2016-07-12, 15:58
Bannlyst
Jag undrar ifall man ska läsa Kemi 2 och Biologi 2,är det lättare att läsa på distans eller närvarande? Ifall man läser på komvux på distans på t.ex hermods eller NTI eller Infokomp,hur fungerar proven? Säg att man vill ha ett bra betyg,minst ett C.
Citera
2016-07-14, 03:45
Medlem
Om det är samma system som med matematik (hade Matte 4 och 5 distans), provet i lokalen var på E nivå (lätt, du måste klara det), viktigaste för betyget var inlämnigarna och sista prov.
Citera
2016-07-15, 01:13
Medlem
Komvux kursansökan

17:e juli är sista dagen för ansökan till någon kurs om du vill studera i någon skola på antingen distans eller under lektionstid, och jag undrar då, vad hade ni för erfarenhet kring Matematik 4/5, Fysik 2, Kemi 2 eller Biologi 2 när ni studerade där? Och hur svår var studieplanen? Varför jag frågar är för att jag måste höja mitt betyg inom dessa kurser och måste få ett bra betyg till nästa år då jag ska börja studera i Universitetet..

Om ni även har läst Svenska 1/2/3, Engelska 5/6/7, Moderna språk 1/2/3, Historia, Religion, Idrott.. så vill jag även veta hur lätt det var att läsa de kurserna på distans.

Dela gärna med er den information som ni sitter på som är bra att veta!
Citera
2016-07-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
17:e juli är sista dagen för ansökan till någon kurs om du vill studera i någon skola på antingen distans eller under lektionstid, och jag undrar då, vad hade ni för erfarenhet kring Matematik 4/5, Fysik 2, Kemi 2 eller Biologi 2 när ni studerade där? Och hur svår var studieplanen? Varför jag frågar är för att jag måste höja mitt betyg inom dessa kurser och måste få ett bra betyg till nästa år då jag ska börja studera i Universitetet..

Om ni även har läst Svenska 1/2/3, Engelska 5/6/7, Moderna språk 1/2/3, Historia, Religion, Idrott.. så vill jag även veta hur lätt det var att läsa de kurserna på distans.

Dela gärna med er den information som ni sitter på som är bra att veta!

Kan nog bli tufft ifall du ska läsa alla de kurserna under enbart ett år. Nu vet jag dock inte vilket betyg du strävar efter, men antar att du har godkänt i kurserna sedan tidigare. När jag gjorde en prövning i Samhällskunskap A & B så fick jag skriva en större rapport och sedan ett 10-tal mindre uppfigter i respektive kurs. Mycket möjligt att det är något liknande för dig i Religion eller i Historia. I Naturkunskap A fick jag däremot 200 sidor + labb för en 50 poängskurs. Så antar att det varierar lite beroende på vilken lärare du får. Börja med att plugga redan nu, så kan du tenta av någon kurs när det börjar i augusti.
Citera
2016-07-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maldiverna
Kan nog bli tufft ifall du ska läsa alla de kurserna under enbart ett år. Nu vet jag dock inte vilket betyg du strävar efter, men antar att du har godkänt i kurserna sedan tidigare. När jag gjorde en prövning i Samhällskunskap A & B så fick jag skriva en större rapport och sedan ett 10-tal mindre uppfigter i respektive kurs. Mycket möjligt att det är något liknande för dig i Religion eller i Historia. I Naturkunskap A fick jag däremot 200 sidor + labb för en 50 poängskurs. Så antar att det varierar lite beroende på vilken lärare du får. Börja med att plugga redan nu, så kan du tenta av någon kurs när det börjar i augusti.

Jag tänkte att kurser som Religion, Historia, Svenska eller Engelska behöver man inte vara så påläst på om man är en ganska allmänbildad person, så dessa tänkte jag göra prövning först på så jag får ett relativt bra betyg (Minst C). Dessutom har jag tänkt och höja mig på samhällskunskap 1 på NTI skolan på distans, hur var studieplanen i den kursen?

Planen var att jag ska börja plugga på Fysik 1 redan nu som börjar 8:e augusti. Ansöka till prövning för kurser som börjar i September till antingen Moderna språk, Historia, Matematik 1c eller Engelska 5. Dock vet jag inte hur det kommer ligga till när man läser moderna språk på distans, kan vara ganska svårt att lära sig ett språk på 5 veckor t.ex.
Citera
2016-07-16, 03:36
Bannlyst
Tänkte läsa Kemi 2 och Biologi 2 på distans.Någon som kan rekommendera en bra skola?Vill ha ett bra betyg.vad jag vet så är vissa skolor strängare än andra när det gäller betyg.Och är det någon som vet ifall det är möjligt att läsa båda kurserna på heltid,alltså på 10 veckor?Eller kommer det att bli svårt för en medelmåttig person?Några tips eller erfarenheter? all hjälp uppskattas!
Citera
2016-07-16, 03:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ingen som vet? Försöker en sista gång.

