2016-08-09, 11:36
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Smått påtvingat dokumentären om Amy Winehouse en musiker som i det stora hela gått mig förbi då
jag avskyr jazz likaså soul så förutsättningarna för denna film låg definitivt inte på topp.

Men avigheten la sig ganska snabbt för dokumentären var bra, tragisk, deprimerande och fängslande. Dock insåg man ganska snabbt att hennes tragiska livsöde va "förutbestämt". Destruktiviteten och depressionerna fanns sen tidig barndom likaså förkärleken till droger och alkohol. Måendet går således inte att skylla på karriären då jag tror oavsett vilka val Amy gjort hade missbruket och måendet "hakat på", möjligtvis att karriären skyndade på "döden" då litegrann men inte mer än så, ödet var så att säga förutbestämt oavsett.

Det som i början störde mig litegrann var att dom intervjuade personerna aldrig kom fram i bild endast hördes som röster men ganska snabbt kändes det som det bästa då detta bidrog till att man aldrig fick känslan, i alla fall i dokumentären, att dessa personer endast solade sig i hennes glans utan istället var äkta. Hur det sedan var i verkligheten vet jag inte men regissören får en i alla fall att tro att dom allra flesta runt Amy ville henne det bästa. Såklart hittar man ett par undantag men det är säkert individuellt vem var och en uppfattar som "god eller ond" för även där har regissören lyckats, han pekar inte ut någon utan det är upp till betraktarn. Känner inte till regissören alls men det verkar inte gå någon nöd på honom för en Oscar drog han ju tydligen in på denna dokumentär. Den är han säkert värd men det känns nog för mig, som inte känner till honom, att det var jazzsångerskan Amy som hjälpe till lite "därifrån andra sidan" just pga av att hon var den hon var den hon var . . .

8/10 får den och med det sagt så beger sig Amy Winehouse och jag ut och springa nu för fanimig jag tror bestämt att jag gillar jazz jag. I alla fall Amys.
Instämmer. Mycket sevärd film! Är heller inget Winehouse-fan alls, men filmen handlar ju mer om hur fel det kan gå om en trasig själ omger sig med fel folk.
Citera
2016-08-09, 12:03
Bannlyst
American Psycho

Patrick Bateman (Christian Bale) bor i New York och jobbar på Wall Street. Han är rik, klär sig i dyra kostymer, bor i en dyr lägenhet och äter på stans flottaste restauranger. På kvällarna experimenterar han med våld och människors rädslor; han är en psykopatisk mördare.

Trogen boken? Både ja och nej. Grundhandlingen är kvar men man har dragit ner på våldet rejält och en del saker från boken har man inte tagit med. Filmen är ändå väldigt bra och spännande och Christian Bale gör en av sina bästa, om inte sin allra bästa roll i denna film.

8/10.

Boys Don't Cry

Teena Brandon (Hilary Swank) är hermafrodit men vill vara kille. Hon gör vad hon kan för att se ut som en man, börjar använda Brandon som förnamn och åker till Nebraska för att finna sig själv. Där finner han även Lana (Chloë Sevigny) som han tänker fria till. Med tiden börjar dock Lanas familj ana ugglor i mossen och tror inte att Brandon är den han utger sig för att vara.

Väldigt välspelat drama, baserad på verkliga händelser.

8,5/10.
Citera
2016-08-09, 16:26
Medlem
BlackMetals avatar
Still Walking (2008)

Det blir bara ett par snabba ord. Har arbete att göra och vill lägga in dagens lediga tid på att se snarare än att skriva om film.

Det tog ett litet tag för mig att komma in i filmen men när man väl har slagit sig ro i det milda tempot och börjar förstå dynamiken mellan familjemedlemmarna blir Still Walking en sann fröjd att uppleva. Konfliktlösheten, ett kamera-arbete som låter oss komma nära karaktärerna och en väldigt alldaglig och realistisk dialog gör att filmen känns mänsklig till en grad extremt få filmer lyckas uppnå. Det finns en scen som fick mina ögon att riktigt vattnas (och då ska det sägas att jag nästan aldrig gråter) och det är scenen när Ryota försvarar en person som resten av familjen förlöjligar. Det spelas inte upp till något dramatiskt och det finns ingen manipulerande musik utan det är bara sann filmmagi som blev så stark för mig på grund av hur mycket som fungerar i unison. Kan inte göra något annat än att ge ett riktigt högt betyg.

