Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Nej, det är en relevant jämförelse, för det handlar om länders suveränitet. Vi skulle aldrig acceptera att främmande makt beväpnar oppositionen i Sverige, eller hur. Men varför går det bra i andra länder? Det har du fortfarande inte svarat på.
Jag svarade på det klart och tydligt. Jag skrev: "
Om Sverige hade slaktat sitt folk och förtryck all form av oppositionen samt var djupt korrupt och nepotistisk
hade jag varit mindre beklämd om stater beväpnade oppositonsgrupper i Sverige, men det är inte fallet". Stater har rätt suveränitet så länge de inte begår brott mot mänskligheten. Om de gör det kan de inte räkna med att stater inte kommer att lägga sig i. Så enkelt är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag frågade vilka Assad har slaktat, men det svarar du inte på. Istället rabblar du upp en massa missförhållanden som antagligen råder i de flesta länder på jorden. Du kan inte vara okunnig om att orättvisorna även i Sverige är stora, kontakter och pengar är lösningen även här.
Inget av det du nämner är legitima skäl för andra länder att kränka Syriens suveränitet.
Orättvisorna i Sverige kan, återigen, inte jämföras med Syrien. Det finns grader av orättvisor och de manifesteras i olika former - ekonomiskt, politiskt och socialt.
Vad du tycker är legitimitet är ointressant då du knappast vet innebörden av legitimitet. R2P speglar internationella samhällets syn, som även godtogs av generalsförsamligen - vilket tyder att det finns en en stor majoritet bakom ett sådant synsätt, på suveränitetsprincipen.
Din fråga är för dum för att besvaras det är därför jag ignorerar det. Handen på hjärtat, vad tror du jag menar när jag skrev att han har slaktat sitt folk?
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag hävdar inte att Syrien är en demokrati, men de håller val till presidentposten och parlamentet.
Mycket kan förbättras, precis som i Sverige, men återigen: Inget blir bättre av att utländska krafter beväpnar terrorister som dödar fullständigt hänsynslöst, förstör landet och skapar kaos.
Detta kan inte försvaras.
Det är inte heller sant att man kväser all opposition, det finns som jag skrev oppositionella i parlamentet. Många av dem som deltog i demonstrationerna 2011 drog sig ur när de blev våldsamma. De som strider mot Assad är, med mycket få undantag, terrorister
Nordkorea håller också val till presidentposten och parlamentet, är det ett bra land vara för det...?
Vilken värld lever du egentligen i? Tror du på allvar att dessa oppositionella kommer på allvar att utmana den politiska ordningen i Syrien?
Varför gripar man anhängare till assyriska/syrianska partier, är de terrorister de med? Varför fängslas sekulära oppositionella i Syrien?
Det är nästan värt att helt ignorera dig på grund av din ignorans och arrogans.