2016-05-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4m53
Pratade med en kille i AFBs chatt nu och han menade att det skulle vara ganska kört fram till i november ungefär. Har vänner som har fått boende efter bara nån månad, hur kommer det sig att det ser ut så här för de som missar novischförturen? Känns orimligt att behöva köa och köra inneboende i 10 månader för ett korridorsrum

Ja det suger ju..

Men de flesta vill ha ett korridorsrum då man inte behöver betala under sommaren eller behöver ha någon/några kompisar att bo med. Ju större lägenheter man ser desto färre ställer sig i kö. Även korridorslivet lockar ju många och hade novischer haft förtur hela terminen hade aldrig någon annan lyckats få ett korridorsrum. Så antar att det är anledningen att missar man novischperioden så får man stå tills man lyckas få en plats. Lund har ju ingen boendegaranti heller. Men jag önskar dig lycka till!
Citera
2016-05-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4m53
Vad tror ni jag har för chanser att få ett korridorsrum någonstans till hösten om jag har stått i AFBs kö sen i mitten av januari? Kom in som reserv på min utbildning efter att novischförturen var över och står nu på plats 7 av 9 ungefär överallt. Kommer det att lättas upp framåt hösten eller bli svårare?

Rejält trött på inneboendegrejen, har erbjudande om att flytta in i en tvåa med loft med en polare men planlösningen matchar inte riktigt mina preferenser (vill gärna ha mitt space men lägenheten är öppen planlösning). Vad tror ni?

Nationerna har en hel drös med korridorrum. Skriv till dem och erbjud att arbeta lite extra hos dem för ett rum.
Citera
2016-05-24, 15:01
Medlem
Tefanoras avatar
Hej,

Jag kommer vara iväg hela sommaren och tänkte därför hyra ut mitt AFB rum till någon under denna period. Vad tror ni om detta, i och med att det inte kommer vara men något AFB kontrakt, utan "svart" som man kallar det.
Vad är riskerna, och hur stora är de? Har någon annan gjort det?
Citera
2016-05-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tefanora
Hej,

Jag kommer vara iväg hela sommaren och tänkte därför hyra ut mitt AFB rum till någon under denna period. Vad tror ni om detta, i och med att det inte kommer vara men något AFB kontrakt, utan "svart" som man kallar det.
Vad är riskerna, och hur stora är de? Har någon annan gjort det?

Känner flera som har hyrt ut sina lägenheter från AFB. Det verkar inte ha varit några problem vad jag vet.
Citera
2016-05-25, 09:02
Medlem
Hur lång kötid krävs det för en 1:a (~25kvm) på kämners eller delphi?
Citera
2016-05-26, 20:00
Medlem
teflonpannan69s avatar
Hehe, sökte ett program som jag kom in på förra året (HT14) och ställde mig i kö direkt hos AFB. I slutändan tackade jag dock nej till programmet och började istället året efter (HT15).

Kikade på AFBs hemsida idag och det stod att jag ändå hade kötid ifrån HT14. Ifall jag väl söker en bostad, då kommer det väl märkas att jag bara studerat från HT15? Måste ju skicka in massa intyg på att jag pluggar osv, vilket inte kommer stämma överens med min kötid då...

Vad för konsekvenser riskerar det att bli? Att hela min kötid stryks? Eller att motsvarande köpoäng från H14 dras bort? Eller ingenting
Citera
2016-05-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Hehe, sökte ett program som jag kom in på förra året (HT14) och ställde mig i kö direkt hos AFB. I slutändan tackade jag dock nej till programmet och började istället året efter (HT15).

Kikade på AFBs hemsida idag och det stod att jag ändå hade kötid ifrån HT14. Ifall jag väl söker en bostad, då kommer det väl märkas att jag bara studerat från HT15? Måste ju skicka in massa intyg på att jag pluggar osv, vilket inte kommer stämma överens med min kötid då...

Vad för konsekvenser riskerar det att bli? Att hela min kötid stryks? Eller att motsvarande köpoäng från H14 dras bort? Eller ingenting

Jag tror de vill ha utdrag från avklarade kurser från föregående termin (eller pågående om det är i slutet av terminen) men kommer inte helt ihåg om det är ett helt år tillbaka. Nästan säker på att det är 15HP av föregående termin.

Om du förklarar att du inte ens visste att man blev kvar i kön lär det ju inte vara något större problem. De kan ju vara oerhört byråkratiska och stela också och då kan du behöva ställa dig på kö i nytt om de inte kan "generera" en ny köplats. Lycka till dock
Citera
2016-05-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69

Om du inte kan uppvisa intyg som stryker att du har blivit antagen, samt läst det du ska läsa, kommer de att dra av ett år från din kötid helt enkelt.

Råder dig att kontakta AFB redan nu och försöka lösa det. De kommer annars inte bli glada vid eventuell avtalsskrivning där du saknar intyg...
Citera
2016-05-30, 09:52
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Om du inte kan uppvisa intyg som stryker att du har blivit antagen, samt läst det du ska läsa, kommer de att dra av ett år från din kötid helt enkelt.

Råder dig att kontakta AFB redan nu och försöka lösa det. De kommer annars inte bli glada vid eventuell avtalsskrivning där du saknar intyg...

Haha, nä kan tänka mig det. Tack för tipset, det skall jag göra.
Citera
2016-06-14, 16:21
Medlem
RobertusCaesars avatar
Tjena! Jag bumpar denna tråden lite tänkte jag.

Det är såhår att jag ska studera på Lunds universitet i höst (ganska uppenbart), men har ingen bostad. Läste på AF-bostäder att dem har ett Novish-lotteri där de lottar ut 700 bostäder till folk som kommer från andra delar landet (utanför Skåne). 700 låter ju väldigt lite och min chans att få ett rum känns inte värst stor.. Någon som vet på ett ungefär hur många som antas till universitetet varje år och hur stor andel av dessa som är kvalificerade till Novisch-lotteriet? Om inte, går det inte att få korridorsrum på annat sätt än att stå i kö i typ ett år? Känns som att korridor är något jag verkligen vill testa.

All hjälp uppskattas!
Citera
2016-06-23, 16:43
Medlem
Jag har strax över 6 månader kötid hos Michael Hansens kollegium. Hur stor är chansen att jag får ett rum till höstterminen? Jag har ställt mig i kö till två rum och hamnat på plats 12/56. Dessa rum är ju såklart att glömma men det borde väl komma en del lediga rum framåt hösten?
Citera
2016-06-23, 16:50
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertusCaesar
Läste på AF-bostäder att dem har ett Novish-lotteri där de lottar ut 700 bostäder till folk som kommer från andra delar landet (utanför Skåne). 700 låter ju väldigt lite och min chans att få ett rum känns inte värst stor.. Någon som vet på ett ungefär hur många som antas till universitetet varje år och hur stor andel av dessa som är kvalificerade till Novisch-lotteriet? Om inte, går det inte att få korridorsrum på annat sätt än att stå i kö i typ ett år?
Vad jag vet brukar det vara ungefär 2 000 studenter som är kvalificerade till novischlotteriet. Korridorsrum kan ofta ta kortare tid än ett år att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in