Citat:
Ursprungligen postat av
frulas
Hej! Hoppas någon kunnig kan svara på detta.
Vi är fem syskon och en änka som är arvtagare från min far. Änkan har alltså rätt till 50%, och vi syskon delar på 50%. Vi är två av fem syskon som vill behålla huset, och änkan önskar att vi har kvar det, och vill därmed skänka sina 50% till mig och mitt syskon som inte vill sälja.
Är det genomförbart ? Ska tillägga att änkan har skulder hos kronofogden som utgör mer än värdet av hennes del.
Tillägger också att änkan inte är mor till någon av oss och alla är myndiga.
Efter lite funderande gissar jag på att du inte har jättekoll på förfarandet med arvskifte? Så här fungerar det iallafall (i stora drag):
1. Bodelning genomförs.
Här tar man reda på hur stor kvarlåtenskapen blir. I normalfallet rör det sig om hälften av parets tillgångar. Det kan se annorlunda ut om endera parten har enskild egendom och annat, men det lämnar vi därhän för tillfället. Kvarlåtenskapen fastställs.
2. Arvingar
Vilka är det som får ärva? I första hand den avlidnes barn, vilket ni är. Det lite kluriga här är att ni är att anse som särkullbarn allihop (under förutsättning att änkan inte är mor åt någon av er). Det innebär att var och en av er har att välja mellan att avstå er del just nu (alltså låta änkan disponera er lott tills dess att hon avlider, då ni får ut er del), eller kräva att få er del nu. Hade änkan varit er mor hade hon per automatik givits fri förfoganderätt över arvet istället.
3. Andelar
Hur stor andel av kvarlåtenskapen har varje arvinge rätt till? Kan vara lite invecklat, men under förutsättning att ni är helsyskon och inte har syskonbarn där syskonet avlidit ärver ni lika stor del allihop.
4. Betalning
Ponera att ni allihopa vill ha er del just nu. Då kommer änkan bli tvungen att betala er den summa ni blivit tilldelade. Om hon inte har tillräckligt med kontanta medel kan hon bli tvungen att avyttra exempelvis fastigheter för att göra det.
Slutligen vill jag bara säga att ovanstående är det enklaste och rakaste spåret. Det kan, beroende på omständigheterna, vara otroligt mycket svårare att reda ut. Om det rör sig om mycket pengar råder jag er att anlita en familjerättsjurist.