2016-07-26, 00:07
Medlem
Om jag gör ett avbrott i en kurs kommer jag att få ett F/streck i den eller händer det ingenting (alltså att den inte läggs in i betygsdokumentet)? Kan tillägga att det är en distans kurs via Hermods och jag har gjort det första uppdraget av fyra som man ska göra i kursen.
Citera
2016-07-26, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av norrvakt
Om jag gör ett avbrott i en kurs kommer jag att få ett F/streck i den eller händer det ingenting (alltså att den inte läggs in i betygsdokumentet)? Kan tillägga att det är en distans kurs via Hermods och jag har gjort det första uppdraget av fyra som man ska göra i kursen.

Du får ett F/streck i kursen.Dock så behöver du inte ta med den i slutbetyget.Du väljer vilka kurser som ska ingå.Ett undantag är de kärnämnen som måste vara med i slutbetyget.Så i princip händer inte så mycket.En sak till som kan hända är ifall du tagit studiemedel och inte klarat av poängen så kan du bli återbetalningsskyldig och lämna tillbaka pengarna som du fått.Sedan ett ytterligare problem är att det kan hända att nästa gång du söker studiemedel så nekas du av CSN eftersom du inte uppnått kravet(att klara minst 70% av poängen) för terminen innan för att kunna få studiemedel igen.Så låt oss säga att du läst 100 poäng och fått studiemedel och hoppat av kursen.Sedan så vill du ansöka om studiemedel igen och börja plugga.Då kan CSN kräva att du betalar tillbaka pengarna + att du klarar minst 70 poäng för att kunna ha rätt att få studiemedel igen.
Citera
2016-07-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Du får ett F/streck i kursen.Dock så behöver du inte ta med den i slutbetyget.Du väljer vilka kurser som ska ingå.Ett undantag är de kärnämnen som måste vara med i slutbetyget.Så i princip händer inte så mycket.En sak till som kan hända är ifall du tagit studiemedel och inte klarat av poängen så kan du bli återbetalningsskyldig och lämna tillbaka pengarna som du fått.Sedan ett ytterligare problem är att det kan hända att nästa gång du söker studiemedel så nekas du av CSN eftersom du inte uppnått kravet(att klara minst 70% av poängen) för terminen innan för att kunna få studiemedel igen.Så låt oss säga att du läst 100 poäng och fått studiemedel och hoppat av kursen.Sedan så vill du ansöka om studiemedel igen och börja plugga.Då kan CSN kräva att du betalar tillbaka pengarna + att du klarar minst 70 poäng för att kunna ha rätt att få studiemedel igen.

Ok tack för svaret
Citera
2016-07-30, 10:00
Moderator
TheLuckys avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad -> Utbildning och studier. Prövar här.

/Mod
Citera
2016-07-30, 11:19
Medlem
skitmackans avatar
Jag tror att du kommer ha väldigt svårt för matte 3c om det var ett tag sen du läste matte B och du inte är en stjärna på matte. Låna 1c och 2c böckerna från biblioteket så kan du få tillbaka dina kunskaper inom matte. Inför matte 3c behöver du egentligen mest kunna andragradsekvationer vilket var viktigare i tidigare betygssystem så du har ju en fördel på så sätt. Men du ska även kunna faktorera och utveckla väl. Sen måste du ha alla grunder, d.v.s kunna alla potenslagar och andra algebraiska regler.

Ja, alla böcker du länkade är aktuella.
Citera
2016-07-30, 11:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Hej,

Efter många år av osäkerhet känner jag mig ganska säker på att jag vill läsa nåt inom datorer/IT och det lutar åt programmering (Systemvetenskap).

För detta behöver jag behörighet i Matematik 3C, Fysik 2 samt Kemi 1.

(...)

/Hälsningar en snart-studerande

Om du skulle ha några frågor när du räknar specifika uppgifter i de här kurserna så kan jag tipsa om matteuppgiftstråden här på Flashback där de flesta får svar på sina frågor hyfsat snabbt.
Citera
2016-07-30, 11:38
Bannlyst
Om du redan har läst Ma B, och har ett godkänt betyg, så får du inte bli antagen till någon av Ma 2-kurserna igen. Kommunerna har slutat låta elever läsa upp sina betyg på komvux, och för att höja ett betyg får man istället göra en s.k prövning i ämnet och betala 500. Det innebär att man pluggar kursen på egen hand. Då är det bättre att du repeterar kursen på egen hand - om det behövs.
Citera
2016-08-08, 15:34
Medlem
Gymnasiearbete komvux, hjälp.

Det är så att jag ska nu göra mitt gymnasiearbete på komvux då jag inte klarade av det i skolan.. (Blev för mycket av en del personliga anledningar)

Jag har en liten komplicerad situation.. Jag hoppade in i tvåan på el och energiprogrammet från It-teknik. Då min rektor och lärare ansåg jag kunde det.
Jag fick alla elkurser godkända. men känner att inget alls har fastnat då detta är inget jag kommer ens arbeta med eller vill det så körde bara igenom det.. och denna skola och lärare var inte det bästa heller.. en lärare som ej var utbildad lärare, utan hade jobbat som elektriker bara.. kunde inte förklara saker, bytte ellärare mitt i.. Varför jag valde att byta när jag ändå vill plugga vidare, ja då kändes det rätt men känns helt fel och ångrar det skapligt mycket när jag gick ut trean på denna linje.. och har känt sen dagen jag gick ut att detta var helt fel och har verkligen "fuckat" upp min framtid nu.. har en stor ångest över allt detta.

