2015-11-26, 23:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det nog tyvärr. Man ska dock inte dra alla turkar över en kam. Det är främst islamisterna i Erdogans parti AKP och den nationalistiska extremhögern som eldar på konflikten med kurderna. Det finns också krafter i Turkiet som vill undvika en sådan utveckling. Tyvärr har de försvagats de senaste åren.
Men vad har egentligen hänt i den rysk-turkiska relationen?

Inför att Ryssland startade sin bombningar så förhandlade Putin med ledarna för de flesta länder involverade i Syrienkonflikten. Han träffade även Erdogan. Det framstår som att det möte var postivt och framgångsrikt med ryskt perspektiv och att Erdogan godkänt/accepterat Ryssarnas planer:

http://www.hurriyetdailynews.com/erdogan-changes-al-assad-stance-after-meeting-putin.aspx?PageID=238&NID=88972&NewsCatID=409, 24/9

Jag tänker att något måste ha hänt efter det mötet som fått Turkarna att bli förbannade på Ryssland.
Senast redigerad av Madagascar 2015-11-26 kl. 23:54.
Citera
2015-11-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är möjligt att det handlar om ett pokerspel. Putin höjer och synar Erdogan.
Erdogan är redan all-in i så fall och har nog inget mer att syna med. Snacket han svänger sig med är nog för internt bruk endast. Han togs till nåder av NATO den här gången, men framgent har nog handlingsutrymmet har krympt avsevärt.

Putin visar att han vet att de andra NATO-länderna vet att han har rätt. Därför dundrar han på så mycket han kan, och kritiken från övriga NATO-länder uteblir.
Det är helt fel tidpunkt för NATO att ta hand om en sådan här skit nu. Det var enklast att gå på tukriets linje (tills sanningen konkret kommer fram officiellt, om den nu gör det alls). Men var planeringen för turkiets utträde ur NATO inte påbörjad redan, så är den nog det nu.
Citera
2015-11-26, 23:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, det är en relevant jämförelse, för det handlar om länders suveränitet. Vi skulle aldrig acceptera att främmande makt beväpnar oppositionen i Sverige, eller hur. Men varför går det bra i andra länder? Det har du fortfarande inte svarat på.
Jag svarade på det klart och tydligt. Jag skrev: "Om Sverige hade slaktat sitt folk och förtryck all form av oppositionen samt var djupt korrupt och nepotistisk hade jag varit mindre beklämd om stater beväpnade oppositonsgrupper i Sverige, men det är inte fallet". Stater har rätt suveränitet så länge de inte begår brott mot mänskligheten. Om de gör det kan de inte räkna med att stater inte kommer att lägga sig i. Så enkelt är det.
Citat:
Jag frågade vilka Assad har slaktat, men det svarar du inte på. Istället rabblar du upp en massa missförhållanden som antagligen råder i de flesta länder på jorden. Du kan inte vara okunnig om att orättvisorna även i Sverige är stora, kontakter och pengar är lösningen även här.

Inget av det du nämner är legitima skäl för andra länder att kränka Syriens suveränitet.
Orättvisorna i Sverige kan, återigen, inte jämföras med Syrien. Det finns grader av orättvisor och de manifesteras i olika former - ekonomiskt, politiskt och socialt.

Vad du tycker är legitimitet är ointressant då du knappast vet innebörden av legitimitet. R2P speglar internationella samhällets syn, som även godtogs av generalsförsamligen - vilket tyder att det finns en en stor majoritet bakom ett sådant synsätt, på suveränitetsprincipen.

Din fråga är för dum för att besvaras det är därför jag ignorerar det. Handen på hjärtat, vad tror du jag menar när jag skrev att han har slaktat sitt folk?
Citat:
Jag hävdar inte att Syrien är en demokrati, men de håller val till presidentposten och parlamentet.

Mycket kan förbättras, precis som i Sverige, men återigen: Inget blir bättre av att utländska krafter beväpnar terrorister som dödar fullständigt hänsynslöst, förstör landet och skapar kaos.
Detta kan inte försvaras.

Det är inte heller sant att man kväser all opposition, det finns som jag skrev oppositionella i parlamentet. Många av dem som deltog i demonstrationerna 2011 drog sig ur när de blev våldsamma. De som strider mot Assad är, med mycket få undantag, terrorister
Nordkorea håller också val till presidentposten och parlamentet, är det ett bra land vara för det...?

Vilken värld lever du egentligen i? Tror du på allvar att dessa oppositionella kommer på allvar att utmana den politiska ordningen i Syrien?

Varför gripar man anhängare till assyriska/syrianska partier, är de terrorister de med? Varför fängslas sekulära oppositionella i Syrien?

Det är nästan värt att helt ignorera dig på grund av din ignorans och arrogans.
Citera
2015-11-26, 23:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men vad har egenligen i den rysk-turkiska relationen?

Inför att Ryssland startade sin bombningar så förhandlade han med ledarna för de flesta länder involverade i Syrienkonflikten. Han träffade även Erdogan. Det framstår som att det möte var postivt och framgångrikt med ryskt perspektiv och att Erdogan godkänt/accepterat Ryssarnas planer:

http://www.hurriyetdailynews.com/erdogan-changes-al-assad-stance-after-meeting-putin.aspx?PageID=238&NID=88972&NewsCatID=409, 24/9

Jag tänker att något måste ha hänt efter det mötet som fått Turkarna att bli förbannade på Ryssland.

Jag tycker att Hurriyet Daily News tolkade in alltför mycket i det faktum att Erdogan antydde att han kunde tänka sig en roll för Assad i en övergångsregering. Erdogan gav inget klartecken för de ryska bombningarna i Syrien, och vi vet överhuvud taget inte vad Putin sa till Erdogan om Rysslands planer.
Citera
2015-11-26, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
YPG sålde sig till högstbjudande. Deras ständiga kappvändande borde också riskera att de efter kriget inte har några egentliga lokala vänner.

