2016-07-17, 21:03
  #9061
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du skulle redogöra för de hyreshus som Socialdemokraterna byggt och är hyresvärd för.

De du nämnder har vare sig (S) byggt eller hyr ut. Där är det andra som byggt och hyr ut. Om (S) har betalt en enda krona till det tvivlar jag starkt på. Du får gärna hala upp bevis på det.

I stället har staten plundrat folket och delat ut i subventioner. Dvs samma skadliga verksamhet som i Venezuela, Nordkorea och Sovjet.

Det är inte det detta handlar om utan att du, eller (S) om du så vill, tagit av era egna pengar och byggt. Det stod klart och tydligt att det var egen finansiering som gällde.
Du skriver som ett litet barn. Om du inte håller med om att socialdemokraterna var med och styrde Sverige när miljonprogrammen byggdes och att bruksvärdessystemet är en del av folkhemstiden, så behöver du inte. Detta är f.ö en tråd där det diskuteras om hur vi ska få igång byggandet i Sverige inte massa nojjiga anti-socialistiska inlägg om Venezuela.
__________________
Senast redigerad av heino 2016-07-17 kl. 21:13.
Citera
2016-07-17, 21:07
  #9062
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Allmännyttan är en socialdemokratisk nyttighet som håller på att plockas bort lite här
och var av politiker på den andra kanten ...
ja, dessvärre.
Citera
2016-07-17, 21:16
  #9063
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Där håller jag med dig, men det kommer inte bli så i gbg. Dessa lgh kommer gå till den som står först i kön oavsett inkomst.

Vänstern vill inte ha inkomsttak av någon outgrundlig anledning....

Därför är det mycket bättre med ett mer generöst bidragssystem än generella subventioner som träffar helt fel.
Ja det är kössystem och det är inga sociallägenheter.
Dock är det tveksamt om det är personer som har väldigt bra ställt som står och väntar i åratal i köer. Då går man nog och köper en lägenhet.
Citera
2016-07-17, 22:54
  #9064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Du skriver som ett litet barn. Om du inte håller med om att socialdemokraterna var med och styrde Sverige när miljonprogrammen byggdes och att bruksvärdessystemet är en del av folkhemstiden, så behöver du inte. Detta är f.ö en tråd där det diskuteras om hur vi ska få igång byggandet i Sverige inte massa nojjiga anti-socialistiska inlägg om Venezuela.

1. Visst är det som så att det var S som kommenderade fram miljonprogrammet. Däremot var det dåtida L (med Le Corbusier som profet) som startade tanken. S gjorde bara samma sak i 20x kvantiteten och 4-8x storleken. Idag tycker de flesta att projekten inte var till samhällsnytta - miljöerna som skapades var inte hållbara eller till för människor. Dessutom ser sådana områden inte bra ut.

2. Fundamentet till Hyreslagstiftningen utvecklades i princip av en enda jurist. Den juristen hade inte hyresgästerna för ögonen eller ens kommunerna eller HGF, utan bara sin egen privat ekonomi. Man kan lite skämtsamt säga att denne från sitt privat ekonomiska syfte lyckades provocera fram tonvis med saker som sedan kunde bli till ny lagstiftning; fick sin sekreterare utkastad i en snödriva mitt i vintern. Provocerade markägaren till hyreshöjningar i storleken 100-200% i syftet att ändra väljarvikterna (vilket lyckades) juristen fick öppna kontor i grannkommunen istället och leda HGF därifrån. Summa summarum blev det många nya lagar. Juristen fick aldrig sitt spårvägssystem byggt (det som var värt någon miljard för denne), HGF fick sitt medlemsantal kraftigt minskat som en funktion av utflyttning. Bolaget gick senare samman med kommunen och snodde juristens farsas mark efter diverse transaktioner. Fundamentet till hyreslagstiftningen är alltså inte friskt utan består till stor del av privat ekonomiska strider mellan olika miljardärer, kryddat med lite tidningsartiklar med typ Zimbabwe-innehåll och ett behov att agera för att juristen annars kallar in biskopen för att lära motparten om kristligt beteende.

