Citat:
Ursprungligen postat av
Doleo
Det är en alldeles för hög dos Alprazolam, 6 mg är maxdosen som en läkare kan ordinera. Jag låg på den dosen i 5 år och snacka om vilket helvete att trappa ner, eller sluta med Alprazolam, efter 1 och ett halvt år, kämpar jag fortfarande med nedtrappningen.
Om du nu har bestämt dig för att börja med Alprazolam, ta inte mer än 1mg, det tillsammans med 10 mg Diazepam, borde vara tillräckligt för att hjälpa dig med sömnen.
Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag inte att du ska börja med Alprazolam öht, men det är ditt liv, dina val. Jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter, och gissa om att jag ångrar att jag började medicinera med alprazolam, även då det var min psykiatiker som ordinerade det.
Alprazolam är den värsta av alla bensodiazepiner, pga den korta halveringstiden, utvecklar man tolerans ganska snabbt och behöver höja dosen för att få samma effekt som tidigare. Och som jag redan nämnt, ett rent helvete att sluta med.
Jag är väl medveten om Alprazolam och alla dess positiva och negativa aspekter. P.g.a. dess korta halveringstid måste man ju "fylla på" med jämna mellanrum för att inte förlora effekten, TROTS att den har som huvudsyfte att avhjälpa panikångestattacker. Detta leder, precis som du säger, till ett väldigt snabbt beroende av preparatet och en snabb doshöjning är närmast oundviklig.
Jag har brukat Alprazolam under en längre tid - dock inte varje dag. Jag kan gå många dagar utan preparatet utan att känna någon som helst abstinens/AT (läkemedel, speciellt bensodiazepiner är ett av mina specialintressen) och jag har prövat mig fram sakta och försiktigt.
Som sagt är jag ganska medicinresistent och en numera "stor kille" (116 kilo) - det krävs 30 mg Zopiklon för att söva mig, i bästa fall. Jag har aldrig tagit mer än fyra dock. Vad gäller Alprazolam så känner jag knappt av 6 mg (OBS! ej Xanor, utan Ksalol, så det går inte med säkerhet fastställa att styrkan är den angivna).
Vad gäller AT och nedtrappning av Alprazolam från min sida så ser jag det (i nuläget) inte som ett problem då jag anser att jag kan behärska det. Mina nära vänner vet om det och jag har givit dem mandat att plocka dem ifrån mig om jag skulle upplevas annorlunda t.ex.
Hur som helst, så OM jag skulle få en AT/abstinensbesvär så kan dessa omöjligt vara värre än dem jag fick av Lyrican som sattes ut i vintras. Dra åt helvete vilket jävla rävgift (för att återknyta till min påstådda medicinresistens så intog jag 2.7 gram Lyrica, helt utan tolerans tidigare i våras, i ren desperation då mina Diazepam var slut och det var någon dag innan nästa uttag kunde göras och ångesten var olidlig. Fick inga som helst negativa effekter förutom att kroppen inte ville lyda (jfr. torrfylla x100) - i övrigt var allt som vanligt. Dessa är nu, efter den incidenten, kasserade och händelseförloppet kommer således inte upprepas. Mina läkarvänner trodde mig inte när jag berättade om dosen jag intagit. Inte heller min psykiatriker. Helt galet.
Ang. dina nedtrappningssvårigheter så kan jag inte göra annat än att beklaga. Jag hade som sagt ett rent helvete med att trappa ut Lyrica efter cirka ett halvårs brukande (även här snabba doshöjningar) så jag är inte avundsjuk direkt.
Känner du att du vill berätta om dina problem med utsättningen av Alprazolam så hör av dig via PM om du inte vill ta det öppet så kanske jag kan komma med några tips.
Väl mött med förhoppning om förbättring.