2012-12-05, 10:57
Medlem
Svilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adammm5
Sedan i April 2009 så ringde gubbens bank till min mamma och bad henne att komma in på ett möte, då hade hon ju sina aningar om vad det gällde men iallafall så åkte hon in. Då sa banktjänstekvinnan att morbrorn hade blivit inrullad i banken på en rullstol av iraniern (som de kände igen eftersom hon hade varit där och tagit ut hyfsat stora summor på hans konto). Då hade han skrivit över dessa 2+ miljoner på iraniern och hon hade hjälpt honom att medla. Banken hade då reagerat på detta eftersom de ansåg att hon hade och utnyttjade honom, så de slog min mor en pling. Tydligen fanns där inget vi eller banken kunde göra. Senare ringde desutom iraniern till min mammas moster och sa att testamentet var ändrat och låg i bankfacket.
Nu blir det krångligare, om banken tyckte att det inte såg ut att gå rätt till skall de inte upprätta ett testamente, så banken måste ha tyckt att det fanns underlag nog för att fullfölja uppdraget.
Har ni sett det nya testamentet, det är kanske bara snack från iraniern.
Fråga banken om det verkligen gjordes upp ett nytt testamente och hur det kom in i bankfacket då det bara är de som är uppskrivna för tillgång till facket som kan komma åt det.
Citera
2012-12-10, 15:43
Medlem
Fråga om arv

Okej , ponera detta scenario.

Jag och min bror har två föräldrar, de är inte längre gifta. Farsan har hittat en kvinna ingen av oss andra i familjen tycker om. De har båda köpt ett hus och till råga på allt ska gubbfan och kvinnan adoptera ett småglin från andra sidan världen, trots att han är 55+.

Hur påverkar hela denna röran min och min brors arvsrätt?
När farsan tuppar av så är vi 3 som ska dela på kakan, plus hans nya fru?

Låt säg att han har 1 miljon på banken och han samt den nya frun köpte huset tillsammans för 4 miljoner.

Hur delas detta? Jag är helt enkelt bara intresserad av att veta.
Senast redigerad av SharkAnalyst 2012-12-10 kl. 15:51.
Citera
2012-12-10, 15:54
Medlem
Knivgalnings avatar
Så länge han inte gifter sig med bruden är det lugnt. Din far skriver ett testamente för sina pengar. Finns inget sådant så fördelas pengar till släkten. Adopterar han en unge får även den en del skulle jag tro.

Edit: Om han är gift så kommer hälften av allt gå till er och den andra hälften gå till henne och hennes släkt.
Senast redigerad av Knivgalning 2012-12-10 kl. 15:56.
Citera
2012-12-10, 16:19
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2012-12-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharkAnalyst
Okej , ponera detta scenario.

Jag och min bror har två föräldrar, de är inte längre gifta. Farsan har hittat en kvinna ingen av oss andra i familjen tycker om. De har båda köpt ett hus och till råga på allt ska gubbfan och kvinnan adoptera ett småglin från andra sidan världen, trots att han är 55+.

Hur påverkar hela denna röran min och min brors arvsrätt?
När farsan tuppar av så är vi 3 som ska dela på kakan, plus hans nya fru?

Låt säg att han har 1 miljon på banken och han samt den nya frun köpte huset tillsammans för 4 miljoner.

Hur delas detta? Jag är helt enkelt bara intresserad av att veta.

Som jag uppfattar det så fördelas allt jämnt över hans barn. Även adopterade.

Skulle han dock gifta sig med denna kvinna så får hon 50% och resterade 50% fördelas över barnen.

Gifter dom sig inte så äger hon fortfarande 50% av huset så barnen får då dela på hans 50%.

Sedan kan dom mycket väl ha skrivit papper som ger henne samma rättigheter som om dom var gifta utifall han skulle avlida.
Senast redigerad av JoanJen 2012-12-10 kl. 16:34.
Citera
2012-12-15, 12:30
Medlem
shad33rs avatar
Heeej flashback!

