2016-07-18, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Nej, inte om du saknar betyg i kurserna som du ska läsa. Distans kostar dig inget utöver själva läromedlen, och du är givetvis berättigad till studiemedel för distansstudier precis som för lektionsbundna.

MEN du får inte läsa en kurs som du redan har betyg i vid Komvux, utan endast göra prövning i sådana fall vilket kostar 500 kr per kurs. Inte heller får du studiemedel för tiden du övar inför en prövning.

Tack för svar. Dock undrar jag fortfarande över vad Hermods och Nti är? Om dom samarbetar med komvux, varför kostar att läsa kuser hos dom i så fall?
Citera
2016-07-18, 03:29
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
Tack för svar. Dock undrar jag fortfarande över vad Hermods och Nti är? Om dom samarbetar med komvux, varför kostar att läsa kuser hos dom i så fall?

Varför läser du inte på deras sida om det? Här står det att det är din kommun som först behöver godkänna din ansökan till Hermods för att din utbildning skall vara kostadsfri genom Komvux: http://www.hermods.se/utbildningar-och-tjanster/vuxenutbildning-komvux/ansoka-till-vuxenutbildning/steg-steg-guide-hur-du-ansoker/.

Citat:
Ansök via din hemkommun
Ansökan görs hos vuxenutbildningen i din hemkommun. Besök din hemkommuns hemsida och läs om hur du ansöker. Kontrollera först om vi har avtal med din kommun. Det är din hemkommun som avgör om du får studera hos oss och det är din hemkommun som beställer kurserna av oss.

NTI har jag personligen ingen erfarenhet av, men det du söker svaret på hittar du med stor sannolikhet även på deras hemsida här: http://www.nti.se/. Sedan kan jag även tipsa dig om InfoKomp: http://www.infokomp.se/.
Citera
2016-07-20, 00:02
Medlem
Jag är sugen på att börja plugga igen efter att ha knegat i 4 år och undrar hur dålig min sits egentligen är, verkar när man läser lite som att folk klarat sig ur värre. Gymnasiet gick åt helvete på grund av dålig självkänsla och datorspel. Jag gick ner till skolan och hämtade mina gamla betyg häromdagen, har inte ens sett dessa betyg på grund av att jag fram tills nu har vart så trångsynt och trott att jag ska nöja mig med ett jävla skitjobb resten av livet. Tydligen så skrapade jag ihop ca 1650 gymnasiepoäng varav IG i Svenska A & B.

Mitt mål är att köra ett dataprogram av något slag på universitet någonstans i Sverige och jag vet inte riktigt hur jag på bästa sätt ska lägga upp studierna.

Stämmer det att jag bara behöver fixa 2250 poäng + högskoleprov + de specifika ämnena som utbildningen kräver för att ha en god chans att komma in?

Hur påverkar det mig att jag har ett så kallat samlat betygsdokument? Folk pratar om någon 8 års regel eller liknande då gamla betyg blir ogiltiga?

Tack på förhand
Citera
2016-07-20, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
Jag är sugen på att börja plugga igen efter att ha knegat i 4 år och undrar hur dålig min sits egentligen är, verkar när man läser lite som att folk klarat sig ur värre. Gymnasiet gick åt helvete på grund av dålig självkänsla och datorspel. Jag gick ner till skolan och hämtade mina gamla betyg häromdagen, har inte ens sett dessa betyg på grund av att jag fram tills nu har vart så trångsynt och trott att jag ska nöja mig med ett jävla skitjobb resten av livet. Tydligen så skrapade jag ihop ca 1650 gymnasiepoäng varav IG i Svenska A & B.

Mitt mål är att köra ett dataprogram av något slag på universitet någonstans i Sverige och jag vet inte riktigt hur jag på bästa sätt ska lägga upp studierna.

Stämmer det att jag bara behöver fixa 2250 poäng + högskoleprov + de specifika ämnena som utbildningen kräver för att ha en god chans att komma in?

Hur påverkar det mig att jag har ett så kallat samlat betygsdokument? Folk pratar om någon 8 års regel eller liknande då gamla betyg blir ogiltiga?

Tack på förhand

Har du dem gamla eller nya betygen? Ifall du har läst de gamla kurserna och fått betygen i G/VG/MVG så måste du ta ett slutbetyg innan detta år är slut.Annars får du tyvärr läsa om hela gymnasiet på komvux.Det tar runt 2 år.
Citera
2016-07-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Har du dem gamla eller nya betygen? Ifall du har läst de gamla kurserna och fått betygen i G/VG/MVG så måste du ta ett slutbetyg innan detta år är slut.Annars får du tyvärr läsa om hela gymnasiet på komvux.Det tar runt 2 år.

Jag måste alltså få g i Svenska A innan detta året är slut? Det är väl det som krävs för att få ett slutbetyg?
Citera
2016-07-20, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forbaskat
Jag måste alltså få g i Svenska A innan detta året är slut? Det är väl det som krävs för att få ett slutbetyg?