4.5/5
Citera
2016-08-09, 19:47
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0025748/?ref_=nv_sr_3

The Scarlet Pimpernel (1934). Fin film om engelsk adelsman (Leslie Howard), som under olika listiga förklädnader smugglar ut adelsfamiljer ifrån Frankrike under Franska revolutionen. Inte ens hans vackra fru (Merle Oberon) får veta om hans bisyssla, då hon är fransyska och hennes bror är aktiv på Robespierres sida.

Den största behållningen av denna film är Leslie Howards skådespel: hur han kunde spela både den modige, organiserade, bestämde, självuppoffrande "Scarlet Pimpernel", och den han låtsades vara för att inte bli avslöjad: en totalt degenererad, nöjeslysten, slö, bortskämd och dekadent person, helt utan intresse för vad som hände i hans samtid.

Samt spelet mellan adelsmannen och hans fru. Frun har, trots att hennes älskade bror är på revolutionärernas sida, lyckats utveckla ett svärmeri för fantasifiguren "Scarlet Pimpernel" - utan att ha en aning om att det är just honom hon är gift med... Finns speciellt en fin, romantisk scen om detta mot slutet av filmen, då han förstår vem hon älskar, och hon kanske börjar ana... Finns även en minnesvärd scen där:

Mycket fint!

Ger den 9/10.
Senast redigerad av Merwinna 2016-08-09 kl. 20:34.
Citera
2016-08-09, 22:19
Bannlyst
Mænd & høns När deras adoptivfar dör åker bröderna Gabriel och Elias söderut för att leta upp sin riktiga far som bor på en ö och träffar oväntat även sina andra bröder. Alla bröderna visar sig vara speciella på sitt eget vis. En rolig film med bland andra Daniel Dencik och Mads Mikkelsen i rollerna.

8/10
Citera
2016-08-09, 22:36
Medlem
Två kvinnor

Jag är osäker på om denna film kan kallas neorealistisk eller inte men realistisk är den iallafall.
Sophia Lauren spelar en kvinna som flyr de allierades bomber över Rom med sin dotter i andra världskrigets slutskede.
Filmen skildrar hur civila i krigszoner kommer i kläm men också hur krig påverkar människans beteende. Idealister, oskydlighet och evangelister får sina fiskar varma när människor måste gör allt för att rädda sitt eget skinn.

Tänkvärt och välgjort.

7 / 10
Citera
2016-08-09, 22:56
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0113682/?ref_=nv_sr_1

Loch Ness (1996). Forskare kommer till Loch Ness för att söka efter det berömda odjuret. Mycket förutsägbart, verkligen Manus 1 A för sådana här upptäckshistorier:

Men det är ändå underhållande. Mycket bra specialeffekter, fina naturbilder från Skottland och bra användning av skotsk musik från olika genrer. Funkar mycket bra som familjefilm, fast den inte annonseras som det.

7/10
Citera
2016-08-10, 01:59
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 80-talet (4/50)

Yeelen (1987)

Niankoro, en ung man med magiska krafter, ger sig ut på en resa till sin morbror för att fråga om råd angående hans far. Niankoros trollkarlsfar är nämligen ständigt på jakt efter Niankoro och vill döda honom.

I denna film från Mali levereras en för mig väldigt märklig filmupplevelse. Filmen är uppbyggd på ett mystiskt sett. Det kan gå från långa vackra dialoglösa scener till hastigt tempo med skrikande människor som rabblar förbannelser och trollformler.

Det är de scenerna med snabbt rabblande och okontrollerat skrikande av formler som är höjdpunkterna i filmen. De kommer så oförberett varje gång och det är mycket underhållande att se på.

