Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-31, 23:11
  #8449
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Ryck av det där jäkla plåstret nu i stället för att dra av det långsamt.
Ju snabbare du slutar med snuset (som du ändå inte vill ha) desto bättre. Det är väl bättre att kunna kalla sig nikotinfri redan idag än om två veckor?
Jag tror du fruktar en hemsk abstinens som inte kommer infinna sig. Släng skräpet nu och visa att det är du som bestämmer över dig själv. Det ska vara roligt att sluta snusa!

Uppskattar din feedback och peptalk. Men för min del är det bättre att ta det på det här sättet. Har snusat i nästan 8 år, några veckor hit eller dit är helt irrelevant. Det är skönt att bli av med snuset och att uppmärksamma alla fördelar med att sluta men roligt att sluta är inte vad jag skulle kalla det för.
Det får mig också att inse att jag aldrig mer vill behöva gå igenom det och är en bra motivation att se till att inte trilla dit igen.

Apropå fördelar med att trappa ned/sluta. Några observationer: Jag är mycket varmare/bättre blodcirkulation. Ångesten har varit tämligen frånvarande under den tid jag trappat ned. Vaknar betydligt piggare och utan huvudvärk. Min hy är mycket bättre, haft lite problem med finnar i ansiktet ett tag men nu är huden slät och fin. Smaksinnet är rejält förbättrat och det är en fröjd att äta och uppskatta alla smakerna (dock får man vara försiktig så det inte blir för mycket av det goda).
Citera
2016-08-02, 15:32
  #8450
Medlem
Scrofas avatar
Så!

Jag började på ett nedtrappningsschema under gårdagen men kände idag att jag nog skulle föredra att gå kall kalkon på det hela. Körde på tipset att snusa upp allt på kort tid (och visst funkade det i den mening att den sista inte var vidare njutbar) och är nu utan sedan kanske fem timmar. Kommer inte att köra på tobaksfritt "snus" då vanan att ha något under läppen antagligen är minst lika viktig att bryta, men har dock köpt lite nikotinsugtabletter att ha i nödfall vid speciella tillfällen nu den närmaste tiden (vissa jobbgrejjer, möjligen). Sammanfattningsvis: So far, so good.
Citera
2016-08-02, 15:47
  #8451
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Så!

Jag började på ett nedtrappningsschema under gårdagen men kände idag att jag nog skulle föredra att gå kall kalkon på det hela. Körde på tipset att snusa upp allt på kort tid (och visst funkade det i den mening att den sista inte var vidare njutbar) och är nu utan sedan kanske fem timmar. Kommer inte att köra på tobaksfritt "snus" då vanan att ha något under läppen antagligen är minst lika viktig att bryta, men har dock köpt lite nikotinsugtabletter att ha i nödfall vid speciella tillfällen nu den närmaste tiden (vissa jobbgrejjer, möjligen). Sammanfattningsvis: So far, so good.
Härligt, stort lycka till och håll oss uppdaterade
Citera
2016-08-02, 15:54
  #8452
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Så!

Jag började på ett nedtrappningsschema under gårdagen men kände idag att jag nog skulle föredra att gå kall kalkon på det hela. Körde på tipset att snusa upp allt på kort tid (och visst funkade det i den mening att den sista inte var vidare njutbar) och är nu utan sedan kanske fem timmar. Kommer inte att köra på tobaksfritt "snus" då vanan att ha något under läppen antagligen är minst lika viktig att bryta, men har dock köpt lite nikotinsugtabletter att ha i nödfall vid speciella tillfällen nu den närmaste tiden (vissa jobbgrejjer, möjligen). Sammanfattningsvis: So far, so good.

Vad roligt att höra att du ändrade dig. Det är nu det gäller att stålsätta sig.
Försök att se abstinensen som något positivt (vilket det egentligen är). Nikotinet lämnar ju din kropp och varje våg av abstinens du klarar av så är du ett steg närmare krönet där allt blir mycket lättare.
Se fram emot morgondagen och prövningarna som ska komma.

