Citat:
Ursprungligen postat av
Thirl
Jag ska efter era erfarenheter börja experimentera med Alprazolam innan läggdags, då jag sällan vaknar och känner mig utvilad. Förmodligen p.g.a. ökad depression den senaste tiden.
Jag har under cirka 13 års tid haft insomningsproblem och sömnproblem. Mest är det insomnia som kommer i skov, men emellanåt vaknar jag upp på "natten" (läs: tidig morgon) och kan inte somna om, bara för att däcka i x antal timmar framåt eftermiddagen och sätta dygnsrytmen ur spel.
Jag har zopiklon på recept, men är ganska medicinresistent och vill inte ta dessa alltför ofta p.g.a. korstoleransen. Jag sover hellre dåligt och slipper ångest än tvärtom.
Så, kanske 4-6 mg Alprazolam i kombination med 10 mg Diazepam fungerar bäst. Återkommer med svar imorgon (om jag kommer ihåg det).
Alprazolam är en klar favorit bland bensodiazepiner. En, enligt min mening, "oh shit"-tablett med snabb verkningsmekanism och kort halveringstid. Alprazolam i kombination med Diazepam ger mig den bästa ångestlindringen.
Det är en alldeles för hög dos Alprazolam, 6 mg är maxdosen som en läkare kan ordinera. Jag låg på den dosen i 5 år och snacka om vilket helvete att trappa ner, eller sluta med Alprazolam, efter 1 och ett halvt år, kämpar jag fortfarande med nedtrappningen.
Om du nu har bestämt dig för att börja med Alprazolam, ta inte mer än 1mg, det tillsammans med 10 mg Diazepam, borde vara tillräckligt för att hjälpa dig med sömnen.
Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag inte att du ska börja med Alprazolam öht, men det är ditt liv, dina val. Jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter, och gissa om att jag ångrar att jag började medicinera med alprazolam, även då det var min psykiatiker som ordinerade det.
Alprazolam är den värsta av alla bensodiazepiner, pga den korta halveringstiden, utvecklar man tolerans ganska snabbt och behöver höja dosen för att få samma effekt som tidigare. Och som jag redan nämnt, ett rent helvete att sluta med.