2016-05-30, 08:27
Medlem
IS dagar verkar nu vara räknade. När de förlorar Falluja, Raqqa och sedan Mosul vad tror ni då sker?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/irakiska-styrkor-gar-in-i-falluja/

Citat:
Irakiska styrkor går in i Falluja

Jag tror att en av de saker som sker är ett namnbyte. De har hetat allt från ISIS, ISIL, Al-Qaida, Al-Nusra m m. Antingen samlar de sig under ett namn mindre känt idag som Al-Nusra eller så dyker det upp ett nytt namn. IS är idag som varumärke lika kär som Hitlers naziflagga. Speciellt när de strax kastas ut ur de stora städerna. Deras oljehandel lär inte kunna fortsätta utan central styrning och de smågrupperna som finns kvar och speciellt de som kontrollerar var sin oljekälla kommer att se till sig själva första och främst.
Citera
2016-05-30, 08:58
Medlem
elbels avatar
Här måste jag hålla med trump "obama knows exactly what hes doing"

Usa vill normalisera sitt krigshärjande, så man kan skylla på ryssland när det går fel
Konsekvenser i interventionen
Bra: tack obama
Dåliga: tack putin

Men vad har de för mål?
Ryssland vill väl återupprätta syrien, men kurderna?
Även usa men med en marionettregering

Isis är definitvt här för att stanna. Dom har i princip alltid funnits, fundamentalister.
Man får tränga in dom i en stad, de kommer inte gå upp i rök
Dom kommer alltid finnas kvar, som en maffia
Citera
2016-05-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Här måste jag hålla med trump "obama knows exactly what hes doing"

Usa vill normalisera sitt krigshärjande, så man kan skylla på ryssland när det går fel
Konsekvenser i interventionen
Bra: tack obama
Dåliga: tack putin

Men vad har de för mål?
Ryssland vill väl återupprätta syrien, men kurderna?
Även usa men med en marionettregering

Isis är definitvt här för att stanna. Dom har i princip alltid funnits, fundamentalister.
Man får tränga in dom i en stad, de kommer inte gå upp i rök
Dom kommer alltid finnas kvar, som en maffia

Nej ISIS behöver inte alltid finnas kvar bara för att de funnits under lång tid. Många terror organisationer har funnits men finns inte längre
Citera
2016-05-30, 10:21
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Nej ISIS behöver inte alltid finnas kvar bara för att de funnits under lång tid. Många terror organisationer har funnits men finns inte längre
Sant, bara så länge oljan inte tar slut
Citera
2016-05-30, 11:01
Medlem
Citat:

Problemen som är roten till IS kommer förmodligen att bestå under lång tid framöver. Hur tänker du att dessa skulle avhjälpas? Krig föder mer krig och radikalisering. Styrkan hos dessa terrororganisationer är att de kan gå under jorden, verka i det fördolda och bida sin tid. Ser man till hur USA lyckades fördriva AQI från Irak under "the surge" så får man en fingervisning om hur det lär se ut även i fortsättningen. Tragiskt nog levde ideologin kvar och med tanke på hur vida spridd den blivit i IT-åldern så bådar det inte gott.
Citera
2016-05-30, 11:12
Medlem
Citat:
IS dagar verkar nu vara räknade. När de förlorar Falluja, Raqqa och sedan Mosul vad tror ni då sker?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/irakiska-styrkor-gar-in-i-falluja/

Jag tror att en av de saker som sker är ett namnbyte. De har hetat allt från ISIS, ISIL, Al-Qaida, Al-Nusra m m. Antingen samlar de sig under ett namn mindre känt idag som Al-Nusra eller så dyker det upp ett nytt namn. IS är idag som varumärke lika kär som Hitlers naziflagga. Speciellt när de strax kastas ut ur de stora städerna. Deras oljehandel lär inte kunna fortsätta utan central styrning och de smågrupperna som finns kvar och speciellt de som kontrollerar var sin oljekälla kommer att se till sig själva första och främst.

Tyvärr är ju IS ett starkt varumärke i den salafistiska världen. Fallujah är betydligt mycket mindre än Mosul och al-Raqqah och kommer därför att falla tillbaka i händerna på irakiska armén och shiamiliserna mycket lättare. Många bedömare tror att de senare städerna kan ta lång tid att ta tillbaka. Det intressanta blir att se vad återintagandet av städerna innebär i praktiken. Förödelsen efter slaget om Ramadi har ödelagt stora delar av staden och om det är priset för att återta de övriga IS-kontrollerade städerna så är det möjligt, för att inte säga troligt, att man sår frön till mer sekterism. IS kan helt enkelt byta från dagens halvt konventionella krigföring till en mer renodlat assymetrisk och på så vis fortsätta att terrorisera befolkningen :/ Men namnbyte kan säkert ske längre fram då allt är förlorat.
Citera
2016-05-30, 17:50
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, jag beskrev den faktiska verkligheten, nämligen att Rysslands agerande inte kritiseras av Väst, inga brösttoner används för att anklaga Ryssland för krigsbrott eller folkrättsbrott.

