Citat:
Ursprungligen postat av
hestahodet
Om jag förstått det rätt så måste vi som tog studenten innan 2012 utfärda vårat slutbetyg innan 2017, innebär detta att jag inte kan höja mina betyg efter 2017? Jag kommer hinna fixa min högskolebehörighet innan 2016 går ut, men jag hade planerat att läsa upp en del betyg som jag bara har godkänt i för att höja betygssnittet,kommer det inte vara möjligt då i så fall?
Begreppet att "höja betyg" och "läsa upp betyg" går inte riktigt ihop längre. Du kan idag inte läsa om en kurs som du redan har läst färdigt, med minst godkänd betyg. Däremot kan du göra en prövning, till självkostnad, en kostnad som idag ligger på 500 kr per kurs. En prövning innebär att du inte har någon lärare att få hjälp av, annat än lite grundinformation kring innehållet i kursen och vilka läromedel du skulle kunna träna med.
Hursomhelst, för att besvara din huvudfråga: Ja, du kan läsa upp dina gamla betyg genom att göra flera prövningar, men de kommer inte att ersätta dina gamla kurser eller räknas in i ditt Slutbetyg. Detta innebär att du med ditt högre meritvärde kommer hamna i urvalsgruppen för komplettering (BII), när du söker vidare till högskolan.
Istället för ett s.k. "Slutbetyg" kan du innan/efter den 1 januari 2017 ta ut en s.k. "Gymnasieexamen".
Citat:
Rätten att få gamla betyg omvandlade är inte tidsbegränsad så länge de gamla kurserna finns med i den så kallade motsvarandelistan, det vill säga förteckningen över i vilka fall gamla kurser motsvaras av nya kurser enligt ämnesplaner (se SKOLFS 2011:196). Det går inte att omvandla det gamla projektarbetet till ett gymnasiearbete.
Här kan du dock bara ta med de gamla kurser, alltså som du har läst före den 1 juli 2012 innan systemet ändrades, som har en motsvarande ny kurs, och det är dessvärre långt ifrån alla som har det. De flesta kärnämneskurser, eller s.k. gymnasiegemensamma kurser, ska dock inte vara några problem. Läs mer om detta och ladda ner Skolverkets motsvarandelista här:
http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen/omvandling-av-betyg-pa-gymnasial-niva-1.173802.