3. Exakt. En god start är stryka de delar av PBL som står i strid med Europarätten. Därutöver måste PBL bli enklare och mer lättfattligt - det enorma beroendet av kunskaper inom annan lagstiftning och rättstolkningar måste minskas. Anders Borg lanserade ett intressant förslag till lösning av byggproblematiken, där skulle bland annat allt detaljplanelagt område få bebyggas med högst 10 våningshus som standard. Alltså en återgång till lagstiftningen, som byggde Sveriges stadskärnor.
Citera
2016-07-17, 23:31
  #9065
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Ja det är kössystem och det är inga sociallägenheter.
Dock är det tveksamt om det är personer som har väldigt bra ställt som står och väntar i åratal i köer. Då går man nog och köper en lägenhet.

Snarare är det så att de som köat länge är de som redan har sitt bostadsbehov tillgodosett. Varför köpa en svindyr bostadsrätt om kan få en kraftigt rabatterad hyresrätt istället?

Effekten kommer bli att de som står först i kön säljer sina bostadsrätter med stor förtjänst och flyttar in i den nya billiga hyresrätten.

Alternativt tar hyresrätten och hyr ut den svart för det dubbla till nån stackare längst bak i kön och behåller mellanskillnaden.
Citera
2016-07-17, 23:41
  #9066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Du skriver som ett litet barn.
Patetiskt personangrepp när jag synar och du är svarslös.

Här (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist föreslår jag att du och andra som gillar låg hyra skall ta och bygga hyreshus och hyra ut till låg hyra.

Här (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist påstår du att (S) just gjort det.

Då synar jag det påståendet. Du har helt misslyckats med att redogöra för några som helst hyreshus som (S) byggt, och hyr ut HR till låga hyror.
Du har inte ens lyckats visa att (S) har några hyresfastigheter i sin ägo. Än mindre att dom hyr ut till låga hyror.

Citat:
Ursprungligen postat av heino
Om du inte håller med om att socialdemokraterna var med och styrde Sverige när miljonprogrammen byggdes och att bruksvärdessystemet är en del av folkhemstiden, så behöver du inte. Detta är f.ö en tråd där det diskuteras om hur vi ska få igång byggandet i Sverige inte massa nojjiga anti-socialistiska inlägg om Venezuela.
Vem som haft regeringsmakt är helt ovidkommande i frågan om Socialdemokratiska partiet eller deras medlemmar tagit av sina egna pengar och byggt hyreshus och hyr ut till låga hyror.
Du försöker smita undan frågan. Eller så var frågan för svår och du förstår den inte ens.

När du nu misslyckats kapitalt är det kanske dags att svara på ursprungsfrågan. Om varför inte du som gilla låg hyra tar och bygger hyreshus och hyr ut till låg hyra.
Du har inte svarat på det.
Citera
2016-07-18, 01:59
  #9067
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Byggbar och planlagd mark, att ta ut höga hyror hjälper inte om folk inte har råd att betala.

det var inte svar på min fråga
Citera
2016-07-18, 09:06
  #9068
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Patetiskt personangrepp när jag synar och du är svarslös.

Här (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist föreslår jag att du och andra som gillar låg hyra skall ta och bygga hyreshus och hyra ut till låg hyra.

Här (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist påstår du att (S) just gjort det.

Då synar jag det påståendet. Du har helt misslyckats med att redogöra för några som helst hyreshus som (S) byggt, och hyr ut HR till låga hyror.
Du har inte ens lyckats visa att (S) har några hyresfastigheter i sin ägo. Än mindre att dom hyr ut till låga hyror.


Vem som haft regeringsmakt är helt ovidkommande i frågan om Socialdemokratiska partiet eller deras medlemmar tagit av sina egna pengar och byggt hyreshus och hyr ut till låga hyror.
Du försöker smita undan frågan. Eller så var frågan för svår och du förstår den inte ens.

När du nu misslyckats kapitalt är det kanske dags att svara på ursprungsfrågan. Om varför inte du som gilla låg hyra tar och bygger hyreshus och hyr ut till låg hyra.
Du har inte svarat på det.

Nej det var inget personangrepp du spelar korkad och ödslar tid på trams. Eller har du asperger syndrom så du verkligen inte förstår vad jag menar? Isådanafall ber jag givetvis om ursäkt.