Om Ryssland gjort sig skyldiga till lagöverträdelser, så hade media gjort stora affärer av det och politiker hade självklart skarpt fördömt Ryssland.
Men detta händer inte. Den givna slutsatsen måste vara att Ryssland följer lagen.

De anklagelser som kommit har visat sig vara falska, därför har inte media och västpolitiker drivit de vidare.
Så om du fortfarande anser att "Ryssland med stor sannolikhet begått flertals krigsbrott", så är det du som får förklara dig!
Väst har kritiserat Assadregimen för krigsbrott och brott mot mänskligheten, drar du då slutsatsen att Assadregiemn faktiskt gjort sig skyldiga till brotten? USA agerade mot Assad när han använde kemvapen, ska jag ta det som att Assad faktiskt låg bakom det eftersom väst "agerade" och gjorde "stora affärer av det"?

Jag har fortfarande inte fått någon källa från någon människorättsorganisationer som visar på att de varit falska. Jag väntar.
Citera
2016-05-30, 18:56
Medlem
wwrs avatar
Sanningen börjar läcka ut i media.
Per Jönsson, Utrikespolitiska Institutet:
Citat:
Per Jönsson menar också att bilden av att IS är kraftigt försvagat är överdriven.

– IS är försvagat men inte mycket försvagat, och långt ifrån utplånat. Det är inte säkert att de kommer att utplånas. Talibanerna har varit under attack i 15 år och nu är de tillbaka starkare än någonsin.
SvT
Citera
2016-05-30, 19:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Väst har kritiserat Assadregimen för krigsbrott och brott mot mänskligheten, drar du då slutsatsen att Assadregiemn faktiskt gjort sig skyldiga till brotten? USA agerade mot Assad när han använde kemvapen, ska jag ta det som att Assad faktiskt låg bakom det eftersom väst "agerade" och gjorde "stora affärer av det"?

Jag har fortfarande inte fått någon källa från någon människorättsorganisationer som visar på att de varit falska. Jag väntar.

Assad har inte använt några kemvapen. Däremot har opositionen gjort det, men det var väl för en god sak? Mest kända exemplet är ju från damaskus när CIA/opositionen försökte tvinga fram en intervention från USAs sida, men Rysslands och Polens utrieksminstrar jobbade ihop ett förslag som alla (utom USA) ställde sig bakom. Till slut var även USA med O´bomba och Clinton i spetsen tvungna att ge efter och ge upp sitt efterlängtade krig. Nu fick man nöja sig med Nusrafronten och IS mot Iran och Hizbolla istället för att skicka egna soldater i döden.
Citera
2016-05-30, 19:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Assad har inte använt några kemvapen. Däremot har opositionen gjort det, men det var väl för en god sak? Mest kända exemplet är ju från damaskus när CIA/opositionen försökte tvinga fram en intervention från USAs sida, men Rysslands och Polens utrieksminstrar jobbade ihop ett förslag som alla (utom USA) ställde sig bakom. Till slut var även USA med O´bomba och Clinton i spetsen tvungna att ge efter och ge upp sitt efterlängtade krig. Nu fick man nöja sig med Nusrafronten och IS mot Iran och Hizbolla istället för att skicka egna soldater i döden.
För att det bästa stället att genomföra en false-flag vore mitt i hjärtat av Syrien, långt ifrån gränserna och ett område i princip omringat av Assadstyrkor, istället för att genomföra attacken vid gränsen som både underlättar den logistiska och verkställande aspekten av attacken. Pajas. Din analysförmåga är ofattbar.

Ta din konspirationsteori i forumet som behandlar konspirationer. Jag
Citera
2016-05-30, 21:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
För att det bästa stället att genomföra en false-flag vore mitt i hjärtat av Syrien, långt ifrån gränserna och ett område i princip omringat av Assadstyrkor, istället för att genomföra attacken vid gränsen som både underlättar den logistiska och verkställande aspekten av attacken. Pajas. Din analysförmåga är ofattbar.

Ta din konspirationsteori i forumet som behandlar konspirationer. Jag

Logistiken för giftgasattacken i Damaskus får plats i en resväska och kan skötas av en person. Terrorister har fritt kunnat resa in och ut ur Syrien via Turkiet, så jag förstår inte varför det skulle vara några störra svårigheter att genomföra rent logistiskt. Sarin kan ju dessutom tillverkas lokalt, om man är intresserad.
Citera
2016-05-30, 21:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Logistiken för giftgasattacken i Damaskus får plats i en resväska och kan skötas av en person. Terrorister har fritt kunnat resa in och ut ur Syrien via Turkiet, så jag förstår inte varför det skulle vara några störra svårigheter att genomföra rent logistiskt. Sarin kan ju dessutom tillverkas lokalt, om man är intresserad.
1. Det kan, men inte denna attack.
2. "Terrorister" kan komma in och ut, men varför välja Damaskus av alla ställen? (staden var också omrginad av Assadstyrkor.
3. Sarin behöver mycket beredskap och försiktighetsåtgärder samt utrustning för att genomföra en futtig attack, men nu pratar vi om en storskalig attacken som indikerar på mer avancerade förberedelser, i.e. statsnivå, vilket bekräftas av FN-rapporten. Det var ingen "tillverkad" på-plats-sarin.

Är det allt du kan komma med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in