Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-11, 18:11
  #1369
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Jaha man kan inte ha chinos och kavaj nu? Varför exakt?

För att det är en billig fritidsbyxa i bomull? Chinosbyxan blev populär först efter andra världskriget och är ett rent konfektionsplagg. Inget för gentlemän. Skulle kunna lägga ut texten om Överskottsbolag, ivy league och äckliga dockers Men orkar inte. Det är ett fritidsplagg som smugit sig in i garderoberna hos svenska underklädda män som en slags bomullsgök. Ger man efter för det kan man ju köpa dressmanjeans eller gråmelerade ge-upp-byxor. Kombinera med crocs.
Citera
2016-07-11, 18:54
  #1370
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Jaha man kan inte ha chinos och kavaj nu? Varför exakt?

Det är något som MP propagerat för länge. Säker välgrundat. Själv har jag nyss köpt två par chinos till, som säkerligen kommer att bäras med ihop med kavaj vid något tillfälle (dock ej Crocs till).
Citera
2016-07-11, 19:18
  #1371
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Är det vanligt att man har ett kortare motveck? (kanske 1,5 eller 2 tum?) Eller är tre tum det man ska ha?


Jag måste bara fråga angående detta en gång till. Kan du eller någon annan kunnig förklara mer ingående vad 1/4" till noll och 3/8" till noll betyder. Är det så att man tar bort 1/4" tum till sömmen på frambyxan och sedan lägger man till 3/8" till bakbyxan? Här har jag gjort en bild på hur jag tänker. Stämmer detta?

Nästan rätt. Utskärningen i frambyxen är inte rak utan en parabel, som är horisontell i pressvecket och har samma lutning som bakbyxens raka tillägg i sidsöm och stegsöm. Ofta behöver man snitta upp fållen i frambyxan (och kasta kanterna) då fållkanten inte täcker till annars. Formen måste arbetas in med pressjärn.

Ang. Motveck. Ja du behöver tillägg både bak o fram. Enklast och smidigast är motveck med lös platta. Du kan ha det vilken längd du vill. Men om du närmar dig knäet faller det utom klassiska herrkläder.
Citera
2016-07-11, 22:09
  #1372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Nästan rätt. Utskärningen i frambyxen är inte rak utan en parabel, som är horisontell i pressvecket och har samma lutning som bakbyxens raka tillägg i sidsöm och stegsöm. Ofta behöver man snitta upp fållen i frambyxan (och kasta kanterna) då fållkanten inte täcker till annars. Formen måste arbetas in med pressjärn.
Väldigt bussigt av dig att ta dig tid att förklara detta! Det är mycket uppskattat ska du veta! Nu börjar jag förstå hur det görs.

Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Ang. Motveck. Ja du behöver tillägg både bak o fram. Enklast och smidigast är motveck med lös platta. Du kan ha det vilken längd du vill. Men om du närmar dig knäet faller det utom klassiska herrkläder.
Hehe, det kanske blir en hög slits till slut men då ska jag sluta hänga på den här delen av Flashback, jag lovar

Tyvärr har jag ju inte riktigt koll på vad alla delar på byxorna heter och jag tror inte att jag formulerade mig korrekt i min fråga ang. motveck. Just pga det vill jag fråga samma fråga igen fast illustrera min fråga denna gång. Jag är lite orolig att jag får svar på något helt annat eftersom själva frågan i sig är otydlig. Det jag funderar över är alltså om det ska vara en slits/motveck även på innersidan av byxan, där pilen på den här bilden pekar? Eller ska det enbart vara på yttersidan?
Citera
2016-07-12, 10:54
  #1373
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Väldigt bussigt av dig att ta dig tid att förklara detta! Det är mycket uppskattat ska du veta! Nu börjar jag förstå hur det görs.


