Citat:
Ursprungligen postat av
DDens
Nej det blir inte ett nytt afghanistan med assad. Det må vara kaos nu men det för för att syrien bland annat invaderats av samhällens bottenskrap och medeltida människor. Med assad som segerare kommer syrien bli ett ännu bättre syrien. Vad du inte förstår är att vi andra är medvetena om det hemskheter som begås av båda parterna av kriget. Vad vi inte gillar är dock att utländska makter lägger sig i syrien i syfte att förstör landet. Vi motsätter oss också det faktum att det inte finns någon som helst representativ legtim opposotion i syrien.
Att du flera gånger tagit upp assad regim begått övergrepp av mänskliga rättigheter, fängslar och torterar oliktänkande är inte heller det något som rättfärdigar det utländska makternas sätt att hantera syrien konflikten.
Syrien är inte det enda landet i regionen där sådana övergrepp sker. Hela afrika och hela mellanöstern är i princip så. Ska vi då starta krig i alla dessa länder med ? Vi kan då börjar med saudi arabien, qatar och turkiet. För där är det inte heller så demokratiskt minsann .
Du diskuterar på en nivå som jag inte kan förhålla mig, tyvärr. När en person skriver att "det sker övergrepp i andra länder", eller "för där är det inte heller så demokratiskt minsann" förstår man hur djupt okunnig du är om konfliktens natur. Jag diskuterar hur stater som gränsar till Syrien kommer att fortsätta destablisera Syrien, vare sig du tycker det är ok eller inte, inte huruvida Syrien är demokratiskt eller inte (för det är den absolut inte) eller vilka krigsförbrytelser de har begått och mänskligt lidande de har skapat.
Kriget i Syrien handlar om att upprätthålla och försvara det korrupta system som Assadregimen byggt upp, inte för syriska folkets välmående. Kriget har ju knappast välstånd eller säkerhet för befolkningen i Syrien. Istället befinner sig hälften av befolkningen på flykt och infrastrukturen är i princip decimerad samt en generation av har hat och ilska mot Assad personligen och hans regim. Så mycket gott han har skapat!
Varför tar du upp rättfärdighet? Jag har aldrig rättfärdigat något i kriget. Jag har visat upp krigsförbrytelser för att visa på naturen av regimen när andra får Assad att framstå nästintill platonisk. Jag visar upp övergreppen för att krigsbrott har inte bara moraliskt relevant, men det är relevant när det kommer till att förstå varför folk kommer att hata honom. Israel blir mer älskar av palestinier när det sker flyganfall mot Hamas oavsett hur noga de följer folkrätten.