2016-11-26, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
stämmer

https://www.avanza.se/placera/pressm...juli-2020.html

Igen alltså, jo just. Bra!
Citera
2016-11-26, 06:14
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Igen alltså, jo just. Bra!
DEtta gäller ju de som har de gamla skolabetygen, inte de med de nya alltså.

Mer kan du läsa här.. Och ja det har ändrats igen, tidigare var det satt till 2015 därefter 2017.

http://www.regeringen.se/pressmeddel...-1-juli-20202/
Citera
2016-11-26, 06:16
Medlem
Citat:

Mer kan du läsa här.. Och ja det har ändrats igen, tidigare var det satt till 2015 därefter 2017.

Jajemen, var med på det. Lite förvånad, dock.
Citera
2016-11-26, 06:18
Medlem
Citat:

Var detta 2:a eller 3:e gången de förlängde?
Möjligheten till slutbetyg med de gamla betygen, ja.
Citera
2016-11-26, 06:20
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Var detta 2:a eller 3:e gången de förlängde?
Möjlighetem till slutbetyg med de gamla betygen, ja.
Enligt regeringens hemsida tyder det på att de till en början hade 2015 som sista året att komplettera därefter ändrades det till 2017 och nu förlänger man ytterligare med tre år. Så andra gången man ändrar men tredje datumet som har bestämts.
Citera
2016-11-26, 08:54
Bannlyst
Citat:

Fyfan va bra! Men väldigt konstigt att ingen tidning skrivit och uppmärksammat om detta. Har flera bekanta som kämpat som dårar senaste året för att hinna ta ut ett slutbetyg i tid,innan detta året är slut,annars blir alla de gamla betyget(G-VG-MVG) ogiltiga och så måste man läsa om alla kurser.
Citera
2016-11-26, 09:02
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HHirsh
Fyfan va bra! Men väldigt konstigt att ingen tidning skrivit och uppmärksammat om detta. Har flera bekanta som kämpat som dårar senaste året för att hinna ta ut ett slutbetyg i tid,innan detta året är slut,annars blir alla de gamla betyget(G-VG-MVG) ogiltiga och så måste man läsa om alla kurser.

Lika bra det.. Men verkar som beslut kom igår, Avanza har ju redan skrivit om det.
Citera
2016-11-26, 14:15
Medlem
Smatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HHirsh

De gamla betygen blir inte ogilitiga...

Det är bara vissa kurser det gäller som inte motsvarar någonting i GY-11 t.ex. idrott.
Sen så gäller detta bara de som gick ut med massa ig:n och sket i skolan som nu kompletterar på komvux. Har du en fullkomlig gymnasieexamen är du lugn. Du kan tillochmed söka program och kurser när du är 35år med dina "gamla" betyg, såvida de är fullständiga från gymnasiet...

EDIT: (Källa) -> http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5701685
Senast redigerad av Smatter 2016-11-26 kl. 14:17.
Citera
2017-01-03, 20:18
Medlem
Matematik komvux

Om man har läst matematik 2A och vill läsa Matematik 3C. ( 3c krävs för en högskoleutbildning) kan jag då komplettera 2A för att kunna få läsa 3C? Eller måste jag läsa hela kursen 2C för att få behörighet att läsa 3C?
Citera
2017-01-03, 22:31
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Om man har läst matematik 2A och vill läsa Matematik 3C. ( 3c krävs för en högskoleutbildning) kan jag då komplettera 2A för att kunna få läsa 3C? Eller måste jag läsa hela kursen 2C för att få behörighet att läsa 3C?

Du kan inte läsa om en mattekurs som du redan har läst och fått godkänt i, ifall du nu ville läsa Matematik 3C så skulle det kloka valet vara att läsa Matematik 2c istället för Matematik 2a, men eftersom du nu har Matematik 2a så måste du ta reda på vad det är du har missat från Matematik 2c så du vet vad det är du studerar när du påbörjar Matematik 3c, du kommer alltså sakna vissa moment som Matematik 2c har, men som inte Matematik 2a har.
Citera
2017-01-07, 15:30
Medlem
hur lätt är det att läsa upp engelska 6 på komvux? har man NP på komvux?

Hej! när jag gick på gymnasiet fick jag inte godkänt i den sista engelska kursen engelska 6 vilket gör att jag inte kan söka till mitt drömjobb som brandman.
så ska läsa upp det nu men jag är så fruktansvärt dålig på engelska.
anledningen till att jag inte fick godkänt var att jag misslyckades på nationella proven. annars klarade jag alla inlämningar och dylikt under året.

så undrar hur är det att studera på komvux/folkhögskola? har dem mindre krav än på gymnasiet?
får alla godkänt som går på alla lektioner?
Citera
2017-01-07, 15:44
Medlem
Det ska vara lika svårt att få ett visst betyg på komvux, då kraven är samma. Sedan hur det är i praktiken tror jag skiljer sig åt beroende på vilken skola/lärare(precis som i gymnasiet). Men om du tror att du får godkänt bara för att du närvarar vid alla lektioner, så tror du fel.

Kursupplägget borde vara likt gymnasiet, dvs liknande inlämningar och NP eller en motsvarighet till NP.

Engelska är ett väldigt användbart språk och om du förutom att närvara vid lektionerna också aktivt deltar så är jag övertygad om att du kommer att klara det - framförallt nu när du kan motivera dig med din dröm om att bli brandman!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in