2010-07-03, 14:56
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlapptazk
Väljer att låna denna gamla tråd lite..

Jag är 25 år, ingen officiell flickvän och ingen kontakt med mina föräldrar.

Jag hoppar från balkongen och blir påkörd 3ans spårvagn... Vem ärver mig?

Mitt önskemål skulle vara att min polare Pär i Pärtoriko ska få allt av värde...

Säg istället att detta är ett självmord och jag har skrivit en lapp där jag beskriver vad jag vill ska hända med mina tillhörigheter, tex datorn till Pär, Longboarden till Niklas osv... blir det så då?

Men åter till huvudsakliga frågan, vem ärver mig, och kan jag påverka det?

/z

Eftersom du inte har några barn ärver dina föräldrar lika delar i ditt bo. Har du testamenterat allt till din kompis Pär gäller detta och föräldrarna blir arvslösa.

Har du innan ditt självmord upprättat ett så kallat holografiskt testamente, dvs ett skriftligt nödtestamente, gäller detta.
Citera
2010-07-03, 19:24
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Eftersom du inte har några barn ärver dina föräldrar lika delar i ditt bo. Har du testamenterat allt till din kompis Pär gäller detta och föräldrarna blir arvslösa.

Har du innan ditt självmord upprättat ett så kallat holografiskt testamente, dvs ett skriftligt nödtestamente, gäller detta.

Njae, andra stycket är jag inte säker på att det stämmer - det gäller om man av sjukdom eller annat nödfall är förhindrad att skriva ett riktigt - ett självmord vete fan om det faller in under den paragrafen.
Citera
2010-07-03, 19:39
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Njae, andra stycket är jag inte säker på att det stämmer - det gäller om man av sjukdom eller annat nödfall är förhindrad att skriva ett riktigt - ett självmord vete fan om det faller in under den paragrafen.

Just denna frågeställning har jag inte tidigare stött på, men jag kikade i karnovkommentaren som i sin tur hänvisar till NJA 1938 s 511 och 1950 s 498 som ger stöd för bedömningen.

Det finns också examensarbeten som skriver om saken och hänvisar till Lundéns och Molins Testamentshandboken. Har dock inte studerat den närmare.
Citera
2010-07-03, 20:45
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Just denna frågeställning har jag inte tidigare stött på, men jag kikade i karnovkommentaren som i sin tur hänvisar till NJA 1938 s 511 och 1950 s 498 som ger stöd för bedömningen.

Det finns också examensarbeten som skriver om saken och hänvisar till Lundéns och Molins Testamentshandboken. Har dock inte studerat den närmare.

Mitt vete fan skall i det här fallet tolkas som "vet jag inte" snarare än "så är det inte"... Lite otydligt skrivet från min sida, men jag är alltså osäker på om självmord ger möjlighet till holistiskt testamente i alla fall..
Citera
2010-07-03, 20:54
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Mitt vete fan skall i det här fallet tolkas som "vet jag inte" snarare än "så är det inte"... Lite otydligt skrivet från min sida, men jag är alltså osäker på om självmord ger möjlighet till holistiskt testamente i alla fall..

Det var detta även jag var osäker på, men rättsfallen pekar i en tydlig riktning.
Citera
2010-07-05, 01:11
Medlem
Zlapptazks avatar
Tack för infon båda två.
Citera
2010-07-06, 14:25
Medlem
dum fet lats avatar
Ärva morföräldrar om mamma är död

Hej,

Min mamma gick bort för några månader sedan. Hennes föräldrar lever båda fortfarande, men de har inte så långt kvar någon av dem.

Kommer jag få ärva dem?

Mamma har en bror vid livet, och själv har jag två bröder. Min mamma och pappa var gifta, och pappa lever fortfarande.

Alltså - ärver min pappa och mammas bror, eller ärver mina bröder och mammas bror?

Tack för svar!
Citera
2010-07-06, 14:30
Medlem
Morticians avatar
Du och dina bröder får dela på din mammas del när hennes föräldrar dör.
Citera
2010-07-06, 14:33
Medlem
Nightflowers avatar
Om jag har förstått sånt här rätt, vilket jag inte lovar att jag har, så kommer din morbror att vara den som i första hand får ärva, eftersom arvsrätten för barn är den starkaste (kan inte ens skrivas bort).
Men det jag inte är säker på är huruvida din far kommer få ärva, jag kan tänka mig att sånt regleras i testamenten och äktenskapsförord, så det kan nog variera, men i "sista hand" borde och dina bröder komma, om inte dina morföräldrar skriver arvet till er direkt i testamentet, för då kan ni få en del redan när dom dör. (Men inte mer än en vis mängd)

Hoppas jag hjälpt till lite.
Citera
2010-07-06, 14:34
Medlem
Din mammas bror ärver, om inte farföräldrarna skrivit något testamente.
Citera
2010-07-06, 14:44
Medlem
dum fet lats avatar
OK .. gäller att morbror kolar snabbt då, alternativt får mig och bröderna inskrivna i testamentet :/
Citera
2010-07-06, 14:51
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dum fet lat
OK .. gäller att morbror kolar snabbt då, alternativt får mig och bröderna inskrivna i testamentet :/
Haha ... dagens luftgevär är de inte ohyggligt starka ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in