2016-08-06, 20:44
Bannlyst
Jesus

Handlar om Jesus (Brian Deacon); inleds med Jesu födelse och handlar sen om hans publika liv - bergspredikan, miraklen, korsfästelsen och så vidare. Baserad på Lukasevangeliet.

Jag har sett den här filmen två gånger på kort tid nu så jag måste gilla den. Det är väl kanske inte den bästa filmbiografin om Jesus någonsin men den är ändå väldigt bra.

8/10.
Citera
2016-08-06, 21:22
Medlem
nihilverums avatar
Keanu (2016)

En långfilm med Key&Peele som spelar två kusiner. Rell (Peele) får plötsligt besök av en kattunge som han ger namnet Keanu. Snart blir dock Keanu stulen och de upptäcker att han finns hos den lokale gangstern Cheddar (Method Man). För att få tillbaka Keanu måste kusinerna hjälpa till att smuggla droger, vilket ligger mycket långt utanför deras comfort zone.

Smårolig historia med många skämt kring stereotyper. Jag har inte sett något av Key&Peele tidigare förutom någon teaser för deras serie under eftertexterna till något nedladdat avsnitt av South Park men det kanske kan vara intressant att kolla upp.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-08-07, 00:45
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Age of Heroes En film om de första brittiska kommandosoldaterna som skickas till Norge för att stjäla tysk radarteknik. filmtiteln är amerikansk och slutscenens musik är väldigt amerikansk. Man väntar nästan på att USA:s flagga ska visas av ett misstag. Filmen är helt ok.

5/10
Citera
2016-08-07, 03:44
Bannlyst
El Niño En helt ok spansk film om smuggling av droger mellan Marocko och Spanien. Man får följa både några grabbar som börjar smuggla och snuten som jagar dem. Även lite kärlek och sex on the beach får man sig serverat under två timmar.

5/10
Citera
2016-08-07, 11:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Master and Commander: The Far Side of the World (2003)

Har sett den förut och jag kollade på den igen igår och jag är fortfarande såld på vilket mästerverk till film det är. Perfekt film!

10/10

Jag älskar den, det börjar bli dags att se den igen, ja! Jag får alltid sådan lust att ge mig ut å segla när jag ser den... Och inte bara för Russell Crowes skull!

"the lesser of two weevils"!

Det finns förresten ett film på Youtube, där någon har bildsatt Stings "Valparaiso" med filmklipp ur "Master and Commander". Det är mäktigt!
Senast redigerad av Merwinna 2016-08-07 kl. 11:10.
Citera
2016-08-07, 11:21
Medlem
Inte haft internet på en vecka så har varit frånvarande från forumet, film har jag iaf lyckats se ändå:

Happiness

Regisserad av Todd Solondz som gjort en av mina favoritiflmer: coming of age komedin Welcome to the Dollhouse. Hursomhaver, denna film är ett karaktärsdrama som involverar många olyckliga personer som söker något -mer-. Solondz målar upp en dyster verklighet samtidigt som han undviker riktigt nattsvart territorium genom att bjuda på en stor dos svart humor.Denna film är som en roligare Magnolia ungefär, vi stöter på många karaktärer som tillsammans speglar samma teman och vars liv är sammankopplade med varandras.

I en av de sista scenerna konstaterar karaktärarna att det minsann finns hopp så länge det finns liv, men repliken kan nästan bara tolkas ironiskt då Solondz inte är det minsta publikfriande utan verkligen låter karaktärerna löpa linan ut i sin desperation, ofta utan att nå några varaktiga framgångar.
En viktig detalj är att olyckan korsar alla sociala barriärer och åldrar, det är som att regissören vill poängtera att om du inte är lycklig så har du ingenting, lyckan är värd mer än allting materiellt. Detta är en filosofi jag delar fullständigt, om jag måste välja mellan att leva som asket utan begär eller ekonomiskt oberoende som behöver droger alkohol eller mediciner för att ta sig igenom sin dag väljer jag det förra alternativet.