Måste jag börja bygga hyresrätter? Du verkar gilla att bestämma över folk? Sådant tänder inte jag på.
Men här planerar jag indirekt att bygga billiga hyresrätter.
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/03/regeringen-vill-infora-en-stimulans-for-anordnande-av-nya-hyresbostader/
Sedan har vi som sagt redan billiga hyreslägenheter i Sverige idag, som sossarna byggt , givetvis är det bra om dessa lägenheter främst går till svaga grupper.
"Diskussionen" med dig är avslutad.
__________________
Senast redigerad av heino 2016-07-18 kl. 09:08.
Citera
2016-07-18, 09:15
  #9069
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Snarare är det så att de som köat länge är de som redan har sitt bostadsbehov tillgodosett. Varför köpa en svindyr bostadsrätt om kan få en kraftigt rabatterad hyresrätt istället?

Effekten kommer bli att de som står först i kön säljer sina bostadsrätter med stor förtjänst och flyttar in i den nya billiga hyresrätten.

Alternativt tar hyresrätten och hyr ut den svart för det dubbla till nån stackare längst bak i kön och behåller mellanskillnaden.
Fast detta vet vi inte. Är man bostadslös och har pengar är det logiska att man köper en bostad. Inte sitter och köar i åratal. Givetvis finns hipsters och andra som inte vill bo med invandrare som väntar på de "rätta" området s.a.s. Ändå är detta inga samhällsproblem direkt.
Citera
2016-07-18, 10:14
  #9070
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Fast detta vet vi inte. Är man bostadslös och har pengar är det logiska att man köper en bostad. Inte sitter och köar i åratal. Givetvis finns hipsters och andra som inte vill bo med invandrare som väntar på de "rätta" området s.a.s. Ändå är detta inga samhällsproblem direkt.

Exakt hur det blir vet vi inte, men det finns stora risker med frihamnsprojektet eftersom det inte kommer bli inkomsttak på de billiga hyresrätterna.

Vad vi däremot vet är att de som står längst fram i kön oftast är personer som redan har sitt boende på det torra och har tid att vänta i bostadskö.

Tror absolut att många (exempelvis pensionärer i br eller villor) kan tänka sig att casha hem och flytta in i den billiga nya hyresrätten istället.

Eller så kommer de att lägga rabarber på kontraktet och sedan hyran ut den svart för dubbla hyran.
Citera
2016-07-18, 10:22
  #9071
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino

Måste jag börja bygga hyresrätter? Du verkar gilla att bestämma över folk? Sådant tänder inte jag på.
Men här planerar jag indirekt att bygga billiga hyresrätter.
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/03/regeringen-vill-infora-en-stimulans-for-anordnande-av-nya-hyresbostader/
Sedan har vi som sagt redan billiga hyreslägenheter i Sverige idag, som sossarna byggt , givetvis är det bra om dessa lägenheter främst går till svaga grupper.
"Diskussionen" med dig är avslutad.

Ja det är faktist rimligt som alpha säger att de som vill ha billiga hyresrätter också tar av sina egna pengar och bygger sådana och hyr ut förslagsvis för en bruksvärdeshyra.

Regeringen gör för övrigt den största felsatsningen ever... Det är inte små lgh det är mest brist på, utan på större lgh så att folk kan flytta vidare. Kollar man i bostadsköns statistik är det tydligt vilka lgh det är längst kö till. Och det är inte till ettor.
Citera
2016-07-18, 10:36
  #9072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är faktist rimligt som alpha säger att de som vill ha billiga hyresrätter också tar av sina egna pengar och bygger sådana och hyr ut förslagsvis för en bruksvärdeshyra.

Regeringen gör för övrigt den största felsatsningen ever... Det är inte små lgh det är mest brist på, utan på större lgh så att folk kan flytta vidare. Kollar man i bostadsköns statistik är det tydligt vilka lgh det är längst kö till. Och det är inte till ettor.

Just det, alla som vill ha en lägenhet får bygga den själv ! Liksom vi alltid gör när vi
behöver kläder, då vi syr upp dem själva (egentligen görs det väl i Bangladesh). Och
likaså, om jag blir sugen på en banan så planterar jag ett bananträd.

OBS ! SATIR !

Och så tror mannen som inte tror på köer plötsligt väldigt mycket på köstatistiken ...

Men, den som påstår att det inte är bostadsbrist, kan ju konstigt nog ha rätt. Det finns
inte för få bostäder utan för många människor ! Men om de får bo ute på gatan ett tag
kanske de kommer ner i önskat antal. Tillväxt, vad är det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in