Ibland kan tempot dras ner till en relativt låg nivå, vilket enligt mig inte gynnar filmen i sig. För att vara 105 minuter lång, så är filmen tämligen innehållslös. Det ger dock ett väldigt intressant perspektiv på annorlunda filmuppbyggnad, vilket är roligt att se.

Fotot är stundtals bländande vackert & det skärrar något i mina ögon att jag inte kunde se det i bättre kvalitet. Skinande landskap och glittrande vattendrag formar fotografiskt ögongodis.

En udda film, minst sagt. Själva upplösningsscenen är jag konfunderad över, definitivt inte vad jag väntade mig, mycket intressant.

Betyg: 66/100
Citera
2016-08-10, 02:26
Medlem
zxcvb45s avatar
The Adderall Diaries

Riktigt bra! Tycker den förtjänar ett högre IMDB betyg helt klart, nån som har en teori varför den hamnat har hamnat så lågt? Ed Harris, James Franco, och Christian Slater! bra upplägg och bra resultat. Kanske har och göra med att Amber Heard var med?

6/10

http://www.imdb.com/title/tt1735907/?ref_=nm_knf_i1
Citera
2016-08-10, 17:50
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 80-talet (5/50)

Altered States (1980)

Eddie Jessup är en forskare som experimenterar med hallucinogena droger och dess effekter på människor. På en resa till en urstam i Mexiko får han testa på en hallucinogen-tripp utan dess like. Han får med sig en mängd utav drogen hem och det verkar som att han är på väg mot ett vetenskapligt genombrott!

Detta var en stilren, snygg och mycket intressant film. Redan från start introduceras vi för Eddies fascination inom arbetet. Vi snabbspolar snabbt i början och snart har Eddie fru och två barn. Utöver snabbspolningen i tidslinjen i början, går filmen i ett ganska lågmält uppbyggningstempo, vilket gynnar den.

Det mest extraordinära som Altered States har att erbjuda, är när den ska filmatisera de olika tripparna i filmen. Snygga bilder vävs ihop med ett imponerande klippningsarbete och med ett ljud och mix-arbete som förtjänar stående ovationer.

Skådespelaruppsättningen skiner starkt. William Hurt gör en fantastisk huvudroll med känsla och finess. Blair Brown och Bob Balaban gör likaså dem väldigt bra och karaktäristiska framträdande.

Betyg: 70/100
Citera
2016-08-10, 21:06
Medlem
nihilverums avatar
Lights Out (2016)

En långfilmsversion av kortfilmen med samma titel och av samma regissör (svenske David Sandberg), där man utökat handlingen till en familj. Mamman i familjen lider av psykisk sjukdom vilket har drabbat både hennes dotter och hennes son. En person från hennes förflutna dyker upp och orsakar besvär, men bara när det är mörkt.

En intressant premiss och ett välgjort genomförande.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset (både för långfilmen och den ursprungliga kortfilmen).
Citera
2016-08-10, 22:32
Medlem
Sökarna

Ett stjärtigt mästerverk i samma anda som Stockholmsnatt. Ungdomar är på glid, det slåss, det knarkas, det kopuleras, det begås brott.
Filmen innehåller kvalitativt skådespel av Jonas Karlsson ochThorsten Flinck men den stora behållningen är den värdelösa dialogen och de många birollerna som spelar över så det står härliga till.
Filmen är så omedvetet melodramatisk och skitnödig att den blir höjdlöst rolig! Första timmen är uppe och nosar på fyran på grund av stort underhållningsvärde. Andra halvan av filmen är för seriös och fokuserar för mycket på de fåtal personer som faktiskt kan skådespela och därmed går mycket av kalkonvärdet förlorat även om det leveras en del gyllene repliker även i andra halvan.

Överlag är detta en grymt underhållande film som jag inte vågar rekommendera på grund av att den egentligen är skitdålig och kräver en viss typ av humor för att uppskattas men som jag trots allt blev positivt överaskad av och sätter 3 / 5!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in