Räkna med störd sömn den närmaste veckan med eventuella kallsvettningar och brist på djupsömn.
När denna period är över kommer du mest troligtvis sova bättre än någonsin. Du kommer få jämnare puls och en massa mer pengar att göra något roligare för än att slänga bort dem för att komma upp i samma normalläge som de som inte snusar.
Gör suget sig påmint så går du ut och går en promenad, borstar tänderna, gör 50 sit-ups eller något som får dig att tänka på annat. Vågen av abstinens håller inte i sig så länge faktiskt.

Och romantisera inte snuset. Kom i stället ihåg hur man satt och matade in prilla efter prilla tills tandköttet värkte och man smakade skit i munnen.

Jag tror på dig och från och med idag är du en icke-snusare!
Uppdatera oss gärna ibland. Lycka till!
Citera
2016-08-02, 16:31
  #8453
Medlem
Scrofas avatar
Tack till er båda! Jag ska absolut både hålla er uppdaterade och tänka på det du skriver paggan, många bra tips som verkligen uppskattas. Jag grejar det här
Citera
2016-08-02, 17:01
  #8454
Medlem
R.Rs avatar
Om sömnen blir mycket störd när man ska sluta rekommenderar jag melatonin eller möjligen något svagare sömnmedel. Blir betydligt lättare att orka med när man får sova rejält och risken att ta återfall sjunker. Hjälper också mot den glupande aptiten då brist på sömn brukar göra en ännu hungrigare.
Citera
2016-08-02, 22:34
  #8455
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Så!

Jag började på ett nedtrappningsschema under gårdagen men kände idag att jag nog skulle föredra att gå kall kalkon på det hela. Körde på tipset att snusa upp allt på kort tid (och visst funkade det i den mening att den sista inte var vidare njutbar) och är nu utan sedan kanske fem timmar. Kommer inte att köra på tobaksfritt "snus" då vanan att ha något under läppen antagligen är minst lika viktig att bryta, men har dock köpt lite nikotinsugtabletter att ha i nödfall vid speciella tillfällen nu den närmaste tiden (vissa jobbgrejjer, möjligen). Sammanfattningsvis: So far, so good.
Välkommen i gänget. Om du lyckas hålla dig från snuset de närmsta dagarna och tar udden av det värsta begäret med nikotintabletterna vill jag bara höja ett litet varningens finger: Det finns en risk att du börjar gilla de tabletterna för mycket.

Du kommer troligen omedvetet skylla på att "behandlingen är ännu inte klar, jag behöver fler" eller nåt liknande. Då håller du på att bara byta drog, inte sluta.

Märk väl, du ska avsluta ett begär, inte föda ett nytt. 1-2 förpackningar MAX av tabletter, allt över det och du är på en slippery slope mot att fastna i tabletter och ett starkt case av att bedra dig själv.

Det går nämligen inte att helt undgå obehag när man slutar snusa. Det ska kännas, annars är du inte fri. Tabletternas fördel är att de fintar en lite medan man separerar sig från snuset, men all den lindring de ger tar de igen när man ska sluta med dem.

Vad flummigt det lät, men det bjuder jag på.

Kör hårt och akta dig för Ursäkterna. (Tankarna du kokar ihop och lurar dig med för att kunna börja igen: Jag är värd det, jag bestämmer själv, det passar inte just nu att sluta, efter tentorna, det är körigt på jobbet, bara en enda, bara en om dagen...)

Ska detta funka och du menar allvar kan du aldrig snusa igen, ever. Nolltolerans.

/Snusfri i tre år efter 19 års snusande och saknar det inte one bit.
Citera
2016-08-02, 22:37
  #8456
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Vad roligt att höra att du ändrade dig. Det är nu det gäller att stålsätta sig.
Försök att se abstinensen som något positivt (vilket det egentligen är). Nikotinet lämnar ju din kropp och varje våg av abstinens du klarar av så är du ett steg närmare krönet där allt blir mycket lättare.
Se fram emot morgondagen och prövningarna som ska komma.

