2016-07-24, 23:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frulas
Hej! Hoppas någon kunnig kan svara på detta.

Vi är fem syskon och en änka som är arvtagare från min far. Änkan har alltså rätt till 50%, och vi syskon delar på 50%. Vi är två av fem syskon som vill behålla huset, och änkan önskar att vi har kvar det, och vill därmed skänka sina 50% till mig och mitt syskon som inte vill sälja.

Är det genomförbart ? Ska tillägga att änkan har skulder hos kronofogden som utgör mer än värdet av hennes del.

Tillägger också att änkan inte är mor till någon av oss och alla är myndiga.

Änkan har alltså fått 50% av kvarlåtenskapen testamenterad till sig?

Nu behöver ju inte bli delägare till alla saker som ingår i kvarlåtenskapen, vill ni behålla huset är det lättaste att ni tar det på er lott och de andra personerna tar andra saker på sina lotter som motsvarar samma värde men det beror ju på hur mycket det finns att dela på.
Citera
2016-07-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Änkan har alltså fått 50% av kvarlåtenskapen testamenterad till sig?

Nu behöver ju inte bli delägare till alla saker som ingår i kvarlåtenskapen, vill ni behålla huset är det lättaste att ni tar det på er lott och de andra personerna tar andra saker på sina lotter som motsvarar samma värde men det beror ju på hur mycket det finns att dela på.

Nja, 50% är ju hennes i och med att det inte fanns ett testamente, och hon vill som sagt ge bort det till fördel för oss som vill ha huset.

Finns för lite övriga tillgångar så det kommer handla om att köpa ut. Men det kommer handla om mindre pengar eftersom vi får de 50 procenten. Blev kanske lite rörigt men men!
Citera
2016-07-25, 10:14
Medlem
Några förutsättningar:
1. Ni är alla helsyskon.
2. Änkan är inte eran mor.

Om ovanstående stämmer ärver inte änkan en endaste procent (då inget testamente finns).

Om punkt 1 och/eller 2 är felaktig kan det eventuellt se annorlunda ut.

Betänk dock att oavsett så ärver alltid barn före make/maka (jo jag vet att make/maka kan ha fri dispositionsrätt över de gemensamma barnens arv).

Edit: Missade din sista mening ...
Citera
2016-07-25, 10:50
Medlem
Citat:
Hej! Hoppas någon kunnig kan svara på detta.

Vi är fem syskon och en änka som är arvtagare från min far. Änkan har alltså rätt till 50%, och vi syskon delar på 50%. Vi är två av fem syskon som vill behålla huset, och änkan önskar att vi har kvar det, och vill därmed skänka sina 50% till mig och mitt syskon som inte vill sälja.

Är det genomförbart ? Ska tillägga att änkan har skulder hos kronofogden som utgör mer än värdet av hennes del.

Tillägger också att änkan inte är mor till någon av oss och alla är myndiga.

Efter lite funderande gissar jag på att du inte har jättekoll på förfarandet med arvskifte? Så här fungerar det iallafall (i stora drag):

1. Bodelning genomförs.
Här tar man reda på hur stor kvarlåtenskapen blir. I normalfallet rör det sig om hälften av parets tillgångar. Det kan se annorlunda ut om endera parten har enskild egendom och annat, men det lämnar vi därhän för tillfället. Kvarlåtenskapen fastställs.

2. Arvingar
Vilka är det som får ärva? I första hand den avlidnes barn, vilket ni är. Det lite kluriga här är att ni är att anse som särkullbarn allihop (under förutsättning att änkan inte är mor åt någon av er). Det innebär att var och en av er har att välja mellan att avstå er del just nu (alltså låta änkan disponera er lott tills dess att hon avlider, då ni får ut er del), eller kräva att få er del nu. Hade änkan varit er mor hade hon per automatik givits fri förfoganderätt över arvet istället.

