36 508 besökare online
1 045 222 medlemmar • 54 730 998 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Mat, dryck & tobak Tobak
Svara på ämne
Ämnesverktyg
fjeddo
Medlem
Kul att läsa era synpunkter, och otroligt starkt gjort att ni lyckats sluta! Nej, jag är medveten om att snus inte är hälsosamt, oavsett om många menar att det är helt ofarligt. Jag har dock inte upplevt något negativt med det ännu utan det är bara ett trevligt tillskott i vardagen. Dock intressant att höra andras syn på det.

@Spider-Girl: Jo, jag är en av dem som alltid ser till att ha en snus under läppen hela min vakna tid - enda undantaget är som sagt under mina domaruppdrag. Enda anledningen till att jag inte snusar från och med 1 h före match till efter match har att göra med att jag upplever att min kondition försämras något med en snus i enda fram till matchstart, dock är det marginellt men det är ett val jag gjort. Det funkar dock väldigt bra då jag under matcherna är såpass fokuserad så att jag inte märker av det. Skulle jag vara på jobbet, hemma eller liknande utan snus skulle jag nog få abstinens inom 20 min däremot.

R.R
Medlem
R.Rs avatar
Lite jobbigt nu när jag gått över till miniportioner. Catch white mini lakrits Får väl det till att ungefär 1 sån motsvarar cirka 1/2 vanlig portion så det blir en ny halvering av dosen. Men kan jag hålla ut nu bör det vara tämligen lätt att sedan sluta helt. Ändå ganska stor skillnad att på en dryg vecka ha gått från uppemot en dosa vanlig portion om dagen till enbart några miniportioner.

Citat:
 Ursprungligen postat av Lyfang
Nedtrappning därför "vill inte snusa" kan vinna över "vill snusa". Som du skrev får du jobba mer mentalt för att inte romantisera snuset dok. Funderat på nikotinhjälpmedel?

Läste om kirurgtejp på snusen var bättre för tandköttet (Bengt Wiberg). Borde ju även minska "effekten".

Nikotinhjälpmedel tror jag inte gör så mycket för mig. Det är inte själva vanan att snusa jag behöver bli av med. Utan själva nikotinberoendet. Och då är det billigare och enklare att bara trappa ned med vanligt snus.

paggan
Medlem
paggans avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av R.R
Lite jobbigt nu när jag gått över till miniportioner. Catch white mini lakrits Får väl det till att ungefär 1 sån motsvarar cirka 1/2 vanlig portion så det blir en ny halvering av dosen. Men kan jag hålla ut nu bör det vara tämligen lätt att sedan sluta helt. Ändå ganska stor skillnad att på en dryg vecka ha gått från uppemot en dosa vanlig portion om dagen till enbart några miniportioner.

Nikotinhjälpmedel tror jag inte gör så mycket för mig. Det är inte själva vanan att snusa jag behöver bli av med. Utan själva nikotinberoendet. Och då är det billigare och enklare att bara trappa ned med vanligt snus.

Ryck av det där jäkla plåstret nu i stället för att dra av det långsamt.
Ju snabbare du slutar med snuset (som du ändå inte vill ha) desto bättre. Det är väl bättre att kunna kalla sig nikotinfri redan idag än om två veckor?
Jag tror du fruktar en hemsk abstinens som inte kommer infinna sig. Släng skräpet nu och visa att det är du som bestämmer över dig själv. Det ska vara roligt att sluta snusa!

MadameWho
Medlem
MadameWhos avatar
Har snusat i ungefär ett år. Har inte haft några som helst planer på att sluta, det är ju så gött med en portion efter maten/när man blir upprörd/random tider på dygnet när det passar. Men så har jag kompisar som absolut hatar allt vad tobak heter och retade upp mig så till den milda grad att jag nu har varit nikotinfri i 4 dagar. "Du är beroende", "du kommer aldrig klara det", "du har sagt så många gånger att du ska sluta men du klarar det inte".

Jag upplever mig inte som speciellt beroende. Har utan problem gått utan nikotin i ett par dagar när jag har umgåtts med kompisar som inte känner till mitt snusande och som jag inte känner att det är värt att berätta för. Men det är nice liksom. Hade inte problem de första 3 dagarna alls. Kände ibland att det stack lite i fingrarna och jag vart rastlös, men det var lätt att slå undan. Nu idag har tankar såsom "äsch men jag kan ju snusa upp den sista halva dosan jag har hemma, jag slutar sen". Och då har jag insett att jag dels är mer beroende än jag vill erkänna och dels att jag ska ge mig fan på att sluta för att bevisa för mig själv att jag kan. Har inte haft några abstinensbesvär och jag har rätt lätt att slå bort tankarna på snuset. Har haft mycket huvudvärk det senaste som jag vet har varit relaterat till snuset. Har typ fått ont i huvudet så fort jag har snusat, och jag tror inte det är själva nikotinet för jag känner inte kicken längre. Provade en extra stark portion häromveckan och kände väldigt tydligt av kicken. Och huvudvärken slipper jag ju nu så det är rätt lätt att motivera sig och slopa snuset. Sen kan man ju fråga sig varför man fortsätter snusa om man får huvudvärk men det har känts bra ändå liksom...

Svara på ämne
Svara Topp Dela