Samtidigt som jag uppskattar Solondz humor och hans ambition att skildra de skitigare sidorna av människans natur är det något som saknas för de högre betygen, oklart vad.
6 / 10

North by Northwest

Känd Hitchcockrulle som handlar om en man som p.g.a. ren otur blir eftersökt av både polis och kriminella.
Den kändes väldigt mycket som en James Bond film på så vis att Cary Grant är väldigt karismatisk, blir inblandad i ärenden av internationell skala, behöver ta sig igenom extraordinära situationer som kamp med ett flygplan och klättring på extremt höga fasader med mer. Den har dessutom en "bondbrud".
Typisk film som antagligen var exceptionellt bra 1959 men som kopierats så många gånger att den känns urvattnad första gången man ser den, det är dock Hitchcock som regisserat och Grant / Mason spelar väldigt bra alltså kan jag förlåta att den känns ickeoriginell därför att utförandet är väldigt kompetent men jag tycker inte den har stått sig lika bra som andra Hitchcockfilmer.

Ansiktet

50-tals Bergman som handlar om en magiker som sätter upp en föreställning för ett gäng positivister, jag vet inte exakt vad Bergman försöker säga med denna men det känns som att han ger en känga till överdrivet vetenskapstänk.
Jag föredrar Bergmans psykologiska filmer och hans religiösa grubblerier framför detta och delar ut 5 / 10

Tystnaden

Denna Bergman var mer i min smak, vi bjuds på en psykologisk studie av två systrar som inte är det minsta lika varandra men som trots det befinner sig på semester någonstans i Östeuropa. Känns som en sämre Persona men är väl sevärd. 6 / 10

Nattvardsgästerna

Utmärkt Bergmanfilm där frånvaron av Gud utforskas på olika sätt. Ett vanligt tema i konst från tiden efter andra världskriget eftersom den kristna världsbilden var svår att förena med atombomber och förintelseläger. Utsökt arbete med ljus / foto och bra skådespel gör att denna film blir en fröjd att skåda. 7 / 10
Citera
2016-08-07, 19:39
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 80-talet: 1/50

Zelig (1983)

Den mystiske mannen Leonard Zelig florerar på New Yorks-gator, ingen vet vem han är, kines eller afrikan, indian eller amerikan. Zelig lider nämligen av ett tillstånd som gör att han förvandlas till sin omgivning, något som förbryllar landets läkare när det upptäckts.

Zelig är presenterad som en dokumentärfilm, som varvar arkivmaterial med fejkat arkivmaterial och nyinspelade "intervjuer".

Woody tar här ut sina breda svängar och utforskar nya sätt att framföra sin humor på. Det funkar stundtals riktigt bra med dokumentärformatet, men i min åsikt så blir filmen i sina bitar lite för fånig för att konceptet ska nå sin fulla rätt. Detta betyder dock verkligen inte att jag inte uppskattar och respekterar Woodys arbete, det är ett gediget och personligt hantverk.

Kostymarbetet är imponerande i de nyinspelade arkivfilmerna. Filmen som helhet är uppbyggd på ett professionellt sätt även om tempot går i lite ojämna svängar som hade kunnat justeras.

Jag gillade Zelig för vad den är och för att det är Woody och hans humor i ett litet kubistiskt sammanpressat arbete.

Betyg: 68/100
Citera
2016-08-07, 20:28
Bannlyst
Bröderna

Kurt Wallander (Krister Henriksson) pratar med ett par om deras hund som försvunnit. Nästa dag blir paret torterade och mördade och en serie liknande mord utförs sen. Wallander och gänget ska utreda det hela.

Inte den bästa Wallander-filmen men inte heller den sämsta. Spännande och underhållande.

6/10.
Citera
2016-08-07, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
Silk Stockings (1957). En musikalvariant av "Ninotchka". Denna film kändes ONÖDIG mer än något annat. "Ninotchka" är ju redan perfekt, och ingen - absolut ingen - kan ersätta vår egen Garbo ändå! Ej heller är det möjligt att ersätta Bröderna Marx. Idén att lägga in dans- och sångnummer här och där, hitta på en orsak till att Ninotchka är så bra på att dansa fast hon hatar allt onyttigt och frivolt, och sedan slänga in Fred Astaire i det också, känns bara - dum. Men visst går den att se för dansnumrens skull, och Fred Astaire är alltid älskansvärd - om man gillar honom, och det gör jag!