Hehe, det kanske blir en hög slits till slut men då ska jag sluta hänga på den här delen av Flashback, jag lovar

Tyvärr har jag ju inte riktigt koll på vad alla delar på byxorna heter och jag tror inte att jag formulerade mig korrekt i min fråga ang. motveck. Just pga det vill jag fråga samma fråga igen fast illustrera min fråga denna gång. Jag är lite orolig att jag får svar på något helt annat eftersom själva frågan i sig är otydlig. Det jag funderar över är alltså om det ska vara en slits/motveck även på innersidan av byxan, där pilen på den här bilden pekar? Eller ska det enbart vara på yttersidan?

Det är ingen slits. Jag har aldrig sett eller gjort det i stegsömmen, bara i sidsöm.
Citera
2016-07-13, 23:48
  #1374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Det är ingen slits. Jag har aldrig sett eller gjort det i stegsömmen, bara i sidsöm.
Toppen, då har jag koll!
Citera
2016-07-17, 20:18
  #1375
Medlem
Vorwaertss avatar
Då var det dags att göra debut här på FB.

Letar efter ett par grå eller bruna ullbyxor i prisklassen 1300-1800. Har spanat en del på Suitsupplys sortiment men vad jag hört i tråden om Suitsupply, skall man hålla sig till deras kostymer och strunta i resten av varorna.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
Citera
2016-07-21, 12:59
  #1376
Medlem
Tips på uddabyxor med relativt hög midja och slim? Har två par från Oscar Jacobson (modell damien) och jag anser att de har för låg midja för att de ska se propert ut med instoppad skjorta.
Citera
2016-07-25, 12:27
  #1377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Tips på uddabyxor med relativt hög midja och slim? Har två par från Oscar Jacobson (modell damien) och jag anser att de har för låg midja för att de ska se propert ut med instoppad skjorta.
+1 på denna.
Citera
2016-07-25, 20:55
  #1378
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Tips på uddabyxor med relativt hög midja och slim? Har två par från Oscar Jacobson (modell damien) och jag anser att de har för låg midja för att de ska se propert ut med instoppad skjorta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
+1 på denna.
Jag har ett par chinos från Charles Tyrwhitt i passform classical fit. Midjan är i princip perfekt enligt mig (runt 1-2 centimeter under den naturliga midjan). Priset är utmärkt och om ni köper byxor i tätt- och kraftigt vävda tyger kommer de att hålla länge. Om du vill ha linnebyxor med klassiskt snitt och bor i Stockholm kan du dra dig till A.marchesan på odengatan, som för övrigt säljer kostymer enbart i klassiskt snitt. Annars kan du måttbeställa byxor från luxuire och få den midjan och byxvidden som du önskar.
Citera
2016-07-25, 21:53
  #1379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Jag har ett par chinos från Charles Tyrwhitt i passform classical fit. Midjan är i princip perfekt enligt mig (runt 1-2 centimeter under den naturliga midjan). Priset är utmärkt och om ni köper byxor i tätt- och kraftigt vävda tyger kommer de att hålla länge. Om du vill ha linnebyxor med klassiskt snitt och bor i Stockholm kan du dra dig till A.marchesan på odengatan, som för övrigt säljer kostymer enbart i klassiskt snitt. Annars kan du måttbeställa byxor från luxuire och få den midjan och byxvidden som du önskar.
tack för tyrwhitt tipset! Är dock slim jag är ute efter, såg dock att dom erbjöd det också. Fråga: Vad är skillnaden om ett par byxor är non iron eller inte? Vet ju vad översättningen betyder men i praktiken så att säga
Citera
2016-07-25, 22:45
  #1380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
tack för tyrwhitt tipset! Är dock slim jag är ute efter, såg dock att dom erbjöd det också. Fråga: Vad är skillnaden om ett par byxor är non iron eller inte? Vet ju vad översättningen betyder men i praktiken så att säga

Den ena måste du stryka lite, den andre betydligt mer. efter att du tvättat dem. Typ så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback