Citat:
Ursprungligen postat av
Benso1990
Ni som får elvanse utskrivet och medicinerar dagligen. Har ni också fått mycket mindre effekt efter ett års användning? Har 50mg på recept som jag tar på morgonen. Innan blev jag välfungerande på den i 8 timmar men nu tycker jag effekten är sämre gällande lugn och fokus och att den snabbare går ur kroppen.
Det är faktiskt vanligt förekommande - alla får det dock inte.
För dom som får det så verkar NMDA-nätverket vara inblandat, eftersom att Memantin, en partiell NMDA-antagonist, vänder tillbaka toleransen.
Om du verkligen vill häva toleransen, så är det periodvist bruk av Memantin som gäller
(nej, andra nmda-antagonister är inte särskilt användbara, dom flesta andra är hallucinogena).
Däremot, om du vill förhindra mer tolerans så finns det en del att göra - först, ta några dagars avbrott, kanske en vecka - medans och efter avbrottet så tar du 400 mg magnesium och 2 mg Melatonin varje kväll.
Kan hända att du ändå kommer behöva höja din dos till 60-70 mg (om du inte får tag i memantin), men du kan i alla all förhindra en del av den framtida toleransen med såna här tillskott.
Läs mer här:
Adderall Tolerance: Causes & How To Prevent It
http://mentalhealthdaily.com/2015/12/28/adderall-tolerance-causes-how-to-prevent-it/
(Elvanse är dextroamfetamin, Adderall är Dextrolevoamfetamin)