Ryssland tokhöjer insatsen genom detta drag och att bomba nära gränsposteringar, bl a matleveranser. Om det inte lugnar ner sig kanske AA börjar dyka upp hos rebellerna snart. Eller kanske mycket fler turkmenska beväpnade rebeller? Vi får se.

Vilka sålde dom sig till, ryssarna? Deras vänner är ungefär som IS vänner. DVS när IS är borta är vännerna också borta.
Citera
2015-11-27, 00:02
Medlem
Erdogan har målat sig i ett hörn. Terroristerna kommer aldrig vinna nu. Regimen, SDF och dom någorlunda sekulära elementen ur FSA kommer gå segrare.
Citera
2015-11-27, 00:07
Medlem
Xeliouss avatar
Om Ryssland ensamt får fundera över om de har råd att bygga upp Syrien igen kommer det ryska folket inse att deras ledare inte kan tänka många steg framåt. Assad har skulder upp över öronen, Ryssland går på knä. Turkiet river avtal med Ryssland. Saudi, Qatar etc drar pipelines genom Irak istället för Syrien. Syrien får strypande sanktioner som Ryssland medan oljepriset rasar och Kina skälver. Axis of evil mår inte bra och USA och Israel njuter av Assads och Rysslands svaghet. En del diktaturer gör lite mer motstånd än andra men vi vet hur det alltid slutar.
Citera
2015-11-27, 00:13
Medlem
Verkar som att YPG i Aleppo och Afrin har hamnat i all out war med terroristerna. YPG i Aleppo har tydligen börjat med en offensiv för att klippa försörjningslinjen till staden. Dessutom strider dom nära Azaz. Får stöd av ryska plan. Allt är lite oklart dock.
Citera
2015-11-27, 00:23
Medlem
longbow4ys avatar
Nu höjer Saudierna tonen också:

Citat:
The Saudi Foreign Minister Adel al-Jubeir said in a press conference with the Austrian Foreign Minister Sebastian Kurz that Bashar Al-Assad has no role in Syria's future, and that he should leave either peacefully or through a military solution.

http://english.alarabiya.net/en/webtv/reports/2015/11/26/Saudi-FM-insists-Assad-must-go-or-be-overthrown.html

Hur många bottnar finns det i detta dubbelspel som försiggår i området?
Citera
2015-11-27, 00:49
Medlem
Citat:
Men vad har egentligen hänt i den rysk-turkiska relationen?
Inför att Ryssland startade sin bombningar så förhandlade Putin med ledarna för de flesta länder involverade i Syrienkonflikten. Han träffade även Erdogan. Det framstår som att det möte var postivt och framgångsrikt med ryskt perspektiv och att Erdogan godkänt/accepterat Ryssarnas planer:

Kolla här: "Det är den vägen som ISIS transporterar sina olja och till stor del får in vapen och förnödenheter i Syrien. Denna gränsövergång vill Syrien och Ryssland stänga. Märkligt nog är det samma ställe som USA och Turkiet ville ha en flygförbudszon innan ryssarna bestämde sig för att det måste vara slut på dubbelspelet."
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.se/
Edit
Sammanfattning: http://theindicter.com/all-evidence-indicates-that-the-treacherous-downing-of-the-russian-jet-fighter-by-turkey-was-a-plann ed-deed/
Senast redigerad av Irriga 2015-11-27 kl. 00:52.
Citera
2015-11-27, 01:50
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det kan man tycka, å andra sidan tror jag det var du(?) som höll med mig om att Turkiet höll på att förnedras rejält och kontinuerligt av både Ryssland (flygkränkningar) och USA (vapenexport till kurder) nu under hösten. Till slut brister det och både USA och Ryssland måste varit fullt medvetna om hur extremt irriterade turkarna var. Tror båda ambassadörerna varit uppe på turkiska utrikesdepartementet för reprimander i höst.

Citat:
Jag tror inte det var jag. Kanske.

Jag tycker ändå det är korkat. Även om det upprepade gånger skett kränkningar av luftrum. Det måste finnas andra sätt för turkarna att markera allvar än att faktiskt skjuta ner plan. Turkarnas agerande är mycket riskabelt.

Frågan man kan ställa sig är om Turkarna ser IS som vän eller fiende.
Dåligt minne ni har gubbar hehe speciellt du Madagascar som svarar kanske. Du gav mig ett gott skratt.

Det var jag som skrev till dig Savoy att jag förstod vad du menade angående förödmjukelsen som Erdogan har fått smaka på sistone. Fastän att jag ogillar att förödmjuka folk och se folk förödmjukas så finns det vissa som tyvärr förtjänar endast det. Erdogan är en sådan. All skit som han har sysslat med i sin utrikes och inrikespolitik gör att han förtjänar den förödmjukelsen. Han må känna sig lite coolare nu när han sitter med nationalisterna och islamisterna, men jag är helt övertygad om att han inte sover gott om nätterna numera.

Madagascar, inget illa menat min vän, men den frågan du ställer borde du själv veta svaret på, men tanke på alla länkar om det i tråden. Vet att du har varit aktiv i tråden till och från ganska länge, så en sådan självklar fråga borde inte du ställa. Givetvis ses IS som en vän och inte fiende.
Citera
2015-11-27, 02:43
Medlem
Se där: "A Thursday report by the Lebanese TV al-Mayadeen said the US servicemen entered Syria from Turkey through the Murshid Binar border crossing, adding that the troops numbered “50.”
http://www.presstv.ir/Detail/2015/11/26/439282/Syria-US-troops-Daesh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in