2016-07-28, 22:52
Bannlyst
Det måste finnas "bättre" och "sämre" moraliska värderingar. Man kan se det i förhållande till kultur. Jämför att kasta en homosexuell utför ett stup bara för att hen är homosexuell, med att inte göra någonting. Vilket alternativ är moraliskt mest "rätt"? Skall någon dö utan anledning? Såklart är det moraliskt felaktigt. Eller jämför västerländsk jämställdhet med Islamistisk hederskultur? Det ena alternativet är moraliskt "bättre" än det andra. Inte bara för att hålla samman ett samhälle, utan även ifråga om frihet och jämlikhet.
Citera
2016-07-28, 22:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Om man skall försöka tolka moral ur t.ex. Bibeln så dröjer det inte länge innan man kan hitta massor av "fel". Dagens mänskliga rättigheter, jämlikhet o.s.v. står över Bibeln på många plan. Det gör att alla de gamla heliga skrifterna (koranen, Torah) blir i stort sett moraliskt verkningslösa, de är helt enkelt sämre än modern moral.

Jag tror inte att moral är något fast, utan det utvecklas ständigt i nivå med att människor och samhälle utvecklas. Kvinnor skulle t.ex. aldrig tillåta att bli ifrån tagna deras jämlikhet och rösträtt.
Rätt men ändå fel om man utgår från att en omnipotent entitet med välvilja skapat dessa regler. Du missar implikationen av omnipotent, det är alfa och omega i och med det.
Är A omnipotent och välvillig är dess moral absolut och objektiv.

Det är vad omnipotent ger och vi kan tycka och försöka motbevisa detta hur mycket vi vill.
Men vi kommer alltid ha fel om resultatet är skilt från det som har givits.
Citera
2016-07-28, 22:55
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så var det problematiken med kunskaper i det svenska språket.

Synonymer till övertygelse
tro, förvissning, livsinställning, uppfattning, visshet, tillförsikt.
Du kan sannerligen inte mena att du inte förstår skillnaden mellan 'synonymer' och hur man använder ord i argumentativa sammanhang?
Citera
2016-07-28, 23:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Du kan sannerligen inte mena att du inte förstår skillnaden mellan 'synonymer' och hur man använder ord i argumentativa sammanhang?
Jo men pratar man om övertygelse i religiösa sammanhang, fullt utskrivet, religiös övertygelse, är detta en exakt synonym till tro. Så att hålla på att dividera om detta är bara trams.
Citera
2016-07-28, 23:02
Bannlyst
Citat:
Rätt men ändå fel om man utgår från att en omnipotent entitet med välvilja skapat dessa regler.
Det bevisar snarare att den som skapade dessa gamla regler inte är omnipotent. Eftersom det anses djuriskt att stena otrogna, tortera äktenskapsbrytare, döda homosexuella, slå kvinnor, ha slavar, döda i guds namn o.s.v.
Eftersom detta är vad skrifterna säger att man skall göra är de inte omnipotenta. Vi kan klart se att de är barbariska.
Citera
2016-07-28, 23:03
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du har fel..
Eftersom det finns saker som är norm men inte "intrinsically" rätt.
Värderingssystemet som du utgår ifrån kan etablera en norm och "övergripande" normer sk principer som är "mekaniska"..
Hitlers norm byggde på ett "värderingssystem" som blev norm men var den i sig själv rätt ?
Samma sak ser du idag.. Är värderingssystemet "neoliberalism" rätt i sig?
Nej självklart inte.. Varken rätt eller rättvist men många gör det till norm och när det krockar där inne "ventileras" det på -----> Religion.

Har aldrig påstått att en norm är ”rätt” i sig själv. Så tillbaks till min fråga, vilka belägg har du för att en hypotetisk allsmäktig entitets uppfattning av vad som är gott och ont, dygder eller lagar, per automatik bör utgöra normen för en objektiv värdering av hur en individ bör beté sig?
Citera
2016-07-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men jag argumenterar inte runt en specifik gud, utan alla gudsbegrepp som påstås stå för en objektiv sanning. Så långt håller jag med.

Men efter det har du fel. Varför skulle guds åsikt vara objektiv? Du påstår att det är så för att "Gud är den objektiva referensen för alltings värde", vilket är samma sak som att säga att en viss person, säg Mona Sahlin eller vem som helst annars, har ensamrätt på objektivitet och att alla andras åsikter är subjektiva. Du inser ju själv att ett sådant påstående låter rätt löjligt. Varför skulle det inte låta löjligt när det handlar om gud?
Om gud vet allt eller ej spelar ingen roll. Han har ju ändå åsikter, vilka per definition är subjektiva.

Låt oss gå igenom definitioner på ord igen:

"Jag tycker om jordgubbsglass" är ett objektivt uttalande om en värdering. Att man tycker så är ju en objektiv sanning. Åsikten däremot är subjektiv. Alltså:
"Jordgubbsglass är gott" är en (subjektiv) värdering.

"Jag tycker att mord är fel" är objektivt uttalande om en värdering. Att man tycker så är ju en objektiv sanning. Åsikten däremot är subjektiv. Alltså:
"Mord är fel" är en värdering. Om det finns en objektiv moral, är värderingen ändå objektiv eftersom mord då är moraliskt fel. Men om mord är fel på grund av att gud tycker att mord är fel på samma sätt som ovanstående person tyckte att jordgubbsglass är gott, är värderingen subjektiv eftersom den endast baseras på en åsikt. Detta helt oavsett om gud vet allt eller ej.

"Gud" kan inte bara vara själva moralbegreppet, eftersom han i samtliga berättelser han figurerar i är mer än så. Han talar ju med folk och ingriper ofta personligen, ibland fysiskt, i skeenden. Det som folk menar när de säger "gud" är aldrig bara moralbegreppet.

