2016-06-25, 22:04
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertusCaesar
Tjena! Jag bumpar denna tråden lite tänkte jag.

Det är såhår att jag ska studera på Lunds universitet i höst (ganska uppenbart), men har ingen bostad. Läste på AF-bostäder att dem har ett Novish-lotteri där de lottar ut 700 bostäder till folk som kommer från andra delar landet (utanför Skåne). 700 låter ju väldigt lite och min chans att få ett rum känns inte värst stor.. Någon som vet på ett ungefär hur många som antas till universitetet varje år och hur stor andel av dessa som är kvalificerade till Novisch-lotteriet? Om inte, går det inte att få korridorsrum på annat sätt än att stå i kö i typ ett år? Känns som att korridor är något jag verkligen vill testa.

All hjälp uppskattas!

Detta är så typiskt för Sverige. Varsegod, här får du din plats på högskolan men ett boende kan du glömma! Enligt DENNA artikel från Skånskan så anmälde 2300 personer till utlottningen vilket innebär att du enbart har 30% chans att få ett korridorsrum. Detta gör ju att du till största sannolikhet kommer få bo inneboende med någon arg kärring i åtminstone några måndader eller i värsta fall ett år. Att hitta inneboende i Lund är inte heller lätt utan du får nog söka dig till Malmö, Helsingborg eller Köpenhamn i värsta fall.
Citera
2016-06-25, 22:12
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Detta är så typiskt för Sverige. Varsegod, här får du din plats på högskolan men ett boende kan du glömma!
Jag fick en helt värdelös köplats (ca #1600) och kunde flytta in i korridor med den kötiden fr.o.m. 1 oktober...

Att man tvingas söka sig till Köpenhamn (!) för boende torde vara ytterst ovanligt.
Citera
2016-06-25, 22:47
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag fick en helt värdelös köplats (ca #1600) och kunde flytta in i korridor med den kötiden fr.o.m. 1 oktober...

Att man tvingas söka sig till Köpenhamn (!) för boende torde vara ytterst ovanligt.

Då måste du haft riktigt tur om du fick 1 av de 700 bostäderna med köplats 1600. Jag tror inte att det är särskilt ovanligt att man hamnar som inneboende någonstans med pendlingsavstånd till Lund.
Citera
2016-06-25, 22:54
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Då måste du haft riktigt tur om du fick 1 av de 700 bostäderna med köplats 1600. Jag tror inte att det är särskilt ovanligt att man hamnar som inneboende någonstans med pendlingsavstånd till Lund.
Jag fick inte en av de 700 bostäderna, utan jag fick ett vanligt korridorrum. Inflyttningsdatum 1 november skulle det vara, ber om ursäkt för den tankevurpan.

Det tror inte jag heller, men jag tror inte särskilt många tvingas så "långt" bort som till Köpenhamn. Pendla Kph-Lund är dessutom inte särskilt billigt för en student. Anekdotisk bevisföring är naturligtvis inte jätteintressant men jag har inte hört talas om någon som studerat på LU och varit inneboende i Köpenhamn. (Jag har däremot hört talas om folk som pendlar fram och tillbaka från Blekinge, och folk som frivilligt valt att flytta till Köpenhamn.)
Citera
2016-06-26, 10:54
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Jag fick inte en av de 700 bostäderna, utan jag fick ett vanligt korridorrum. Inflyttningsdatum 1 november skulle det vara, ber om ursäkt för den tankevurpan.

Det tror inte jag heller, men jag tror inte särskilt många tvingas så "långt" bort som till Köpenhamn. Pendla Kph-Lund är dessutom inte särskilt billigt för en student. Anekdotisk bevisföring är naturligtvis inte jätteintressant men jag har inte hört talas om någon som studerat på LU och varit inneboende i Köpenhamn. (Jag har däremot hört talas om folk som pendlar fram och tillbaka från Blekinge, och folk som frivilligt valt att flytta till Köpenhamn.)

Jag skulle nog hellre valt att bo i Köpenhamn än Blekinge om jag var tvungen. Tänk dig att bo i t.ex. Karlskrona och ta tåget 2,5 timmar till Lund och 2,5 timmar tillbaka hem igen varje dag...
Citera
2016-06-26, 11:09
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Jag skulle nog hellre valt att bo i Köpenhamn än Blekinge om jag var tvungen. Tänk dig att bo i t.ex. Karlskrona och ta tåget 2,5 timmar till Lund och 2,5 timmar tillbaka hem igen varje dag...
Då handlar det så klart om folk som i väntan på att få tag i boende i Lund (med omnejd) bor kvar hemma ett tag. Jag vidhåller att boendesituationen inte är riktigt så usel att det inte rör sig om annat än undantagsfall, om det över huvud taget förekommer, att folk blir inneboende i Köpenhamn.

Periodkort Lund-Köpenhamn kostar 2 440 kr, och studentrabatt kan så vitt jag läst mig till enbart erhållas om man studerar i Danmark. Den månatliga utgiften lär inte många studenters ekonomi tillåta.
Citera
2016-06-28, 10:24
Medlem
Går det att få boende via LKF relativt lätt eller måste man stå en längre tid i bostadskö för att det ens ska va aktuellt?
Citera
2016-06-28, 10:37
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavardag
Går det att få boende via LKF relativt lätt eller måste man stå en längre tid i bostadskö för att det ens ska va aktuellt?
För att få boende genom LKF i en någorlunda central del av Lund krävs flera års kötid som jag förstått det.
Citera
2016-07-04, 18:57
Medlem
Vilka är de "bra områdena" i Lund? finns det några att föredra/inte föredra?
Citera
2016-07-07, 15:58
Bannlyst
Som jag har förstått det så lottas man alltså könummer dvs man lottas alltså tiden för ansöknings-registrering till novishlotteriet?

Det spelar alltså ingen roll vilken tid man ställer sig i novishlotteriet mellan 12-15e juli?
Det är alltså inte alls fördelaktigt om jag ställer mig i kö 2016 - 07 - 12 kl: 00:01 ?
Jävla helvete. Där rök min plan.
Det ökade pressen ytterligare.
FACK
Citera
2016-07-07, 16:11
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FX5000
Som jag har förstått det så lottas man alltså könummer dvs man lottas alltså tiden för ansöknings-registrering till novishlotteriet?

Det spelar alltså ingen roll vilken tid man ställer sig i novishlotteriet mellan 12-15e juli?
Det är alltså inte alls fördelaktigt om jag ställer mig i kö 2016 - 07 - 12 kl: 00:01 ?
Jävla helvete. Där rök min plan.
Det ökade pressen ytterligare.
FACK
Precis, som framgår av namnet handlar det om ett lotteri.
Citera
2016-07-07, 17:56
Bannlyst
Citat:
Precis, som framgår av namnet handlar det om ett lotteri.
Tack.
Jag funderar på att eventuellt bo några månader i en riktig skrotkärra på någon avsides-parkering där i krokarna. Får akta mig för Kalle Svensson och Anders Andersson som röjer där om nätterna i Malmö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in