Ger den 4/10.
Citera
2016-08-08, 00:16
Bannlyst
The Boy Greta kommer till ett hus i England för att jobba som barnflicka åt ett äldre par. Till sin förvåning ska hon ta hand om en docka vid namn Brahms som är lik Hitler med sidbena men utan mustasch. Hon blir förvånad över hur det knasiga äldre paret behandlar dockan som ett barn och även kräver att hon ska göra likadant.

När det äldre paret ger sig iväg på en resa och lämnar Greta ensam med Brahms visar han sig inte bara vara lik Hitler utan även ganska lik Damien i filmen the Omen.

4/10
Citera
2016-08-08, 01:41
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 80-talet (2/50)

The Right Stuff (1983)

Historien om det amerikanska rymdprogrammet Mercury-7 och dess machofyllda astronauter.

Detta är en film som levererar precis allting den lovar på förhand. Den är lång, storslagen, grymt klippningsarbete, fantastisk musik, otroligt amerikaromantisk, publikfriande och en släng machomän. Jag förväntade mig absolut ingenting mer och det fick jag inte heller.

Man blir glad utav att se denna filmen, jag njuter utav de vackra bilderna och det cinematografiska hantverket. Den tröttar inte direkt ut och går lätt att följa hela vägen! Men för att vara över 3 timmar, så tycker jag att filmen faktiskt förmedlar förhållandevis lite. Händelseförloppet löper ungefär: Man försöker bryta ljudvallen, man rekryterar astronauter, sju elitastronauter har valts och flyger upp i rymden en efter en.

Bill Contis soundtrack till filmen är något av dess starkaste sidor, fantastiskt melodiskt och mycket passande för syftet!

Som en berättande episk historiefilm är The Right Stuff en fantastisk film. Det som händer när det finns mycket speltid men inte material i 170 knyck att fylla den med hela tiden, är att scenerna får tid på sig, får karaktär och får djup. Vilket faktiskt räddar denna film från det amerikanska sliskträsket.

Betyg: 69/100
Senast redigerad av saggesaliv 2016-08-08 kl. 01:47.
Citera
2016-08-08, 01:52
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Nice Guys (2016)

Den misslyckade privatdetektiven Holland March och den inhyrda torpeden Jackson Healy tvingas samarbeta för att lösa ett fall med en försvunnen ung kvinna, samt det till synes orelaterade dödsfallet av en porrstjärna. Under deras utredning avslöjar de en chockerande konspiration, som sträcker sig ända upp till de högsta makthavarna.

The Nice Guys var den film jag såg fram emot mest detta året, borträknat Rogue One då såklart. Varför? För den har alla element som jag älskar i filmer. Det är en buddy-cop film, 70-talets Los Angeles, porrindustrin, humor, action, Shane Black. Allting bara klickade, och det är med stor jävla glädje att The Nice Guys leverera på vartenda punkt, och gör en inte besviken! Jag älskade och diggade skiten ur detta!

I all ärlighet är det inte mer än en simpel film, även ifall handlingen i sig ibland kanske kan bli lite för invecklad och komplex för filmens eget bästa med tanke på vad den egentligen tänker vara.
Men ibland är det de små grejerna som gör stor skillnad, och med alla blockbusters som kommer ut nu i sommar, alla superhjälte filmerna (som jag i det stora hela ändå gillar). Känns det fräscht med något nytt och en "originell" idé. Det är här Nice Guys skiner.
Jag säger inte detta är en originell film. Faktum är så känner man till många element i denna och Kiss Kiss Bang Bang. En annan fantastisk Shane Black film som teamar upp Robert Downey Jr. med Val Kilmer. Men filmen tillför ändå lite nya grejer till genren "buddy cop", och med tanke på hur lite vi ser av denna genren idag, känns det väldigt trevligt och bemötande.

Som ni alla vet är jag inget fan av Russell Crowe. Men detta är den första filmen där jag faktiskt brydde mig om honom och hans karaktär. För en gång skull kände jag att han gav mer än ett känslosamt ansikte. Hans karaktär var också intressant att följa. Kanske var det parningen ihop med Ryan Gosling och regin från Shane Black som gjorde det. Men för första gången i en film brydde jag mig om Russell Crowe och kände han gav en bra insats.
Ryan Gosling har också på sistone varit i ett uppsving och levererar ännu en gång. Vi visste redan han var bra i komiska scener. Men han gör även bra ifrån sig i actionscenerna. Så han har verkligen visat att han har en bred skådespelar linje och är en av de som överraskat mig mest.

