Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 21:42
  #1477
Medlem
DrRockzos avatar
Har funderat lite på det här med låg/mellan/hög midja.
I dagsläget har jag låg midja på jeans och shorts, mellan (typ 1 cm under naveln) på chinos och dressade byxor samt hög (täcker naveln) på ett par kostymbyxor. Tänker jag rätt?

1. Var sätter man midjan på manchesterbyxor och mollskinsbyxor? Tänker att de påminner mer om jeans och bör kanske således ha lägre midja, eller tror ni de passar även med mellanhög? Har ju satt mina mått hyffsat bra nu på Luxire för mellanhög midja och tänker att det blir kanske jobbigt att justera för att få en lägre utan att förstöra alla andra mått, eller vad tror ni?

2. Vilken är bästa/mest användbara färgen för mollskinsbyxor, tan/beige? Vad kombinerar ni mollskinsbyxor med för övriga plagg?
Citera
2017-06-24, 16:18
  #1478
Medlem
Vorwaertss avatar
Någon med erfarenhet av Berg & Bergs byxor, är de fasligt slimmade eller kan man få på sig dem även om man böjer på gymmet då och då?
Citera
2017-06-25, 20:06
  #1479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Har funderat lite på det här med låg/mellan/hög midja.
I dagsläget har jag låg midja på jeans och shorts, mellan (typ 1 cm under naveln) på chinos och dressade byxor samt hög (täcker naveln) på ett par kostymbyxor. Tänker jag rätt?

1. Var sätter man midjan på manchesterbyxor och mollskinsbyxor? Tänker att de påminner mer om jeans och bör kanske således ha lägre midja, eller tror ni de passar även med mellanhög? Har ju satt mina mått hyffsat bra nu på Luxire för mellanhög midja och tänker att det blir kanske jobbigt att justera för att få en lägre utan att förstöra alla andra mått, eller vad tror ni?

2. Vilken är bästa/mest användbara färgen för mollskinsbyxor, tan/beige? Vad kombinerar ni mollskinsbyxor med för övriga plagg?

1. Egentligen borde allt sitta just under naveln enligt böckerna men det är egentligen ett personligt val idag.

2. Brun är bäst enligt mig men alla färger existerar ju för en anledning Men jag skulle nog börja med en mörk färg hursomhelst. Sedan borde du fundera på att mollskin kan vara för varmt på ett vanligt kontor. Luxire har en extra tunn variant från Brisbane Moss (typ 270g) som jag tänkte testa under hösten.

Märkte för övrigt att vi är ofta i liknande sits frånvarande dina poster att döma. Kanske kan vara värt att byta ut lite erfarenheter på pm. Jag samlar även på tygsamplar från Luxire och kan ev jämföra grejer.
Citera
2017-07-02, 23:50
  #1480
Medlem
DrRockzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
1. Egentligen borde allt sitta just under naveln enligt böckerna men det är egentligen ett personligt val idag.

2. Brun är bäst enligt mig men alla färger existerar ju för en anledning Men jag skulle nog börja med en mörk färg hursomhelst. Sedan borde du fundera på att mollskin kan vara för varmt på ett vanligt kontor. Luxire har en extra tunn variant från Brisbane Moss (typ 270g) som jag tänkte testa under hösten.

Märkte för övrigt att vi är ofta i liknande sits frånvarande dina poster att döma. Kanske kan vara värt att byta ut lite erfarenheter på pm. Jag samlar även på tygsamplar från Luxire och kan ev jämföra grejer.

Trevligt!

Jag börjar bli klar med byggandet av min klassiska basgarderob men har lite grejer kvar som jag vill kompletera med, som lite udda byxor
Citera
2017-07-03, 14:05
  #1481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Trevligt!

Jag börjar bli klar med byggandet av min klassiska basgarderob men har lite grejer kvar som jag vill kompletera med, som lite udda byxor

Klart är jag nog också. Vill köpa några ullbyxor och kavajer till hösten och testa som sagt den tunnare mollskin varianten. Problemet just nu är platsbrist och inte att det tog slut för idéerna Luxire kan vara rätt beroendeframkallande också med flera tusen olika tygval och unändliga anpassningsmöjligheter.
Citera
2017-10-02, 11:47
  #1482
Medlem
St.Smiths avatar
Tips på prisvärda, gråa, flanellbyxor till hösten och vintern? Gärna med lite högre midja och inte alltför slimmade.
Citera
2017-10-02, 18:07
  #1483
Medlem
Vorwaertss avatar
OJ:s modell Darius finns i ljus- och mörkgrå flanell. Kanske nåt att ha? Berg och Berg har också fina brallor som är lite vidare än rådande mode.
Citera
2017-10-02, 18:07
  #1484
Medlem
Teleslingas avatar
Min fru säger att byxan bör ha slag. Är det rätt?
Citera
2017-10-02, 18:46
  #1485
Medlem
Vorwaertss avatar
Är ju snyggt som fan på alla brallor förutom typ jeans och frack- smokingbyxor. Inget fel att inte ha slag men tycker som sagt att det är snyggare med.
Citera
2017-10-03, 08:02
  #1486
Medlem
masterpalms avatar
Vitsen med slag är att ge mer tyngd vilket låter byxor med veck falla snyggare. Traditionellt sett så ska byxor med veck ha slag och släta byxor inte ha slag.
Citera
2017-10-03, 13:01
  #1487
Medlem
Vorwaertss avatar
Det gäller väl dock inte smoking. och frackbyxor? Aldrig sett slag på några sådana byxor men de flesta har haft veck.
Citera
2017-10-03, 14:54
  #1488
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorwaerts
Det gäller väl dock inte smoking. och frackbyxor? Aldrig sett slag på några sådana byxor men de flesta har haft veck.

Frackbyxa är traditionellt sett en byxa med utan lös linning, med fiskstjärt mitt bak, de har inte veck och skall därför inte ha slag. Smokingbyxan kan vara med eller utan veck och har slag därefter. Sen har ju mansmodet chanserat (främst pga kvinnor i branschen) och nu är det ju lite Everything goes.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback