The Nice Guys (2016)
Den misslyckade privatdetektiven Holland March och den inhyrda torpeden Jackson Healy tvingas samarbeta för att lösa ett fall med en försvunnen ung kvinna, samt det till synes orelaterade dödsfallet av en porrstjärna. Under deras utredning avslöjar de en chockerande konspiration, som sträcker sig ända upp till de högsta makthavarna.
The Nice Guys var den film jag såg fram emot mest detta året, borträknat Rogue One då såklart. Varför? För den har alla element som jag älskar i filmer. Det är en buddy-cop film, 70-talets Los Angeles, porrindustrin, humor, action, Shane Black. Allting bara klickade, och det är med stor jävla glädje att The Nice Guys leverera på vartenda punkt, och gör en inte besviken! Jag älskade och diggade skiten ur detta!
I all ärlighet är det inte mer än en simpel film, även ifall handlingen i sig ibland kanske kan bli lite för invecklad och komplex för filmens eget bästa med tanke på vad den egentligen tänker vara.
Men ibland är det de små grejerna som gör stor skillnad, och med alla blockbusters som kommer ut nu i sommar, alla superhjälte filmerna (som jag i det stora hela ändå gillar). Känns det fräscht med något nytt och en "originell" idé. Det är här Nice Guys skiner.
Jag säger inte detta är en originell film. Faktum är så känner man till många element i denna och Kiss Kiss Bang Bang. En annan fantastisk Shane Black film som teamar upp Robert Downey Jr. med Val Kilmer. Men filmen tillför ändå lite nya grejer till genren "buddy cop", och med tanke på hur lite vi ser av denna genren idag, känns det väldigt trevligt och bemötande.
Som ni alla vet är jag inget fan av Russell Crowe. Men detta är den första filmen där jag faktiskt brydde mig om honom och hans karaktär. För en gång skull kände jag att han gav mer än ett känslosamt ansikte. Hans karaktär var också intressant att följa. Kanske var det parningen ihop med Ryan Gosling och regin från Shane Black som gjorde det. Men för första gången i en film brydde jag mig om Russell Crowe och kände han gav en bra insats.
Ryan Gosling har också på sistone varit i ett uppsving och levererar ännu en gång. Vi visste redan han var bra i komiska scener. Men han gör även bra ifrån sig i actionscenerna. Så han har verkligen visat att han har en bred skådespelar linje och är en av de som överraskat mig mest.
Shane Black vet också hur man fångar 70-talet. Något som James Wan även lyckades med The Conjuring 2. Ironiskt nog utspelar sig båda dessa filmerna 1977. Vem vet, det kanske är i samma universum. "Meanwhile in Los Angeles".
Skämt åt sidan, så lyckas Shane Black verkligen att få till den där typiska 70-tal känslan. Man kan nästan dofta Los Angeles i sitt 70-tal esse.
Vad Shane Black också gör är att han även har sina dramatiska stunder med karaktärerna. Allting är inte bara skoj och action. Vi får tid att bekanta oss med dessa karaktärerna i de mer lugnare stunderna, som filmen även lyckas riktigt bra att leverera.
Vi får en bakgrundshistoria till Ryan Gosling som har en tragisk bakgrund och där av får vi en förståelse varför han dricker så mycket som han gör. Vi får även veta hur Russell Crowe hamna där han är idag, allt genom att göra ett hjältedåd som han inte behövde göra egentligen.
Jag tror jag inte direkt behöver kommentar på actionscenerna och humorn i filmen. Det är Shane Black bakom rodret, så folk vet redan vad de kan förvänta sig i de aspekterna. Det är toppklass och det finns ingen bättre när det kommer till "buddy-cop" genren. Han har gjort detta enda sedan 80-talet, så folk kommer inte bli besvikna och filmen leverera på det stora hela.
Angourie Rice spelar också dottern till Ryan Gosling i filmen, och många tänker säkert. "Oh nej, inte en unge som är mitt i smeten och gör allting sämre". Men det görs rätt. Hon är en smart unge som är med i leken och hjälper ill Ryan Gosling och Russell Crowe att lösa fallet. Hon påminde en hel del om Penny från Inspector Gadget. Där hon hjälper till i bakgrunden och får fram emot information än den själva detektiven. Fast minus den talande hunden.
Så stor cred till Shane Blakc som även lyckades leverera något som kunde gjort filmen sämre, men som lyckades och gick hela vägen.
Det negativa med filmen jag kan ge är väl att den kan bli för komplex och invecklad i handlingen för sitt eget bästa. Med tanke på vad det är för film så kändes det lite onödigt att gå den lite mer komplexare vägen inom själva mysteriet. Det var inget som förstörde filmen, och med en andra titt så får man säkert en klarare bild och kan sätta ihop pusselbitarna mer.
Jag hade även önskat lite mer Keith David och Kim Basinger. Men vad vi fick var tillräckligt för att tillfredsställa mig och göra mig nöjda ändå. Inte varje dag man får se dem på bio.
I sin helhet är The Nice Guys exakt den filmen jag förvänta mig den skulle vara. Den bjuder på action och humor i toppform. Med en fantastisk duo där Russell Crowe och Ryan Gosling har bra kemi mellan varandra. Vem hade trott att jag skulle se dagen där jag gillar och bryr mig om Russell Crowe?
Men det är även de dramatiska stunderna som filmen tar ett andetag och låter tittaren få en bättre inblick hos våra två huvudpersoner som gör att filmen tillför lite nytt åt "buddy-cop" genren.
Är det en perfekt film? Nej. Men det är exakt den typen av film jag ville ha, och som jag behövde. I mitten av alla reboots, remakes, uppföljare, superhjältefilmer (som jag gillar) och blockbuster så känns detta som en ny, fräsch och originell film trots att genren funnits omkring sedan 80-talet. Men inte lika ofta som då som nu.
4.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3799694/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=GQR5zsLHbYw