Citat:
Ursprungligen postat av
lakritc
Intressant info. Verkar som inflyttning till Vegalyckan började i november ifjol. Skulle vara spännande att höra omdömen.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrmint
Vilket område är att rekommendera inom AF Bostäder idag när det kommer till lägenheter? Alla områden nämns inte i början av tråden, dessutom är det av intresse om någon som bor, eller som brukar besöka området, kan dela med sig av sina av erfarenheter från hur det ser ut idag.
Just nu finns det lediga lägenheter inom dessa områden för novischer: Kamnärsrätten, Delphi, Vildanden, Klosterängen, Sparta och Ulrikedal. Vet någon om fler lägenheter inom andra områden kommer att släppas, eller är det endast dessa områden som gäller för novischer? Magasinet kan man väl glömma antar jag...
De lägenheter som släpps till novischer brukar vara enstaka 1

r i de lite äldre områdena, dvs. Vildanden, Kämnärsrätten och Ulrikedal.
Vegalyckan är fräscht och välplanerat men väldigt litet. Jag är själv en sucker för större bostäder och betalar gärna för varje extra kvadratmeter men det går inte att komma ifrån att det är bra boende på Vegalyckan.
En kort sammanfattning nu då. Ni får själv ta reda på var de ligger geografiskt och sen sätta allt i relation till vad ni ska plugga. Ha i åtanke att Lund sluttar, så att cykla norrut = cykla i uppförsbacke. Ha också i åtanke att Lund är litet och att det aldrig tar mer än 20 min att cykla någonstans.
1. Vegalyckan
Nybyggt, välplanerat och fräscht. Nära till en liten ICA-butik och 6-7 minuters promenad från ett större Hemköp. 6-7 minuters cykeltur in till stan. Ligger off för att vara Lund vilket innebär att det inte ligger i direkt anslutning till något annat som har med studentliv att göra. Granne med Studentlyckan (#13) och nära Ulrikedal (#3). Bostäderna är enbart lägenheter i form av ettor eller tvåor.
2. Dammhagen
Nybyggt, välplanerat och fräscht. Granne med Parentesen (#4) och Smålands nation. 2 minuters promenad upp till stan. Blandade storlekar på lägenheterna där de större är helt fantastiska.
3. Ulrikedal
Klassiskt område med många bostäder. Allt från korridorer till stora lägenheter. Byggt på 60-talet så lägenheterna är inte särskilt moderna, men överlag bra standard. Problemet med Ulrikedal är nog mest bara planlösningarna, men det är ju inte hela världen. Mitt favoritområde med en stor innergård med grillplatser, volleybollplan och stora grönytor. Lugnt för det mesta men alltid någon som har fest, särskilt blir innergården packad (i dubbel bemärkelse) i nollningstider.
4. Parentesen
Klassiskt festområde. Här ligger bara korridorer och sammanhållningen och gemenskapen är suverän. Ligger granne med Dammhagen och nära Ulrikedal. Centralt beläget med 2 min promenad till stan.
5. Tomegapsgården
Litet område som ligger mest centralt av alla AF Bostäders områden. Mitt i stan på krypavstånd från ett flertal nationer. Ofta krävs lite längre kötid för både korridorerna och särskilt för lägenheterna.
6. Magasinet
Charmigt område precis vid Lund C. Lite udda bostäder där korridorerna ofta är utformade som lägenheter med 2-4 rum i varje. Lägenheterna i Nya Magasinet byggdes för 4-5 år sedan och är välplanerade och trevliga.
7. Vildanden
Stort studentområde med allt från korridorer till lägenheter, 1-4 rum. Ligger lite off ute på väster men det tar kanske 6-7 min att cykla till Lund C. Ganska trevliga lägenheter med uteplats/balkong.
8. Delphi
Stort område på i norra Lund som ligger granne med Kämnärsrätten. Nära till stort Willys och nära LTH men i övrigt lite off. Det verkar iofs inte störa de som bor där, många där trivs väldigt bra. Här finns trevlig lägenheter (1-4 rum) men mest korridorer. Gym och pizzeria finns på området. 10 min cykel till stan.
9. Kämnärsrätten
Stort område som ligger granne med Delphi och Willys. Många lägenheter (1-4 rum) med samma planlösning som på Vildanden. 10 min cykel till stan.
10. BoKompakt
Mikrolägenheter. Googla för info, har aldrig varit i dem.
11. Brunnshög
Litet område norr om Kämnärsrätten. Nära Willys men i övrigt off. Det är små lägenheter som är fräscha och med trevlig planlösning men som ligger långt från civilisation. Nära stort friluftsområde.
12. Sparta
Mest korridorer men enstaka lägenheter. Verkar vara trevligt planerade och samtliga ligger på bottenvåning med uteplats.
13. Studentlyckan
Ganska stort område i södra Lund som ligger granne med Vegalyckan och Ulrikedal. Nära ICA och Hemköp. Finns inte mycket annat i närheten och det tar ca 6-7 min att cykla till
---
Beroende på vad som är viktigt är det olika områden som gäller.
Nybyggt: Dammhagen, Nya magasinet, Vegalyckan
Nära stan/Juridicum/Paradiset/nationer i stan: Parentesen, Dammhagen, Magasinet, Tomegapsgatan
Nära LTH: Delphi, Kämnärsrätten, Sparta, Brunnshög, BoKompakt
Nära Ekonomihögskolan: Sparta, Delphi, Kämnärsrätten
Lugna områden: Kämnärsrätten, Ulrikedal, Studentlyckan, Vildanden
Nära nationer på Tornavägen: Delphi, Kämnärsrätten, Sparta
---
Den första lägenheten är kanske inte så jäkla viktig. Ta något och var glad och lär dig hur stan funkar och vad som är centralt för dig så kan du alltid byta senare. Jag hade också rekommenderat att börja i korridor. Man lär sig mycket om sig själv, om hänsyn och om att lära känna andra.