2016-06-19, 07:28
Medlem
Benso1990s avatar
Ni som får elvanse utskrivet och medicinerar dagligen. Har ni också fått mycket mindre effekt efter ett års användning? Har 50mg på recept som jag tar på morgonen. Innan blev jag välfungerande på den i 8 timmar men nu tycker jag effekten är sämre gällande lugn och fokus och att den snabbare går ur kroppen.
Citera
2016-06-19, 14:35
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Ni som får elvanse utskrivet och medicinerar dagligen. Har ni också fått mycket mindre effekt efter ett års användning? Har 50mg på recept som jag tar på morgonen. Innan blev jag välfungerande på den i 8 timmar men nu tycker jag effekten är sämre gällande lugn och fokus och att den snabbare går ur kroppen.

Det är faktiskt vanligt förekommande - alla får det dock inte.

För dom som får det så verkar NMDA-nätverket vara inblandat, eftersom att Memantin, en partiell NMDA-antagonist, vänder tillbaka toleransen.

Om du verkligen vill häva toleransen, så är det periodvist bruk av Memantin som gäller (nej, andra nmda-antagonister är inte särskilt användbara, dom flesta andra är hallucinogena).

Däremot, om du vill förhindra mer tolerans så finns det en del att göra - först, ta några dagars avbrott, kanske en vecka - medans och efter avbrottet så tar du 400 mg magnesium och 2 mg Melatonin varje kväll.

Kan hända att du ändå kommer behöva höja din dos till 60-70 mg (om du inte får tag i memantin), men du kan i alla all förhindra en del av den framtida toleransen med såna här tillskott.

Läs mer här:

Adderall Tolerance: Causes & How To Prevent It
http://mentalhealthdaily.com/2015/12/28/adderall-tolerance-causes-how-to-prevent-it/

(Elvanse är dextroamfetamin, Adderall är Dextrolevoamfetamin)
Citera
2016-06-19, 22:08
Medlem
Min ADHD blev mer kontrollerad genom kost och träning. Vi människor är gjorda för att göra saker. Vissa har mer energy, då behöver man göra mer.
Citera
2016-06-19, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Min ADHD blev mer kontrollerad genom kost och träning. Vi människor är gjorda för att göra saker. Vissa har mer energy, då behöver man göra mer.

Vissa av oss har ingen energi alls.

Någon som fått kedjetäcke och bättre sömn på köpet? Ringer man psyk och kräver ett?
Citera
2016-06-19, 23:33
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Någon som fått kedjetäcke och bättre sömn på köpet? Ringer man psyk och kräver ett?
Börja med psyk.

Fick testa ett täcke i en månad och det hjälpte enormt. Tyvärr så krigar min kommun med mitt landsting om vilken jädra enhet som ska förskriva kedjetäcken och det lånade täcket snodde min sjuksköterska från barnpsyk för att jag skulle få möjligheten att prova, så att bara behålla täcket var inte att tänka på heller.

Kommer nog köpa ett privat när pengarna räcker till.
Citera
2016-06-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Vuxna patienter vill ofta ha dygnsdosen fördelad på tvådos, dvs morgondos och lunchdos. Men du har ju möjligheten att fortsätta behändig singeldos, dvs enbart morgondos Elvanse genom att höja till högsta styrkan 70 mg; det kan förlänga effektdurationen. Sen bör man ju med CS-behandling göra pauser årligen, för att få en känsla för behovet och nyttan med det; utöver alla stadgade kontroller i övrigt. Kan vara bra att spränga in pauser även på exempelvis helgerna, eller köra reducerad dos.
Citera
2016-07-06, 22:44
Medlem
Håller på å vänta på att min utredning ska fortsätta efter att jag hade gått första besöken till psyk, blev ganska lack när jag fick beskedet att det iafall tar ett år innan det blir klart.

Iafall gick å skaffade mig en burk elvanse 50mg på egen hand å herre jävlar vilken annan människa man blir! Prövat tjack på fest förut men inte tyckt om de alls. Men å sitta på jobbet på elvanse asså! Har senaste veckan ökat från 0-3 effektiva arbetstimmar om dagen till 7-8.

Även om ja ej kommer kunna dra olaglig elvanse varje dag fram till utredningen e klar så känns de jävla gött å veta att de verkar finnas en lösning på det som spökat hela livet
Citera
2016-07-09, 09:39
Avslutad
Är så trött på att sömnen förstör livet ingenting fungerar. Omöjligt att somna och även med sömnmedicin så blir sömnkvaliten usel och jag vaknar upp varje dag död med migrän. Jag kommer ge cannabis en chans nu är det fler som provat med framgång? Skiter i om det är olagligt trött på alla kassa mediciner som inte hjälper.

Min psykiater kunde inte skriva ut täcke måste tydligen gå genom en arbterapeut inte för att jag tror på den skiten heller nu när det är så varmt om nätterna.
Senast redigerad av Tony_Tedeschi 2016-07-09 kl. 09:41.
Citera
2016-07-09, 11:44
Medlem
Citat:
Är så trött på att sömnen förstör livet ingenting fungerar. Omöjligt att somna och även med sömnmedicin så blir sömnkvaliten usel och jag vaknar upp varje dag död med migrän. Jag kommer ge cannabis en chans nu är det fler som provat med framgång? Skiter i om det är olagligt trött på alla kassa mediciner som inte hjälper.

Min psykiater kunde inte skriva ut täcke måste tydligen gå genom en arbterapeut inte för att jag tror på den skiten heller nu när det är så varmt om nätterna.

Jag hade mycket problem att somna med miljoner tankar i huvudet, ryckte till av minsta ljud och vaknade mitt i natten pigg som Fan förr, rökte rejält en period å sov som en sten. Efter detta så klarade jag av att sova bra utan att röka och utan öronproppar med ett undantag på två jobbiga veckor när jag la rökat på hyllan.

Absolut värt ett försökt från din sida!
Citera
2016-07-09, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
Jag hade mycket problem att somna med miljoner tankar i huvudet, ryckte till av minsta ljud och vaknade mitt i natten pigg som Fan förr, rökte rejält en period å sov som en sten. Efter detta så klarade jag av att sova bra utan att röka och utan öronproppar med ett undantag på två jobbiga veckor när jag la rökat på hyllan.

Absolut värt ett försökt från din sida!

Låter som mig, hör allt och vaknar fort vilket får mig att undra om jag ens har någon djupsömn. Öronproppar funkar bra mot yttre ljud men jag hör mina hjärtslag istället så det går inte. Hur mycket rökte du? Tanken är enbart för sömnen och ingenting under dagarna.
Citera
2016-07-09, 16:23
Medlem
Citat:
Låter som mig, hör allt och vaknar fort vilket får mig att undra om jag ens har någon djupsömn. Öronproppar funkar bra mot yttre ljud men jag hör mina hjärtslag istället så det går inte. Hur mycket rökte du? Tanken är enbart för sömnen och ingenting under dagarna.

Jag rökte på arbetsdagar under kvällstid allt från 1-3 gånger. Helgerna från morgon till kväll. Men du får nog testa dig fram om du vill röka direkt innan du ska sova eller om de behövs några timmar innan. Kan bli så att du blir speedad ett tag å tröttheten kommer sen.
Citera
2016-07-10, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
Jag rökte på arbetsdagar under kvällstid allt från 1-3 gånger. Helgerna från morgon till kväll. Men du får nog testa dig fram om du vill röka direkt innan du ska sova eller om de behövs några timmar innan. Kan bli så att du blir speedad ett tag å tröttheten kommer sen.

Experimentet börjar imorgon gud så spännande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in