2016-07-29, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Frågan däremot är, om kan man leva "moralisk gott" utan Guds existens? Hur är de moraliska värdena gott och ont beskaffade utan Guds existens? Det jag försöker påpeka är att dessa värden endast kan vara beskaffade ifrån subjekten och kan därför omöjligt ha en objektiv referens om Gud inte skulle existera. "Ont" och "Gott" blir enbart den smak subjektet prefererar och att anklaga någon annans smak, vore inte "godare" än din egna.

Ja, varför skulle man inte kunna leva moraliskt gott utan guds existens då moral är ett evolutionärt nedärvt attribut som allting annat vi människor besitter.

"Ont" och "gott" är bara religiösa omskrivningar av ignorans och rationalitet. Det "goda" är den högsta rationaliteten. Frågan är om moral skulle kunna existera utan naturen och evolutionen? Det skulle den såklart inte, och då behövs inte de heliga böckernas "Gud".
Citera
2016-07-29, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då jag inte ens accepterar moralbegreppet så hur skall jag kunna göra det?
Altruism kan jag acceptera men det är ett stort steg från altruism till moral imho.

Jaså? jag bryr mig inte.

Vart kommer moral eller altruism ifrån om den inte utvecklats genom evolutionen? Har den magiskt uppstått i din skalle?
Citera
2016-07-29, 00:17
Medlem
Citat:
Så var det problematiken med kunskaper i det svenska språket.

Synonymer till övertygelse
tro, förvissning, livsinställning, uppfattning, visshet, tillförsikt.
Citat:
Jo men pratar man om övertygelse i religiösa sammanhang, fullt utskrivet, religiös övertygelse, är detta en exakt synonym till tro. Så att hålla på att dividera om detta är bara trams.

Fel!

Tro- du kan tro på en Gud och inte ha någon religion.
Religiös övertygelse- innebär ett "religiöst" system som "övertygat dig" om att "handla"/praktisera religionen - i "sekulära" länder "en privat angelägenhet"..
Du kan MAO tro vad som helst medan religionen förpliktar dig till att handla..

Hoppas du förstått skillnaden..
Citera
2016-07-29, 00:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jaså? jag bryr mig inte.

Vart kommer moral eller altruism ifrån om den inte utvecklats genom evolutionen? Har den magiskt uppstått i din skalle?
Altruism är troligen evolutionärt betingat.

Moral är ett tyckande.
När du tycker en TV serie är kass är det tyckandet evolutionärt betingat tror du?
Varför skulle t.ex uppfattningen om tittandet på porr vara något annat än subjektivt tyckande?
För vissa är det ett bevis på låg moral.
För mig är det en uppfattning inget annat.
Citera
2016-07-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Har aldrig påstått att en norm är ”rätt” i sig själv. Så tillbaks till min fråga, vilka belägg har du för att en hypotetisk allsmäktig entitets uppfattning av vad som är gott och ont, dygder eller lagar, per automatik bör utgöra normen för en objektiv värdering av hur en individ bör beté sig?

Jag har aldrig påstått något om "norm".
Oberoende av någon norm så finns den där.. Den objektiva moralen har ingenting med normen att göra..
Normen kan vara att judarna dödas i x land. Du kan inte jämföra den objektiva moralen med normerna i sociala system.
Citera
2016-07-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är en ateist övertygad om?

Att det inte finns någon gud. Om jag har förstått det rätt.
Citera
2016-07-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Att det inte finns någon gud. Om jag har förstått det rätt.
Det varierar nog, hur "starkt" övertygad olika ateister är. Och vad som menas med "gud/gudar".
Alla är nog mer eller mindre övertygad om att vissa gudar inte existerar, även teister. Men jag skulle inte kalla det för "en tro".
Citera
2016-07-29, 00:36
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har aldrig påstått något om "norm".
Oberoende av någon norm så finns den där.. Den objektiva moralen har ingenting med normen att göra..
Normen kan vara att judarna dödas i x land. Du kan inte jämföra den objektiva moralen med normerna i sociala system.

Irrelevant, jag diskuterar inte de intersubjektiva sociala normerna.

Kom till skott nu. Vilka belägg har du för att din hypotetiske guds uppfattning om vad som är ”gott” och ”ont” är ”objektiv moral”?
Senast redigerad av qbit 2016-07-29 kl. 01:36.
Citera
2016-07-29, 00:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Fel!

Tro- du kan tro på en Gud och inte ha någon religion.
Religiös övertygelse- innebär ett "religiöst" system som "övertygat dig" om att "handla"/praktisera religionen - i "sekulära" länder "en privat angelägenhet"..
Du kan MAO tro vad som helst medan religionen förpliktar dig till att handla..

Hoppas du förstått skillnaden..
Du hoppade över sfi-lektionerna uppenbarligen.
Då förklarar jag religiös för dig.

Synonymer till religiös
troende, from, gudfruktig, kyrklig, sakral, helig, gudlig, gudaktig, andlig, andligt sinnad; tros-, religions-

Ser du troende där och tros-?
Du förstår orden men du saknar förståelsen i språkets nyanser.
Citera
2016-07-29, 00:41
Bannlyst
Citat:
Altruism är troligen evolutionärt betingat.

Moral är ett tyckande.
När du tycker en TV serie är kass är det tyckandet evolutionärt betingat tror du?
Varför skulle t.ex uppfattningen om tittandet på porr vara något annat än subjektivt tyckande?
För vissa är det ett bevis på låg moral.
För mig är det en uppfattning inget annat.

haha.. ja vad tror du? Är dina åsikter evolutionärt betingade eller är de magiskt framkallade?
Så vad är:
en grupp elefanter försvarar sina svaga mot rovdjur
Är det moraltänkande? gruppaltruism? Gruppsubjektivt tänkande? Förklara gärna för mig och förklara varför jag skall bry mig.

Jag hävdar att det är en primitiv form av moral/altruism/grupptänkande.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-07-29 kl. 00:53.
Citera
2016-07-29, 00:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
haha.. ja vad tror du? Är dina åsikter evolutionärt betingade eller är de magiskt framkallade?
Så vad är:
en grupp elefanter försvara sina svaga mot rovdjur
Är det moraltänkande? gruppaltruism? Gruppsubjektivt tänkande? Förklara gärna för mig och förklara varför jag skall bry mig.

Jag hävdar att det är en primitiv form av moral/altruism/grupptänkande.
Jag skiter väl fullständigt i om du bryr dig eller ej, det är ett val du själv gör.
Rör mig inte i ryggen vilket som.
Jag svarar bara på dina frågor.

Om det handlar om altruism eller bara en överlevnadsstrategi som visat sig vara generellt effektiv det vet jag inte då jag inte är en elefantexpert. Moral är det då inte då detta är en åsikt.
Citera
2016-07-29, 01:03
Medlem
Sasanians avatar
Citat:
Du hoppade över sfi-lektionerna uppenbarligen.
Då förklarar jag religiös för dig.

Synonymer till religiös
troende, from, gudfruktig, kyrklig, sakral, helig, gudlig, gudaktig, andlig, andligt sinnad; tros-, religions-

Ser du troende där och tros-?
Du förstår orden men du saknar förståelsen i språkets nyanser.
Har du rätt?
Eller han?
Vill du själv se vad du skrev?

Citat:
Jo men pratar man om övertygelse i religiösa sammanhang, fullt utskrivet, religiös övertygelse, är detta en exakt synonym till tro. Så att hålla på att dividera om detta är bara trams.
Du skrev religiös övertygelse inte religiös.
sorry men du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in