Du måste ha läst minst 2350 poäng totalt och av dem ska du ha minst 2250 poäng med minst Godkänt för att kunna ta ett slutbetyg.Du har några månader på dig.Skulle du inte hinna måste du tyvärr läsa om hela gymnasiet.Du hade 1650 poäng,alltså behöver du 600 poäng till.Snacka med en studievägledare som kan hjälpa till.Men mitt tips är att läsa lätta kurser t.ex. datakurser eller omvårdnadskurser.De brukar vara ganska lätta.Och läs de på distans.Annars kan det kännas väldigt surt att läsa om hela gymnasiet. Lycka till!
Citera
2016-07-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forbaskat

Du kan få slutbetyg även om du inte klarat kursen, jag hade IG i svenska A och fick slutbetyg, kunde doc inte läsa på högskolan då.
Citera
2016-07-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSkitz
Jag läser själv in hela gymnasiet på Komvux då jag arbetade istället för att gå klart vanliga gymnasiet. Så jag kan tänka mig vara aktiv här också. Jag har efter den här terminen läst 1200 poäng. Kommer bara ha Religion 1 kvar som kärnämne. Har väl hyfsade betyg för att läsa på Komvux. Tror jag ligger på 17,0 just nu. Funderar dock på att istället för att läsa resten av alla poäng på distans så ska jag läsa någon yrkesutbildning för att få ihop snabba gymnasiepoäng. 1650 poäng på 57 veckor till exempel. Väldigt snabbt om man frågar mig!

Du skriver att du har bra betyg för att gå på komvux! Är det i någon mening svårare att få höga betyg på komvux än i vanlig gymnasial skola?
Citera
2016-07-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Nej, inte om du saknar betyg i kurserna som du ska läsa. Distans kostar dig inget utöver själva läromedlen, och du är givetvis berättigad till studiemedel för distansstudier precis som för lektionsbundna.

MEN du får inte läsa en kurs som du redan har betyg i vid Komvux, utan endast göra prövning i sådana fall vilket kostar 500 kr per kurs. Inte heller får du studiemedel för tiden du övar inför en prövning.

Om jag exempelvis har ett F i tyska, är jag berättigad att läsa upp den istället för att göra en prövning.
Citera
2016-07-22, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Om jag exempelvis har ett F i tyska, är jag berättigad att läsa upp den istället för att göra en prövning.

Ja.Du får läsa upp kursen tyska ifall du har ett F där helt gratis.Du behöver inte göra en prövning och betala 500 kr.Dock kan du göra det ifall du vill.Sen finns det ytterligare ett alternativ och det är att ersätta kursen med en annan kurs ifall du tycker att kursen är för svår/tråkig och att du kan få ett bättre betyg i en annan kurs.Lycka till!
Citera
2016-07-23, 12:28
Medlem
Råd/tips mottages. Ska studera upp några ämnen på komvux

Hej,

Efter många år av osäkerhet känner jag mig ganska säker på att jag vill läsa nåt inom datorer/IT och det lutar åt programmering (Systemvetenskap).

För detta behöver jag behörighet i Matematik 3C, Fysik 2 samt Kemi 1.

Jag läste enligt det gamla betygsystemet på gymnasiet innan det gjordes om, och jag har "Matematik B". Dessvärre varken Kemi eller Fysik.

Eftersom jag vet att man enligt det nya betygsystemet har lagt upp det så att för yrkesförberedande program läser man Matematik 1a, på Humanistiska och Estetiska läser man Matematik 1b, på Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomi läser man Matematik 1b och 2b
på Naturvetenskapsprogrammet och Teknik läser man Matematik 1c, 2c och 3c.

Jag har förstått det som att "Matematik B" enligt det gamla betygsystemet motsvarar dagens Matematik 2b (rätt/fel)?

Om jag nu ska börja läsa c-delens matte (avancerat) bör jag då hoppa på att läsa först 1c, sen 2c och sist 3c? Då jag inte tidigare läst c-matten tänker jag?

Behöver tillägga att matematik inte var min starka sida och har aldrig riktigt varit. Men jag är beredd att kämpa. Tror ni därför att jag kommer få stora bekymmer av att hoppa direkt till att läsa Matematik 3c?

Jag tänkte läsa upp dessa ämnen via komvux, men de två studievägledarna jag försökt kontakta har tagit semester samtidigt och är tillbaka den 1 augusti, och jag har anmält mitt intresse till Matematik 2c med start redan den 8 augusti, och därför börjar det krisa lite grann känner jag. Saknar studieböckerna också.

Jag vet att man kan beställa hem studieböcker genom ett ISBN-nummer från olika hemsidor, adlibris bl a, och jag har ett papper utskrivet med de nummer som gäller för VT16. Dessa nummer/böcker bör väl fortfarande vara aktuella, även för HT16 eller vad tror ni?

Tänkte beställa hem böckerna, men vill ju såklart inte ta hem icke-aktuella böcker (ganska dyrt!). Jag kan såklart prata med en studievägledare om vilka böcker som gäller men får då vänta till den 1 augusti eller senare (och matematik 2c-kursen kör som sagt igång den 8 augusti).