Min mammas bror som inte har några barn, syskon eller någon annan släkt kvar förutom jag och mina kusiner gick nyss bort. Han hade tecknat ett testamente där det stod typ, "när jag går bort så ärver mina kära vänner, britt och kurt hela min egendom, när dom går bort så ärver sedan deras barn mej"

Min fråga lyder följande, kan han verkligen testamentera bort sin egendom sådär? Kan tilläggas att han ärvt av min mors syskon.

Tacksam för svar!!
Citera
2012-12-15, 13:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shad33r
Heeej flashback!

Min mammas bror som inte har några barn, syskon eller någon annan släkt kvar förutom jag och mina kusiner gick nyss bort. Han hade tecknat ett testamente där det stod typ, "när jag går bort så ärver mina kära vänner, britt och kurt hela min egendom, när dom går bort så ärver sedan deras barn mej"

Min fråga lyder följande, kan han verkligen testamentera bort sin egendom sådär? Kan tilläggas att han ärvt av min mors syskon.

Tacksam för svar!!
Så din morbror är barnlös och ogift? Med barn inkluderas allt vad barnbarn osv i rakt nedåtgående led heter. I ogift så syftar det enbart till situationen nu, eventuella exfruar räknas inte.

Ja, han får göra så. Det är egentligen bara ens egna barn som kan göra anspråk på laglotten. Även om barn finns så är 50% hans att göra vad han vill med. Således: han får testamentera bort allt han har på detta sätt. Det han ärvt av din mors syskon tillhör honom.
Citera
2012-12-15, 13:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Som jag uppfattar det så fördelas allt jämnt över hans barn. Även adopterade.

Skulle han dock gifta sig med denna kvinna så får hon 50% och resterade 50% fördelas över barnen.

Gifter dom sig inte så äger hon fortfarande 50% av huset så barnen får då dela på hans 50%.

Sedan kan dom mycket väl ha skrivit papper som ger henne samma rättigheter som om dom var gifta utifall han skulle avlida.
Vill bara inflika att adopterade barn har EXAKT samma rättigheter och anspråk som de biologiska barnen.
Citera
2012-12-26, 17:58
Medlem
Får exet tillgång till mina pengar när min dotter ärver mig?

Jag har en ansenlig summa pengar som jag sparat ihop genom åren, detta gör mig nervös ifall jag plötsligt skulle gå bort.
Jag har en dotter som ärver rubbet om jag dör, dottern är dock sju år gammal så min fråga är om mitt ex kommer få tillgång till dessa medel och förfoga fritt efter eget intresse? eller låses pengarna nånstans tills dottern är myndig?
Citera
2012-12-26, 18:00
Bannlyst
e ni gifta?
isf tar hon allt väl
Citera
2012-12-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saskatoon2
e ni gifta?
annars tar hon allt väl

Nej hon är mitt ex och därmed inte gifta, har heller aldrig varit.
Citera
2012-12-26, 18:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Jag har en ansenlig summa pengar som jag sparat ihop genom åren, detta gör mig nervös ifall jag plötsligt skulle gå bort.
Jag har en dotter som ärver rubbet om jag dör, dottern är dock sju år gammal så min fråga är om mitt ex kommer få tillgång till dessa medel och förfoga fritt efter eget intresse? eller låses pengarna nånstans tills dottern är myndig?
Allt blir din dotters. Men dotterns mamma kommer att förvalta dessa pengar åt din dotter i väntan på att din dotter blir myndig, i egenskap av att din dotter är omyndig. Givetvis händer samma sak om det är tvärtom. Mamman får dock inte göra vad hon vill, utan hon är endast förvaltare som ska ta hand om dem i din dotters intresse. Mitt förslag är att du, utöver att snacka med en jurist som sätter upp ett testamente och sedan att du betalar den lilla summan (någon tusenlapp) för att förvara testamentet hos en begravningsbyrå tillsammans med ditt vita arkiv, lägger in att pengarna ska läggas in på någon låst form av sparande tills dottern får en viss ålder. Typ om det går att fixa någon väldigt säker fondplacering eller fasträntekonto i de ca 10 åren det rör sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in