Shane Black vet också hur man fångar 70-talet. Något som James Wan även lyckades med The Conjuring 2. Ironiskt nog utspelar sig båda dessa filmerna 1977. Vem vet, det kanske är i samma universum. "Meanwhile in Los Angeles".
Skämt åt sidan, så lyckas Shane Black verkligen att få till den där typiska 70-tal känslan. Man kan nästan dofta Los Angeles i sitt 70-tal esse.

Vad Shane Black också gör är att han även har sina dramatiska stunder med karaktärerna. Allting är inte bara skoj och action. Vi får tid att bekanta oss med dessa karaktärerna i de mer lugnare stunderna, som filmen även lyckas riktigt bra att leverera.
Vi får en bakgrundshistoria till Ryan Gosling som har en tragisk bakgrund och där av får vi en förståelse varför han dricker så mycket som han gör. Vi får även veta hur Russell Crowe hamna där han är idag, allt genom att göra ett hjältedåd som han inte behövde göra egentligen.

Jag tror jag inte direkt behöver kommentar på actionscenerna och humorn i filmen. Det är Shane Black bakom rodret, så folk vet redan vad de kan förvänta sig i de aspekterna. Det är toppklass och det finns ingen bättre när det kommer till "buddy-cop" genren. Han har gjort detta enda sedan 80-talet, så folk kommer inte bli besvikna och filmen leverera på det stora hela.

Angourie Rice spelar också dottern till Ryan Gosling i filmen, och många tänker säkert. "Oh nej, inte en unge som är mitt i smeten och gör allting sämre". Men det görs rätt. Hon är en smart unge som är med i leken och hjälper ill Ryan Gosling och Russell Crowe att lösa fallet. Hon påminde en hel del om Penny från Inspector Gadget. Där hon hjälper till i bakgrunden och får fram emot information än den själva detektiven. Fast minus den talande hunden.
Så stor cred till Shane Blakc som även lyckades leverera något som kunde gjort filmen sämre, men som lyckades och gick hela vägen.

Det negativa med filmen jag kan ge är väl att den kan bli för komplex och invecklad i handlingen för sitt eget bästa. Med tanke på vad det är för film så kändes det lite onödigt att gå den lite mer komplexare vägen inom själva mysteriet. Det var inget som förstörde filmen, och med en andra titt så får man säkert en klarare bild och kan sätta ihop pusselbitarna mer.
Jag hade även önskat lite mer Keith David och Kim Basinger. Men vad vi fick var tillräckligt för att tillfredsställa mig och göra mig nöjda ändå. Inte varje dag man får se dem på bio.

I sin helhet är The Nice Guys exakt den filmen jag förvänta mig den skulle vara. Den bjuder på action och humor i toppform. Med en fantastisk duo där Russell Crowe och Ryan Gosling har bra kemi mellan varandra. Vem hade trott att jag skulle se dagen där jag gillar och bryr mig om Russell Crowe?
Men det är även de dramatiska stunderna som filmen tar ett andetag och låter tittaren få en bättre inblick hos våra två huvudpersoner som gör att filmen tillför lite nytt åt "buddy-cop" genren.
Är det en perfekt film? Nej. Men det är exakt den typen av film jag ville ha, och som jag behövde. I mitten av alla reboots, remakes, uppföljare, superhjältefilmer (som jag gillar) och blockbuster så känns detta som en ny, fräsch och originell film trots att genren funnits omkring sedan 80-talet. Men inte lika ofta som då som nu.

4.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3799694/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=GQR5zsLHbYw

Finns väl inte så mycket mer att tillägga än din långa recension, jag kanske inte är lika begeistrad men den var en stark 3a för mig.

Främst för just kemin mellan Gosling & Crowe samt 70-tals vibbarna.

Det jag hade lite problem med var att jag aldrig lyckades bry mig riktigt om fallet dom undersökte samt att den stod lite på två ben och inte visste om den ville vara en komedi eller mer åt en action. Hade nog föredragit enbart komedi då speciellt Gosling fick till den biten perfekt.

Vill nu av någon anledning se "Be Cool"

http://www.imdb.com/title/tt0377471/?ref_=nv_sr_1

P.S Klockren liknelse på dottern och IG dotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in