2016-07-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Man måste skära tillägg för att kunna göra motveck med funktion.

Avståndet låter rätt.
Hmm, jag har lite svårt att greppa vad guardsman's slant är... Finns det möjligtvis någon bra guide på nätet som tydligt går igenom vad det är? På bilden som du skickade var ju inte snittet särskilt rakt och på andra bilder jag sett ser det ut som att byxorna är sydda med ett rakt snitt snett över.

Jag har gjort en liten bild där jag försöker visa på hur jag tänker. Jag tänker ungefär att det ser ut så här:

1. Rakt byxben
2. Guardsmans slant som jag förstått det
3. Annan variant av guardsmans slant som du länkade bild på
4. Fått för mig att de riktiga militärbyxorna ser ut lite mer så här (att själva byxbenet är som längst i mitten)
Citera
2016-07-05, 19:06
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Hmm, jag har lite svårt att greppa vad guardsman's slant är... Finns det möjligtvis någon bra guide på nätet som tydligt går igenom vad det är? På bilden som du skickade var ju inte snittet särskilt rakt och på andra bilder jag sett ser det ut som att byxorna är sydda med ett rakt snitt snett över.

Jag har gjort en liten bild där jag försöker visa på hur jag tänker. Jag tänker ungefär att det ser ut så här:

1. Rakt byxben
2. Guardsmans slant som jag förstått det
3. Annan variant av guardsmans slant som du länkade bild på
4. Fått för mig att de riktiga militärbyxorna ser ut lite mer så här (att själva byxbenet är som längst i mitten)

Snurra inte till det för dig själv nu. Bilden jag länkade till var ett mönster jag skurit, inget annat. Inget från nån högvakt. Varför blandar du in guardsmen slant? Din fjärde idé är bara knäpp.
Citera
2016-07-05, 19:40
Medlem
Citat:
Snurra inte till det för dig själv nu. Bilden jag länkade till var ett mönster jag skurit, inget annat. Inget från nån högvakt. Varför blandar du in guardsmen slant? Din fjärde idé är bara knäpp.
Hehe, ja visst blev det lite snurrigt! :-)

Angående guardsmans slant trodde jag det var namnet på den typ av snedställning vi pratade om. Det du beskrev är alltså något annat?

Angående 4 är det säkerligen nåt knäppt, jag fick bara för mig att det såg ut så på nån uniformsbild som jag såg. Kollade inte upp det noggrannare än så utan tänkte väl att vissa uniformer kan se lite knäppa ut.
Citera
2016-07-07, 21:08
Medlem
unrecognizeds avatar
Vad säger experterna om lårvidden? Någon riktlinje på hur tight det bör vara?
Citera
2016-07-09, 19:27
Medlem
Rocinantes avatar
Anser panelen att dessa byxor skulle fungera bra till kavaj, är midjan tillräckligt hög?

http://www.linnegatan2.se/brands/incotex/incotex-chino-949
Citera
2016-07-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinante
Anser panelen att dessa byxor skulle fungera bra till kavaj, är midjan tillräckligt hög?

Jo, den går bra till en mörkblå kavaj t.ex.
Citera
2016-07-09, 23:37
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Midjan är troligen inte särskillt hög, dessutom är dom i skin-fit.
Citera
2016-07-10, 09:53
Medlem
masterpalms avatar
Citat:

Nej. Du ska inte ha byxor som är så tighta att tyget behöver elastan. Chinos går fetbort.
Citera
2016-07-10, 10:37
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Nej. Du ska inte ha byxor som är så tighta att tyget behöver elastan. Chinos går fetbort.
Jaha man kan inte ha chinos och kavaj nu? Varför exakt?
Citera
2016-07-10, 13:11
Medlem
Rocinantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Jo, den går bra till en mörkblå kavaj t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Midjan är troligen inte särskillt hög, dessutom är dom i skin-fit.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Jaha man kan inte ha chinos och kavaj nu? Varför exakt?

Här var det blandade svar! Jag får väl helt enkelt vänta på att få hem dem och se efter själv, antar jag.

Är förövrigt väldigt smal, och även kort på det, så smalare byxor från exempelvis PT01 har hittills passat mig väldigt bra samt fungerat tillsammans med kavaj, vilket är varför jag chansade på en "skin-fit" denna gång. Vad gäller midjan så ser den åtminstone högre ut än normalt, eller är det bara jag? Förvisso inte lika hög midja som på ett par byxor från ex. B&Tailor, men förhoppningsvis tillräckligt höga för att inte visa allt för mycket skjorta.
Citera
2016-07-11, 11:54
Medlem
Citat:
Vidd är en omkrets, du har alltså 38 cm och inte 19 cm. Ja, det är vanligt med att man fållar byxorna så fållen är högre fram än bak. Nu har jag glömt svenska termen men 'slant' kallas det på engelska. Vill man ha en byxa som är väldigt smal men som fortfarande ligger bra över skorna kan man ha ett motveck sista tre tummen i sidsömmen. Cifonelli gjorde det en hel del förr.
Är det vanligt att man har ett kortare motveck? (kanske 1,5 eller 2 tum?) Eller är tre tum det man ska ha?

Citat:
Asså, snedställningen beror på skor och klackhöjd. Normalt skär jag bort 1/4" till noll från mitten på frambyxan till sidorna och kanske 3/8" till noll på bakbyxan. Om det är en högre klack så mer. Här är en mkt blygsam snedställning; http://imgur.com/GbRrx0k Bakbyxan är förlängd men frambyxan är inte utskuren. Kunden ville inte ha något bryt över skon så jag fick besätta främre delen av och strax över fållen med lärft skuren på skrå som först pressades i fason. Idag är det lättare med klister men det känns alltid så snålt. Men det ser bra ut med rakbladsvassa pressveck och inget bryt över skorna oavsett material och metod.
Jag måste bara fråga angående detta en gång till. Kan du eller någon annan kunnig förklara mer ingående vad 1/4" till noll och 3/8" till noll betyder. Är det så att man tar bort 1/4" tum till sömmen på frambyxan och sedan lägger man till 3/8" till bakbyxan? Här har jag gjort en bild på hur jag tänker. Stämmer detta?
Citera
2016-07-11, 17:32
Medlem
Har en till fundering. Om man syr motveck, ska man ha det i sömmen både på inner- och utsidan av foten eller enbart på utsidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in