Räkna med störd sömn den närmaste veckan med eventuella kallsvettningar och brist på djupsömn.
När denna period är över kommer du mest troligtvis sova bättre än någonsin. Du kommer få jämnare puls och en massa mer pengar att göra något roligare för än att slänga bort dem för att komma upp i samma normalläge som de som inte snusar.
Gör suget sig påmint så går du ut och går en promenad, borstar tänderna, gör 50 sit-ups eller något som får dig att tänka på annat. Vågen av abstinens håller inte i sig så länge faktiskt.

Och romantisera inte snuset. Kom i stället ihåg hur man satt och matade in prilla efter prilla tills tandköttet värkte och man smakade skit i munnen.

Jag tror på dig och från och med idag är du en icke-snusare!
Uppdatera oss gärna ibland. Lycka till!

Bra tips, som vanligt. Allt känns alltför bekant. 😀
Citera
2016-08-02, 23:06
  #8457
Medlem
R.Rs avatar
Hade slut på miniportionerna imorse. Tog en vanlig grov portion då jag hade några sådana kvar. Fy helvete vad dåligt jag mådde efter en halvtimme eller så. Illamående, darriga ben och händer, ansiktet kändes alldeles nedkylt och när jag reste mig svartnade det för ögonen i säkert en minut. Trodde nästan jag skulle svimma innan det till sist lugnade sig.

Kroppen har sagt sitt mao Han vill inte ha mer snus. Ändå förvånad hur toleransen kan sjunka så snabbt... 1 grov portion var ju liksom inget för bara nån vecka sen. Fattar inte heller hur man någonsin kunde vilja börja snusa för det var ju såhär man mådde ibörjan.. illamående och skakig av nikokicken. Nu känner jag mig redo att sluta helt. Kommer rapportera i tråden hur det går.
Citera
2016-08-03, 14:06
  #8458
Medlem
Började snusa när jag var 16 slutade vid 21, började igen vid 24....sämsta beslutet någonsin.
Vill inget annat än att sluta snusa..problemet är att allt blir så jävla tråkigt i nån månad.
Har semester i 2 veckor till och vet att om jag ska sluta så måste ja sluta när jag är ledig, så vet inte, ska jag förstöra semestern och sluta snusa eller inte ?
Citera
2016-08-03, 15:35
  #8459
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Hade slut på miniportionerna imorse. Tog en vanlig grov portion då jag hade några sådana kvar. Fy helvete vad dåligt jag mådde efter en halvtimme eller så. Illamående, darriga ben och händer, ansiktet kändes alldeles nedkylt och när jag reste mig svartnade det för ögonen i säkert en minut. Trodde nästan jag skulle svimma innan det till sist lugnade sig.

Kroppen har sagt sitt mao Han vill inte ha mer snus. Ändå förvånad hur toleransen kan sjunka så snabbt... 1 grov portion var ju liksom inget för bara nån vecka sen. Fattar inte heller hur man någonsin kunde vilja börja snusa för det var ju såhär man mådde ibörjan.. illamående och skakig av nikokicken. Nu känner jag mig redo att sluta helt. Kommer rapportera i tråden hur det går.
Mycket positivt att ditt sista minne av prillan blev så negativ! Det kommer underlätta slutandet!
Citera
2016-08-03, 15:37
  #8460
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Började snusa när jag var 16 slutade vid 21, började igen vid 24....sämsta beslutet någonsin.
Vill inget annat än att sluta snusa..problemet är att allt blir så jävla tråkigt i nån månad.
Har semester i 2 veckor till och vet att om jag ska sluta så måste ja sluta när jag är ledig, så vet inte, ska jag förstöra semestern och sluta snusa eller inte ?
Svårt att säga, det hjälper väl att jobba och hålla sig sysselsatt, men det viktiga är att vara jävligt trött på att vara snusare- det brukar göra det lättare, oavsett när på året du väljer att lägga av!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback