2026-03-05, 09:04
Medlem
Bartman777s avatar
Baby's Day Out (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0109190

Den här filmen var inte krävande att titta på, inte mycket till handling att hänga med i här.
Några inkompetenta tjuvar försöker fånga in en baby som är på vift.

Detta var helt lagom nivå för mig just nu. Jag tycker den här filmen är mysig och underhållande på ett mycket enkelt sätt.
Alltid trevligt att se den begåvade skådisen Joe Pantoliano också. Han gör väldigt bra ifrån sig i Bound och The Sopranos tycker jag. Det är väl de produktionerna jag förknippar honom starkast med.

Jag fortsatte på lite samma tema...

Dennis the Menace (1993)

https://www.imdb.com/title/tt0106701

Detta är också en väldigt lättsam, enkel komedi.
Det märks också att John Hughes haft ett finger med i denna film, den påminner en hel del om Ensam Hemma-filmerna.

Väldigt kul att Walter Matthau är med här.
Jag har alltid tyckt att han ser så typiskt amerikanskt gubbig ut på något sätt, och passar därför också utmärkt i denna film.
Sen är han ju en otroligt begåvad skådespelare också.

Jag har länge tänkt göra en lista på skådisar jag verkligen gillar, jag vet inte till vilken nytta, men det är något som legat i mitt bakhuvud i många år. På en sådan lista hade både Matthau och Pantoliano kommit med
Citera
2026-03-05, 11:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Paula (1952)

Paula kör av misstag på en sjuårig gosse, hon luktar sprit, och en förbipasserande tar gossen till sjukhus.

Börjar lite lamt, men växer, och man blir alltmer nyfiken på hur det ska sluta.
3/5
Paula, spelad av Loretta Young (söt)

IMDB 6,6 = 3,49/5
368 röster
Citera
2026-03-05, 11:52
Medlem
Kedoxs avatar
Boogie nights (1997)

Kan inte minnas att jag skulle ha sett denna tidigare. Glad att jag tog mig an den. Det var en film som konstant höll intresset uppe trots sina 2,5 timme.

Historien är inte en biopic men däremot inspirerad av porrskådisen John Holmes levnad. Premissen kan verka enkel och banal. En 17-årig diskare med en hästpenis blir rekryterad till att börja spela in porrfilm och blir branschens stora stjärna.

Trots stundvis mörka teman känns den väldigt mycket feel good och återskapandet av skarven mellan 70 och 80-tal känns mycket trovärdig. Gedigna skådespelarinsatser och en kavalkad med skådisar man känner igen. Bland annat Mark Wahlberg, Philip Seymour Hoffman, Burt Reynolds, John C. Reilly, William H. Macy, Luis Guzmán.

Rekommenderas starkt. Paul Thomas Anderson är utan tvivel en skicklig filmskapare.
Citera
2026-03-05, 18:39
Medlem
ovikspojkens avatar
Jigsaw
Citera
2026-03-05, 21:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The birds (1963). Fåglarna

Ett litet samhälle norr om San Francisco drabbas plötsligt omotiverade fågelattacker.

Hitchcocks gamla klassiker som väl inte behöver någon närmare förklaring.

Det var ett tag sedan jag såg den, så det blev dags för en omtitt.
Den var lite långsammare än jag mindes den, men den är fortfarande sevärd.
3+/5

IMDB 7,6 = 3,93/5
219020 röster

Melanie (Tippi Hedren) kör en Astom Martin.
Citera
2026-03-06, 15:28
Medlem
Bartman777s avatar
I Kina spiser de hunde (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0180748/

Den här filmen har jag hört talas om länge men inte sett först nu.

Jag gillar stora delar av manuset och vad som händer, det är lite av en story som tilltalar mig.
Men utförandet räcker inte på långa vägar fram för mig. Det var några få saker jag tyckte var roliga, men filmen blir på tok för oskön. Rent estetiskt är den vidrig, alltså den är så ful vad gäller färg, ljus, rekvisita osv. Riktigt oskön film att se på rent estetiskt.

Känslan i filmen är så otroligt post-2009

Sen hade jag svårt för Kim Bodnias karaktär. Jag förstår att han ska vara lite halvt oskön, så han gör väl ett bra jobb i sin rolltolkning. Men jag låg mest och var irriterad på honom. Och sen den där jävla Dejan Cukic ville jag bara slå i ansiktet för att han såg så störig ut.

Det är lite synd, för det finns saker här som jag kan uppskatta, och detta kunde ha varit en film i min smak... men det föll på flera saker i känsla, estetik och utförande.

Äh...! jag säger som Ernst-Hugo Järegård...
Citera
2026-03-06, 15:58
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Baby's Day Out (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0109190

Den här filmen var inte krävande att titta på, inte mycket till handling att hänga med i här.
Några inkompetenta tjuvar försöker fånga in en baby som är på vift.

Detta var helt lagom nivå för mig just nu. Jag tycker den här filmen är mysig och underhållande på ett mycket enkelt sätt.
Alltid trevligt att se den begåvade skådisen Joe Pantoliano också. Han gör väldigt bra ifrån sig i Bound och The Sopranos tycker jag. Det är väl de produktionerna jag förknippar honom starkast med.

Jag fortsatte på lite samma tema...

Dennis the Menace (1993)

https://www.imdb.com/title/tt0106701

Detta är också en väldigt lättsam, enkel komedi.
Det märks också att John Hughes haft ett finger med i denna film, den påminner en hel del om Ensam Hemma-filmerna.

Väldigt kul att Walter Matthau är med här.
Jag har alltid tyckt att han ser så typiskt amerikanskt gubbig ut på något sätt, och passar därför också utmärkt i denna film.
Sen är han ju en otroligt begåvad skådespelare också.

Jag har länge tänkt göra en lista på skådisar jag verkligen gillar, jag vet inte till vilken nytta, men det är något som legat i mitt bakhuvud i många år. På en sådan lista hade både Matthau och Pantoliano kommit med
Dennis the Menace är underskattad!
Citera
2026-03-06, 21:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Trollenberg terror (1958). Mysteriet Trollenberg
Alt titel : The crawling eye

Ett märkligt radioaktivt moln lägger sig på en bergstopp i Schweizi denna brittiska science fiction film.

En film som inte alls var så dåligt som jag anade, ja, lugna er nu, så bra var den inte, men absolut värd 3/5

IMDB 5,3 = 2,91/5
5422 röster
Citera
Igår, 14:02
Medlem
Geomeisters avatar
Green Book, 2018.
https://www.imdb.com/title/tt6966692/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_Green%20Book

En film baserad på verkliga händelser om två personer som kör igenom amerikanska södern på 1960-talet. Viggo Mortensen och Mahershala Ali i största rollerna.

Såg denna på bio och efter sett Viggo Mortensens "The Dead Don't Hurt" nyligen kändes det lägligt att ge denna en till titt. Jag gillade filmen på bio och möjligtvis mer idag. Den är rätt förutsägbar på det stora hela, men tycker det dramatiska är bra, humorn fungerar och musiken likaså. Då det är en film som är gjord för att vara lätt att se och nå större publiker kan jag sakna visst djup. Det känns som skaparna kunde gått längre med en del scener på olika vis, men tycker den åldras väl på det stora hela.

Filmen vann tre Oscars och har riktigt bra betyg på IMDB. Det tycker jag är att ta i. Jag gillar filmen och rekommenderar den, men vann den inte Oscars mest på grund av dess ämne? Hade en lika bra film om något helt annat verkligen vunnit "Best Picture" år 2019? Något att tänka på.

Tummen upp!
Citera
Igår, 14:11
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
I Kina spiser de hunde (1999)
https://www.imdb.com/title/tt0180748/

Den här filmen har jag hört talas om länge men inte sett först nu.

Jag gillar stora delar av manuset och vad som händer, det är lite av en story som tilltalar mig.
Men utförandet räcker inte på långa vägar fram för mig. Det var några få saker jag tyckte var roliga, men filmen blir på tok för oskön. Rent estetiskt är den vidrig, alltså den är så ful vad gäller färg, ljus, rekvisita osv. Riktigt oskön film att se på rent estetiskt.