3. Andelar
Hur stor andel av kvarlåtenskapen har varje arvinge rätt till? Kan vara lite invecklat, men under förutsättning att ni är helsyskon och inte har syskonbarn där syskonet avlidit ärver ni lika stor del allihop.

4. Betalning
Ponera att ni allihopa vill ha er del just nu. Då kommer änkan bli tvungen att betala er den summa ni blivit tilldelade. Om hon inte har tillräckligt med kontanta medel kan hon bli tvungen att avyttra exempelvis fastigheter för att göra det.

Slutligen vill jag bara säga att ovanstående är det enklaste och rakaste spåret. Det kan, beroende på omständigheterna, vara otroligt mycket svårare att reda ut. Om det rör sig om mycket pengar råder jag er att anlita en familjerättsjurist.
Citera
2016-08-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Efter lite funderande gissar jag på att du inte har jättekoll på förfarandet med arvskifte? Så här fungerar det iallafall (i stora drag):

1. Bodelning genomförs.
Här tar man reda på hur stor kvarlåtenskapen blir. I normalfallet rör det sig om hälften av parets tillgångar. Det kan se annorlunda ut om endera parten har enskild egendom och annat, men det lämnar vi därhän för tillfället. Kvarlåtenskapen fastställs.

2. Arvingar
Vilka är det som får ärva? I första hand den avlidnes barn, vilket ni är. Det lite kluriga här är att ni är att anse som särkullbarn allihop (under förutsättning att änkan inte är mor åt någon av er). Det innebär att var och en av er har att välja mellan att avstå er del just nu (alltså låta änkan disponera er lott tills dess att hon avlider, då ni får ut er del), eller kräva att få er del nu. Hade änkan varit er mor hade hon per automatik givits fri förfoganderätt över arvet istället.

3. Andelar
Hur stor andel av kvarlåtenskapen har varje arvinge rätt till? Kan vara lite invecklat, men under förutsättning att ni är helsyskon och inte har syskonbarn där syskonet avlidit ärver ni lika stor del allihop.

4. Betalning
Ponera att ni allihopa vill ha er del just nu. Då kommer änkan bli tvungen att betala er den summa ni blivit tilldelade. Om hon inte har tillräckligt med kontanta medel kan hon bli tvungen att avyttra exempelvis fastigheter för att göra det.

Slutligen vill jag bara säga att ovanstående är det enklaste och rakaste spåret. Det kan, beroende på omständigheterna, vara otroligt mycket svårare att reda ut. Om det rör sig om mycket pengar råder jag er att anlita en familjerättsjurist.

Hej. Änkan är inte mor till någon av oss och vi är inte helsyskon allihop utan två olika mödra. Min mor har de två äldsta barnen och är första frun. Inget testamente fanns.
Citera
2016-08-03, 11:08
Medlem
Citat:
Hej. Änkan är inte mor till någon av oss och vi är inte helsyskon allihop utan två olika mödra. Min mor har de två äldsta barnen och är första frun. Inget testamente fanns.

Då kommer ni ärva allt efter er far.
Citera
2016-08-03, 18:10
Medlem
Silvermoons avatar
Har just fått reda på att en person gått bort som jag eventuellt ska ärva. Har inte så mycket info(kommer bli kallad till bouppdelning snart uppenbarligen), men så här jag har uppfattat det:

Det är min morfars nya fru(alltså inte min mormor) som dött, frun hade nån form av rättighet att bo kvar i en bostadsrätt som min morfar ägde, min morfar har varit död sedan några år.

Min morfar hade 3 barn med min mormor och 1 barn med den nu avlidna frun.

Min mor är bortgången och jag har en syster.

Så min fråga är således hur detta skulle delas upp om vi bortser från eventuella testamenten osv.

Blir det som jag tänker att de ursprungliga barnen får dela på 4 och jag och min syster får dela på vår mammas del?