Är nyfiken om kommunen kan skita i en totalt eftersom man har sabbat sin gymnasietid, eller om de faktiskt måste hjälpa folk som saknar grundläggande behörighet? Tycker det borde vara prioriterat att få ut oss i arbetslivet.. det borde inte vara så svårt att få läsa det man behöver för att komma vidare, men tydligen så är ekonomin för dålig för detta. I värsta fall får jag betala dyra bussresor på egen hand till hösten.. Jag tycker inte jag skall inte behöva dra ner på allt bara för att ha råd med att läsa kurserna som jag behöver. Att betala flera tusen för bussresor eller köpa loss kurserna på distans på egen hand blir en dyr affär som man gärna skulle vilja slippa, men om det inte finns något annat alternativ så har jag inget direkt val..

Jag tror inte de måste bevilja det. KomVux ligger inte inom vanliga skolplikten så ersättning till resor är nog kört. Sedan kan man väl tycka att det är dumsnålt om de inte verkar inse värdet av att vuxna som studerar och då kanske gör dem mer anställningsbara eller avsevärt förbättrar chansen att få ett hyfst välbetalt jobb och därmed skatteintäkter.
Citera
2016-07-17, 04:31
Medlem
Någon som läst Fysik 1?
Citera
2016-07-18, 01:17
Medlem
Kan man läsa in mer än 400 poäng per termin på komvux??? Måste läsa in 1500 poäng för att få gymnasieexamen och då vill jag inte göra det på 4 terminer utan vill få det färdigt lite tidigare än det. Nån som kan hjälpa?
Citera
2016-07-18, 01:42
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
Kan man läsa in mer än 400 poäng per termin på komvux??? Måste läsa in 1500 poäng för att få gymnasieexamen och då vill jag inte göra det på 4 terminer utan vill få det färdigt lite tidigare än det. Nån som kan hjälpa?

Ja, det är inte alls ovanligt att man läser mer än 400 poäng vid Komvux per termin. Jag har exempelvis läst 500 poäng en termin, och 550 poäng en annan. En person som jag studerade med samtidigt, uppgav att hon studerade hela 650 poäng en termin, men detta bestod till största delen av distansstudier.

Om du vill ha lektionsbundet är det svårt att studera mer än 400-500 poäng, eftersom det med största sannolikhet riskerar att krocka med schemaläggningen. Det är heller inte bara lektioner som krockar, utan även seminarium och provtillfällen. Men du kan givetvis blanda mellan lektionsbundet och distans, det gjorde jag.

Summa summarum: Dina 1500 poäng bör du kunna läsa utan större bekymmer på tre terminer, alltså 1,5 år. Om du läser några kurser distans kan du med fördel även läsa dessa under sommaren. Med rätt motivation kan du därmed lyckas bli klar snabbare.
Citera
2016-07-18, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Ja, det är inte alls ovanligt att man läser mer än 400 poäng vid Komvux per termin. Jag har exempelvis läst 500 poäng en termin, och 550 poäng en annan. En person som jag studerade med samtidigt, uppgav att hon studerade hela 650 poäng en termin, men detta bestod till största delen av distansstudier.

Om du vill ha lektionsbundet är det svårt att studera mer än 400-500 poäng, eftersom det med största sannolikhet riskerar att krocka med schemaläggningen. Det är heller inte bara lektioner som krockar, utan även seminarium och provtillfällen. Men du kan givetvis blanda mellan lektionsbundet och distans, det gjorde jag.

Summa summarum: Dina 1500 poäng bör du kunna läsa utan större bekymmer på tre terminer, alltså 1,5 år. Om du läser några kurser distans kan du med fördel även läsa dessa under sommaren. Med rätt motivation kan du därmed lyckas bli klar snabbare.

Måste jag betala för distans-kurserna? Vad jag förstår så kostar det att köpa kuser via Hermods o NTI. Finns det andra sätt?
Citera
2016-07-18, 02:44
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
Måste jag betala för distans-kurserna? Vad jag förstår så kostar det att köpa kuser via Hermods o NTI. Finns det andra sätt?

Nej, inte om du saknar betyg i kurserna som du ska läsa. Distans kostar dig inget utöver själva läromedlen, och du är givetvis berättigad till studiemedel för distansstudier precis som för lektionsbundna.

MEN du får inte läsa en kurs som du redan har betyg i vid Komvux, utan endast göra prövning i sådana fall vilket kostar 500 kr per kurs. Inte heller får du studiemedel för tiden du övar inför en prövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in