Jag försöker endast förklara så enkelt jag bara kan. Påståendet, att det filosofiska Gudsbegreppet skulle ha "subjektiva åsikter", vore endast möjlig om Gud kunde ljuga och inte tala ifrån sin natur och/eller kunskap. Om Gud är Sanningen, då är Hans kunskap om dig objektivt, kan du då påstå känna dig själv bättre, än det som är fullkomligt känt om dig? "Guds åsikt" är därför inte en åsikt i vanlig bemärkelse, så som vi människor har åsikter. Den skulle endast vara subjekiv, om Ordet inte skulle utgå ifrån Honom (Hans natur).

"Jag tycker om jordgubbsglass"

Är en objektiv sanning endast för den personen (subjektet) som uttalar sig om just den smaken. Den smaken behöver alltså inte vara objektiv sann för alla andra subjekt, då det endast är ett preferens tycke -> alltså blir det en subjektiv sanning. Sanningen ligger alltså inte hos objektet (i det här fallet som är jordgubbsglass) utan hos subjektet.

Se vad som händer nu:

"Jag tycker att våldta barn är fel"

Ligger sanningen hos subjektet eller hos objektet (i det här fallet som är: "att våldta barn är fel")?

Vad du säger, är att moral alltid är subjektivt och kan omöjligen ha en objektiv referens. Detta vore sant om det filosofiska Gudsbegreppet vore en illusion.
Senast redigerad av scout29 2016-07-28 kl. 23:08.
Citera
2016-07-28, 23:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det bevisar snarare att den som skapade dessa gamla regler inte är omnipotent. Eftersom det anses djuriskt att stena otrogna, tortera äktenskapsbrytare, döda homosexuella, slå kvinnor, ha slavar, döda i guds namn o.s.v.
Eftersom detta är vad skrifterna säger att man skall göra är de inte omnipotenta. Vi kan klart se att de är barbariska.
Nej det är helt fel att argumentera mot denna typ av logik på det sättet.
Det resulterar i subjektiva utsagor som ställs mot en bevisligen objektiv utsaga i och med att du argumenterar mot utsagor snarare än deras källa. Du ger dig helt i onödan en bevisbörda du inte kan hävda om du inte angriper det på ett annat sätt.

Rätt sätt är att argumentera är att:
1) Uppfattningen om att entiteten är omnipotent kan ingen människa avgöra.
2) Uppfattningen om att entiteten talar sanning kan ingen människa avgöra.
3) Så utsagan saknar grund.

Det är fullkomligt omöjligt att argumentera mot dessa argument.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-28 kl. 23:24.
Citera
2016-07-28, 23:16
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, du behöver inte en norm för ha ett moraliskt system.
En norm kan ju vara "fel" rent objektivt.
Om normen är kvinnlig omskärelse är det rätt objektivt?

Börja med axiomer:

Att leva är generellt bättre än att vara död.
Lycka är generellt bättre än smärta.

Av dessa axiomer går det att dra moraliska slutsatser och i förlängning skapa ett moraliskt system fritt från etiska levnadsregler från bronsåldern.

Googla sekulär moralism.

Har aldrig påstått att en norm är ”rätt” i sig själv. Min poäng är att för att kunna tala om ”objektiv” moral, måste vi ha en uppfattning om ett eller flera axiom om vad som utgör normen för att kunna utvärdera huruvida X är moraliskt/omoraliskt, och att det inte är en självklar ”sanning” att en hypotetisk allsmäktig entitets uppfattning om ”rätt”/”fel” utgör normen för moralisk värdering.

Diskussionen startade från påståendet att endast ”gudstroende” kan ha en filosofisk grund för att göra en moralisk värdering, medan icke gudstroende inte kan det. Min poäng är att gudstro i sig inte ger en filosofisk grund för moralisk värdering, och att gudstroende och icke gudstroende lika måste utgå från axiom/postulat/antaganden för att kunna göra moralisk värdering.

PS. Om du klickar länken " (FB) Vad är normen för min etik?" i min signatur, som går till ett tidigare Flashbackinlägg, kan du se en kort beskrivning av min moralfilosofi.
Senast redigerad av qbit 2016-07-29 kl. 00:15.
Citera
2016-07-28, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
"Jag tycker att våldta barn är fel"

Ligger sanningen hos subjektet eller hos objektet (i det här fallet som är: "att våldta barn är fel")?

Vad du säger, är att moral alltid är subjektivt och kan omöjligen ha en objektiv referens. Detta vore sant om det filosofiska Gudsbegreppet vore en illusion.

Säger du att det måste finnas en gud för att människor skall ha en gemensam moraluppfattning?
Som att människor inte själva skulle kunna relatera till lidande?
Citera
2016-07-28, 23:23
Bannlyst
Citat:
Det är fullkomligt omöjligt att argumentera mot dessa argument.
Äsh.. strunt. Jag kan inte argumentera mot "gud" på detta vis men visst kan jag argumentera mot dessa heliga skrifter. De förespråkar helt enkelt en lägre moral än den vi har idag. Eller anser du att evolutionen inte har något med mänsklig utveckling att göra?
Citera
2016-07-28, 23:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Äsh.. strunt. Jag kan inte argumentera mot "gud" på detta vis men visst kan jag argumentera mot dessa heliga skrifter. De förespråkar helt enkelt en lägre moral än den vi har idag. Eller anser du att evolutionen inte har något med mänsklig utveckling att göra?
Jag är ateist och nihilist så jag tror inte på varken Gud eller någon kollektiv moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in