Eller har jag tänkt helt fel?
Senast redigerad av Silvermoon 2016-08-03 kl. 18:15.
Citera
2016-08-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Har just fått reda på att en person gått bort som jag eventuellt ska ärva. Har inte så mycket info(kommer bli kallad till bouppdelning snart uppenbarligen), men så här jag har uppfattat det:

Det är min morfars nya fru(alltså inte min mormor) som dött, frun hade nån form av rättighet att bo kvar i en bostadsrätt som min morfar ägde, min morfar har varit död sedan några år.

Min morfar hade 3 barn med min mormor och 1 barn med den nu avlidna frun.

Min mor är bortgången och jag har en syster.

Så min fråga är således hur detta skulle delas upp om vi bortser från eventuella testamenten osv.

Blir det som jag tänker att de ursprungliga barnen får dela på 4 och jag och min syster får dela på vår mammas del?

Eller har jag tänkt helt fel?

Ärvde ni något när er morfar gick bort, eller valde ni att vänta?
Citera
2016-08-04, 17:24
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Ärvde ni något när er morfar gick bort, eller valde ni att vänta?

När min morfar gick bort så var jag ganska ung och min mor levde fortfarande, så jag vet inte. Dock lät det som på min syster att detta var resten av arvet som kommer nu, så vi kan väl anta att det ärvdes då också, och det bara är bostadsrätten som ska delas upp nu.
Citera
2016-08-05, 00:25
Medlem
Min morfar har gjort sina barn arvslösa, eller?

Hej har en fråga om arvsrätt.
I min släkt finns en gård, dagens marknadsvärde är ca: 25MSEK.
Min morbror köpte gården av min morfar för 900k, de lån som fanns på gården, detta skedde innan min morfar gick bort. Min mormor är mycket gammal men fortfarande i livet.
Min mor har 6 syskon, och min fråga är om det går att göra sina barn arvlösa på detta vis?
Eller egentligen så är ju arvet till var och ett av syskonen 900k/6, vilket är en bråkdel av hela summan.

I praktiken kunden ju min morfar ha sålt gården för 1kr till min morbror och därigenom blir arvesumman 1/6kr till min var och ett av mor och hennes syskon.

Någon som har erfarenhet av detta?

/LUNDGREN
Senast redigerad av Lundgren11 2016-08-05 kl. 00:35.
Citera
2016-08-05, 00:38
Medlem
Svenskares avatar
Det går. Vafan din morfar gör väl vad han vill för sina pengar och egendomar. Den ni ska klaga hos är morbrodern som rent moraliskt borde ge er något av kakan, men inte enligt lag.
Citera
2016-08-05, 00:48
Medlem
Micawbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundgren11

Min morbror köpte gården

om det går att göra sina barn arvlösa på detta vis?

Eller egentligen så är ju arvet till var och ett av syskonen

Nu har jag noll erfarenhet eller utbildning i juridik, så lyssna inte på mig.

Du säger att din morbror köpte gården av din morfar? Skrevs kontrakt så skrevs kontrakt, ägarskapet för gården blev överförd från Far till Son m.a.o. Varför anser dem övriga 5 syskonen sig ha rätt till den 6:es lagligt inköpta fastighet? Det är far som dött inte sonen, far har ingen gård kvar i sin ägo att skriva över till alla sina barn. Den ägs redan utav en utav dem, så som jag ser det.

Ja det går verkligen att göra sina barn arslösa, livet är inte alltid rättvist.

Har ni fått ta del av arvet, har ni läst det? "Eller egentligen så är ju arvet till var och ett av syskonen" står det så i arvet? Vem har annars påstått detta?

Jag tycker det är fisigt av fadern att sälja orimligt billigt till ett av sina barn, jag tycker det är fisigt att sonen i fråga "roffade" åt sig gården (Lagligt eller ej är nog viktigast här), jag tycker dessutom det är fisigt att dem övriga syskonen anser sig ha rätt till delar av en kaka som knappast kan vara med i arvet.

Mer info hade behövts så någon med insikt i lagen kan göra en bättre bedömning. Verkar fisigt all around detta, dödsfall & arv verkar locka fram det värsta ur människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in