Och eftersom man måste ha godkänt i gymnasiearbetet att ens få söka till högskola så måste jag göra det.

Ska installera ett kök, från att rita schemat som jag ska dra, placera ut centralen, vad för kabel jag ska ha till att installera allt och kommer inte få nå mycket hjälp alls då detta är gymnasiearbetet..

Men mitt problem är eftersom inget fastna från skoltiden typ så kan jag inte ett skit.. Kan inte rita schema, vet inte ens vad är dvärgbrytare, normalkapsling, är det fk man drar, vad för uttag är det ens för diskmaskin m.m kan koppla vanliga eluttag, lampor, koppla komplingar när kabel är redan framdraget, lite osäker på strömbrytare..
Så känner nu att detta kommer skita sig totalt.. och jag kommer inte kunna studera vidare för just detta..

Och alternativet är antingen göra endast gymnasiearbete eller gå 3 år igen på elprogrammet och färska upp minnet och sen göra arbetet.. Men känner att jag inte vill gå om 3 år sen ytterligare 5 år på högskola..
Då jag ska plugga upp resterande ämnena för behörighet för högskolan..

Är 21. Och tänkte ansöka 2018 våren till högskolan då jag ska använda nästa år för alla teoretiska ämnen som behövs för högskolan.
Tänker ge upp detta och nöja mig med ett halvdant jobb i värsta fall.

Så har ni några råd eller hur jag ska göra?
Finns det andra alternativ än detta gymnasiearbete? Kan jag inte välja att få göra ett annat gymansiearbete som är teoretisk och inte behöver vara inom EL.?
Kan jag inte välja att få att göra detta teoretisk eller något liknade då jag inte kommer arbeta med detta eller ens studera vidare inom EL.?

Alla onödiga och spydiga kommentarer undanbedes.
Senast redigerad av ShinePhoenix 2016-08-08 kl. 16:15.
Citera
2016-08-08, 20:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kan inget om elektricitet men hur tror du det ska gå att läsa på högskolan om du inte klarar gymnasienivån? Det är ju ett slags trappstegskliv mellan nivåer i första, andra och tredje året på gymnasiet. Men att börja på högskola/universitet efter gymnasiet är att jämföra med klivet mellan nian och första "ring". Fast etter värre.

Du kanske har ADD - attention deficit disorder, dvs den icke-hyper varianten av ADHD?
Citera
2016-08-08, 20:21
Medlem
Om du har ämnena så som svenska engelska osv för högskolebehörighet kanske det finns ett alternativ att under detta år läsa ämnen inom något helt annat och få en gymnasieexamen i något annat? Du behöver sannolikt bara ex antal ämnen liksom. Alt att du frågar någon om dina gymnasiekompisar om tips, sätt er ner och förklara situationen och förklara vad du måste göra och kunna?
Citera
2016-08-12, 13:32
Medlem
hestahodets avatar
Om jag förstått det rätt så måste vi som tog studenten innan 2012 utfärda vårat slutbetyg innan 2017, innebär detta att jag inte kan höja mina betyg efter 2017? Jag kommer hinna fixa min högskolebehörighet innan 2016 går ut, men jag hade planerat att läsa upp en del betyg som jag bara har godkänt i för att höja betygssnittet,kommer det inte vara möjligt då i så fall?
Citera
2016-08-12, 19:03
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
Om jag förstått det rätt så måste vi som tog studenten innan 2012 utfärda vårat slutbetyg innan 2017, innebär detta att jag inte kan höja mina betyg efter 2017? Jag kommer hinna fixa min högskolebehörighet innan 2016 går ut, men jag hade planerat att läsa upp en del betyg som jag bara har godkänt i för att höja betygssnittet,kommer det inte vara möjligt då i så fall?

Begreppet att "höja betyg" och "läsa upp betyg" går inte riktigt ihop längre. Du kan idag inte läsa om en kurs som du redan har läst färdigt, med minst godkänd betyg. Däremot kan du göra en prövning, till självkostnad, en kostnad som idag ligger på 500 kr per kurs. En prövning innebär att du inte har någon lärare att få hjälp av, annat än lite grundinformation kring innehållet i kursen och vilka läromedel du skulle kunna träna med.

Hursomhelst, för att besvara din huvudfråga: Ja, du kan läsa upp dina gamla betyg genom att göra flera prövningar, men de kommer inte att ersätta dina gamla kurser eller räknas in i ditt Slutbetyg. Detta innebär att du med ditt högre meritvärde kommer hamna i urvalsgruppen för komplettering (BII), när du söker vidare till högskolan.

Istället för ett s.k. "Slutbetyg" kan du innan/efter den 1 januari 2017 ta ut en s.k. "Gymnasieexamen".
Citat:
Rätten att få gamla betyg omvandlade är inte tidsbegränsad så länge de gamla kurserna finns med i den så kallade motsvarandelistan, det vill säga förteckningen över i vilka fall gamla kurser motsvaras av nya kurser enligt ämnesplaner (se SKOLFS 2011:196). Det går inte att omvandla det gamla projektarbetet till ett gymnasiearbete.
Här kan du dock bara ta med de gamla kurser, alltså som du har läst före den 1 juli 2012 innan systemet ändrades, som har en motsvarande ny kurs, och det är dessvärre långt ifrån alla som har det. De flesta kärnämneskurser, eller s.k. gymnasiegemensamma kurser, ska dock inte vara några problem. Läs mer om detta och ladda ner Skolverkets motsvarandelista här: http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen/omvandling-av-betyg-pa-gymnasial-niva-1.173802.
Senast redigerad av mrmint 2016-08-12 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in