Citat:
Ursprungligen postat av
Scrofa
Tack för tipset. Ska fundera till imorgon på om det är en bättre taktik vilket ju mycket väl kan tänkas vara. Har nu varit utan i 3 h och huvudvärk börjar komma krypande men på något masochistiskt vis är det faktiskt rätt härligt för JAG bestämmer att jag vill fortsätta ha ont i huvudet och jag springer inte till dosan för lindring. Något jag funderar på är vidare om det kan vara värt att skaffa en dosa tobaksfritt "snus" med resonemanget att avprogrammera den betingning snus innebär som njutningsmedel. Om man nu på slutet associerar en prilla med utebliven lindring av abstinens så borde chansen att åka dit också bli mindre i framtiden. Kanske. Å andra sidan är det kanske bättre att bara vänja sig av med att ha något under läppen öht.
Precis som du skriver på slutet så är det bäst att sluta med allt direkt utan att ha substitut. Om du läser igenom de sista 10 sidorna i denna tråd kommer du få många bra tips. Gör det!
Det är ytterst få som klarar av att sluta genom nedtrappning. Börjar du med nikotinfritt snus kommer du behöva bryta med ännu en vana sen. Att det inte är nikotin i snuset du ska sluta med spelar mindre roll.
Vanans kraft är väldigt stark.
Störst chans att lyckas sluta har de som slutat tvärt och inte ersatt det med en annan vana. Det märker man dels genom att läsa inläggen i denna långa tråd och samma har jag märkt bland vänner och mig själv. Jag försökte sluta kanske 15 gånger på olika sätt och med allehanda substitut. Det enda som funkade var "cold turkey". Ni är jag 14 månader ren från snuset.
Men som sagt. Gå tillbaka och läs i tråden. Mycket bra tips från många bra, inspirerande och hjälpsamma personer.