Här är länkarna till böckerna;

http://www.adlibris.com/se/bok/m-2c-9789147085934

http://www.adlibris.com/se/bok/m-3c-9789147107360

http://www.adlibris.com/se/bok/heureka-kurs-1-larobok-9789127567276

http://www.adlibris.com/se/bok/heureka-fysik-kurs-2-larobok-9789127567283

Dessa överensstämmer med de ISBN-nummer som jag hsr på papperet gällande VT16. Obeservera att jag ska läsa på Komvux i Härnösand. Men många av dessa böcker är från 2011, 2012 och 2013. Det finns alltså nyare utgåvor på hemsidan men skulle jag då "förlora" på att ta hem senare utgåvor? Eller bör jag köpa de böcker som överensstämmer med korrekt ISBN-nummer?

Många frågor, men hoppas en del av er vet nåt om detta.

Alla svar mottages tacksamt!

/Hälsningar en snart-studerande
Citera
2016-07-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Hej,

Efter många år av osäkerhet känner jag mig ganska säker på att jag vill läsa nåt inom datorer/IT och det lutar åt programmering (Systemvetenskap).

För detta behöver jag behörighet i Matematik 3C, Fysik 2 samt Kemi 1.

Jag läste enligt det gamla betygsystemet på gymnasiet innan det gjordes om, och jag har "Matematik B". Dessvärre varken Kemi eller Fysik.

Eftersom jag vet att man enligt det nya betygsystemet har lagt upp det så att för yrkesförberedande program läser man Matematik 1a, på Humanistiska och Estetiska läser man Matematik 1b, på Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomi läser man Matematik 1b och 2b
på Naturvetenskapsprogrammet och Teknik läser man Matematik 1c, 2c och 3c.

Jag har förstått det som att "Matematik B" enligt det gamla betygsystemet motsvarar dagens Matematik 2b (rätt/fel)?

Om jag nu ska börja läsa c-delens matte (avancerat) bör jag då hoppa på att läsa först 1c, sen 2c och sist 3c? Då jag inte tidigare läst c-matten tänker jag?

Behöver tillägga att matematik inte var min starka sida och har aldrig riktigt varit. Men jag är beredd att kämpa. Tror ni därför att jag kommer få stora bekymmer av att hoppa direkt till att läsa Matematik 3c?

Jag tänkte läsa upp dessa ämnen via komvux, men de två studievägledarna jag försökt kontakta har tagit semester samtidigt och är tillbaka den 1 augusti, och jag har anmält mitt intresse till Matematik 2c med start redan den 8 augusti, och därför börjar det krisa lite grann känner jag. Saknar studieböckerna också.

Jag vet att man kan beställa hem studieböcker genom ett ISBN-nummer från olika hemsidor, adlibris bl a, och jag har ett papper utskrivet med de nummer som gäller för VT16. Dessa nummer/böcker bör väl fortfarande vara aktuella, även för HT16 eller vad tror ni?

Tänkte beställa hem böckerna, men vill ju såklart inte ta hem icke-aktuella böcker (ganska dyrt!). Jag kan såklart prata med en studievägledare om vilka böcker som gäller men får då vänta till den 1 augusti eller senare (och matematik 2c-kursen kör som sagt igång den 8 augusti).

Här är länkarna till böckerna;

http://www.adlibris.com/se/bok/m-2c-9789147085934

http://www.adlibris.com/se/bok/m-3c-9789147107360

http://www.adlibris.com/se/bok/heureka-kurs-1-larobok-9789127567276

http://www.adlibris.com/se/bok/heureka-fysik-kurs-2-larobok-9789127567283

Dessa överensstämmer med de ISBN-nummer som jag hsr på papperet gällande VT16. Obeservera att jag ska läsa på Komvux i Härnösand. Men många av dessa böcker är från 2011, 2012 och 2013. Det finns alltså nyare utgåvor på hemsidan men skulle jag då "förlora" på att ta hem senare utgåvor? Eller bör jag köpa de böcker som överensstämmer med korrekt ISBN-nummer?

Många frågor, men hoppas en del av er vet nåt om detta.

Alla svar mottages tacksamt!

/Hälsningar en snart-studerande

Angående vilken kurs kan man säga att 2b och 2c motsvarar B, samtidigt så gör ingen det.
Du behöver bara läsa matematik 3c, tror inte ens du får läsa matematik 2c på komvux eftersom att du har läst B.

En grej med de nya kurserna är att moment i kurserna har skiftat rätt vilt, vissa grejer från matematik c finns i 2b eller 2c, vissa i 3c, vissa i 4.
Vissa grejer från matematik D finns utspritt tror jag i 1, 2, 3 och 4.
Och pga det här så kan du hamna i sitsen där du kör fast men då får du helt enkelt bara själv kolla upp på nätet om boken inte räcker, det brukar vara basic förklarat i böckerna även om man skall kunna det sedan tidigare.
Ett tips, lär dig att använda miniräknaren flytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in