini semester och de äldre är bara glada att få ta hand om barnbarnen. Winwin.
Citera
2016-08-10, 19:56
Medlem
beardbraids avatar
Nån gång kring 25-28 år så börjar man oroa sig mindre för att de skall göra dumheter och ställa till det förutsagt att de inte skaffat egna barn och börjar dumpa dem på dig.
Citera
2016-08-10, 19:58
Avslutad
Vafan ska du upp kl 5 att göra?! Du ska ju upp och Jobba.

Ammar inte ungen? Det ska ju din brud sköta, hon är dessutom mammaledig och kan dra bena efter sig hela dagarna. Din pappaledighet kommer ju sen. Du ska heller inte behöva ta ungen direkt efter jobbet.

Du är alldeles för domectiserad, fånge i feministsamhället.

Jag skulle aldrig acceptera att göra som du.
Senast redigerad av redlineoffside 2016-08-10 kl. 20:00.
Citera
2016-08-10, 20:01
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Märkligt vad man glömmer snabbt märker jag nu. Men svaret är enkelt: så fort barnet börjar sova hela nätter. Och det är såklart olika från barn till barn.

Min son började sova hela nätter ganska tidigt. Jag tror att han var omkring 5 - 6 månader men då har han varit en extrem morgonmänniska och vaknat nästan på pricken 05.00 varje morgon.

Idag är han 4 år och vaknar fortfarande vid den tiden. Spelar absolut ingen roll om han går och lägger sig klockan 19.00 eller 23.00, han vaknar i alla fall 05.00 . Tack och lov så har han nu börjat gå upp och sätta på tv:n själv och kan lugnt sitta där tills vi vaknar eller tills han tröttnar runt klockan 09.00 och kommer och väcker oss.

Ett tips bara. Jag vet att man längtar tills faserna är över men med en avslutad fas kommer också en ny och den ena är inte roligare än den andra. Jag har börjat inse att jag får längta tills han fyller 35 år. Kanske kanske kan jag få äta en hel måltid utan att bli avbruten då

Min grabb sov hela nätter från 2,5 månaders ålder. Det säger jag inte som skryt utan för att understryka det faktum att det är oerhört olika. Jag och mamman var oerhört ödmjuka över detta då vi visste att vi haft en otrolig tur.

Till TS: anlägg goda kvällsrutiner. Släck ner ljus, sjung mjuka sånger (gärna samma). Gör detta samma tid varje kväll, kanske runt 20.30, och låt ditt barn komma in i rätt stämning. Resten kommer naturligt och vips så sover h*n till 7-tiden (förutsatt att h*n har mat i magen).

Lycka till (och håll ut).
Citera
2016-08-10, 20:03
Medlem
Vilka tider sover barnet på dagen?
Om barnet sover en stund ganska sent på dagen kan man tidigarelägga sovstunden/sovstunderna.

Med båda mina barn tidigarelade jag sovstunden på eftermiddagen så blev dom trötta tidigare på kvällen samtidigt som jag la dom en halvtimma tidigare än kvällen innan. Runt 1 vecka senare hade jag inne tiden jag tyckte var bäst - kl 19, bums i säng. Dom var då 6 månader men jag tycker att ni kan börja redan nu med att ändra sovrutinerna.

Om du inte redan gör det så är ett tips att köra samma kvällsrutiner varje kväll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in