Känslan i filmen är så otroligt post-2009

Sen hade jag svårt för Kim Bodnias karaktär. Jag förstår att han ska vara lite halvt oskön, så han gör väl ett bra jobb i sin rolltolkning. Men jag låg mest och var irriterad på honom. Och sen den där jävla Dejan Cukic ville jag bara slå i ansiktet för att han såg så störig ut.

Det är lite synd, för det finns saker här som jag kan uppskatta, och detta kunde ha varit en film i min smak... men det föll på flera saker i känsla, estetik och utförande.

Äh...! jag säger som Ernst-Hugo Järegård...
Jag älskar den och Gamla Män I Nya Bilar som hör ihop, underbar humor.

Var såg du den? Finns den på streaming någonstans? Jag har båda på dvd men i vanlig låg dvd-kvalitet, skulle vilja ha i åtminstone 1080.
Citera
Igår, 20:25
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag älskar den och Gamla Män I Nya Bilar som hör ihop, underbar humor.

Var såg du den? Finns den på streaming någonstans? Jag har båda på dvd men i vanlig låg dvd-kvalitet, skulle vilja ha i åtminstone 1080.
Jag vet inte om någon stream tyvärr, jag streamar inte.

Repossessed (1990)
https://www.imdb.com/title/tt0100475

Det här är alltså en slags parodi på Exorcisten, fast samtidigt en parodi på en uppföljare till Exorcisten, om den hade funnits.
Det är inte så viktigt faktiskt, men men...

Något jag verkligen gillar med den här filmen är att självaste Linda Blair är med som den besatta kvinnan igen. Det känns ganska mäktigt på sitt sätt, speciellt med tanke på att detta är en parodi med Leslie Nielsen, och nivån på filmen är därefter.

Nielsen spelar alltså prästen som ska utföra denna exorcism på Linda Blair. Jag älskar honom som skådis och komiker, samt flera av hans filmer.

Men den här filmen var inte så bra som jag hade hoppats på. Dom hade kunnat lagt ner mer tid på skämten och hela filmen faktiskt. Det känns lite snabbt ihopkastat alltihop, som om Blair eller Nielsen bara hade en vecka ledig i kalendern och de var tvungna att göra filmen under den tiden.

De hade kunnat göra så mycket mer om de bara lagt manken till. En parodi på Exorcisten och både Nielsen och Blair i huvudrollerna har hur mycket potential som helst på förhand. Visst hade den sina stunder, men nej.. det här kändes billigt och framstressat överlag.

Dock, eftersom jag är ett stort fan av originalfilmen från 1973, så kommer jag förmodligen återkomma till denna någon mer gång. För lite skön var den ändå.
Citera
Igår, 22:44
Medlem
Geomeisters avatar
Hamlet, 1948.
https://www.imdb.com/title/tt0040416/?ref_=nv_sr_srsg_7_tt_8_nm_0_in_0_q_Hamlet

En svartvit version av William Shakespeares klassiska Hamlet. Regisserad av Sir Laurence Olivier vem även har huvudrollen. Vet inte om det fortfarande stämmer, men detta ska tydligen vara enda filmen i historien där någon som regisserat sig själv vunnit en Oscar för både bästa film och huvudroll.

Spontant? Inget jag kan rekommendera.

Jag såg Mel Gibsons version av Hamlet från 1990 vid tillfälle och då skrev någon i tråden att han föredrog den framför denna. Jag håller med. Olivier visar på en rad av olika känslouttryck och stilar av skådespel här, men är allt bra? Är allt underhållande? Nej. Mycket känns daterat och utöver några scener här och där var mitt intresse på relativt låg nivå.

Om man inte har ett djupt intresse för Shakespeare eller filmhistoria kan man utan problem skippa denna tycker jag. Filmen är även cirka 150 minuter lång. Vilket inte direkt hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in