2016-07-01, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det handlar inte om att välja ett amerikanskt eller svenskt flygplan. Man har redan valt amerikanskt (F-35). Vad detta handlar om är att välja en samarbetspartner som kan utveckla ett nytt flygplan (F-3) tillsammans med Mitsubishi. Med F-1 så skedde detta antagligen ihop med brittisk-franska SEPECAT och med F-2 ihop med LockMart.
Men kan dom vänta så länge på vassare flygplan, Kineserna har köpt Su-35 som nog levereras relativt raskt och att utveckla ett nytt plan lär ta 15 år innan dom är i luften minst.
Citera
2016-07-01, 14:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Enligt Wikipedia, så blev det bara skrot kvar, tror säkert att dom kan ta en och annan reservdel.

Den är avskriven men finns delvis kvar och används för träning/utbildning av service/markpersonal.
Citera
2016-07-01, 16:18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffeglad
Idag har Ungern fått sin nya 39D maskin leverad,no 44.
Vad hände med deras 39C maskin som buklandade i juni 2015 och ff sköt ut sig från marken.
Någon som vet om den kommer att gå att reparera eller om den ersätts med en ny eller om de nöjer sig med en mindre.

Den ska gås igenom och vid behov repareras av SAAB.

Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Men kan dom vänta så länge på vassare flygplan, Kineserna har köpt Su-35 som nog levereras relativt raskt och att utveckla ett nytt plan lär ta 15 år innan dom är i luften minst.

Japan har redan F-35 i produktion, för att ersätta
i första hand F-4 Phantom och i andra hand F-15.
F-3, ska ersätta deras F-2, som redan de är tekniskt på samma nivå som Su-35.
Citera
2016-07-02, 17:04
Medlem
Såg ni den fina flyguppvisningen igår? 100 år för flygvapnet! Ballt!
Citera
2016-07-02, 18:46
Bannlyst
Citat:
Den ska gås igenom och vid behov repareras av SAAB.

Japan har redan F-35 i produktion, för att ersätta
i första hand F-4 Phantom och i andra hand F-15.
F-3, ska ersätta deras F-2, som redan de är tekniskt på samma nivå som Su-35.
Jag tror inte att det räcker att ha "på samma nivå", man vill ha ett rejält övertag.

fö så ställer jag mig som amatör(i luften) tvivlade till om en pilot en F-35 skulle känna sig bekväm att möta en pilot i en Su-35, det som händer i asien är att man gör precis samma sak som vi gjort här i Östersjön, åker nära gränserna och ibland över för att testa och då ska man ha en bra kärra att dra därifrån med typ det som vi hade med Viggen.

F-35 är inget som skrämmer kineserna då dom vet att dom ej blir anfallna utan dom vill skrämmas och blir nog bara skrämda av flygplan som är väsentligt bättre en det som dom själva sitter i.
Citera
2016-07-02, 19:52
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det räcker att ha "på samma nivå", man vill ha ett rejält övertag.

fö så ställer jag mig som amatör(i luften) tvivlade till om en pilot en F-35 skulle känna sig bekväm att möta en pilot i en Su-35, det som händer i asien är att man gör precis samma sak som vi gjort här i Östersjön, åker nära gränserna och ibland över för att testa och då ska man ha en bra kärra att dra därifrån med typ det som vi hade med Viggen.

F-35 är inget som skrämmer kineserna då dom vet att dom ej blir anfallna utan dom vill skrämmas och blir nog bara skrämda av flygplan som är väsentligt bättre en det som dom själva sitter i.

F35 är väsentligt bättre än Su-35.
Citera
2016-07-02, 22:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

F-35 har redan mött moderniserade F-15 med AESA-radar
(och på det hela taget med prestanda i nivå med Su-35).
F-15 uträttade noll och intet.
Citera
2016-07-02, 22:38
Medlem
Citat:

Det där får du gärna länka till en källa, skulle vara intressant att läsa om.
Citera
2016-07-02, 23:12
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det där får du gärna länka till en källa, skulle vara intressant att läsa om.

Jag läste om det i senaste Flight International (eller möjligen Air Forces Monthly).
Det verkar dock ha varit 7st F-35 dessa källor:

http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/809970/acc-f-35-on-track-for-ioc.aspx
https://theaviationist.com/2016/06/27/f-15e-strike-eagles-unable-to-shoot-down-the-f-35s-in-8-dogfights-during-simulated-deployment/
Citera
2016-07-03, 10:18
Bannlyst
Citat:
Jag kan tänka mig att F-35 ev har en bättre chans att skjuta ned en Su-35 kanske men av allt jag läst så har den inte en chans att skrämmas överhuvudtaget i luften och det är den typ av aktions som sker och kommer att öka i asien, dvs samma som vi haft/har i Östersjöområdet.

Vi ett krig kanske situationen förändras men inte i det kalla krig som börjat bryta ut i asien.

Och betänk att när kineserna har fått tillgång till en mycket bra kärra som Su-35, hur lång tid innan dom har ett otroligt kapabelt ledningssystem i den som är integrerat med deras centrala system?

Hur trygga kommer japsen att vara i en F-35 som varken kan manövrera ifrån eller köra ifrån en kines i en Su-35, toppa detta med att kineserna har ett par hangarfartyg i närområdet!

Nope, jag tror att Japan/USA inte har något som skrämmer en kines runt 2020 och det kommer att tvinga USA att sitta på befallning och det är svårt att lära en gammal hund sitta så det kommer att göra ont på ett eller annat sätt.
Citera
2016-07-03, 11:48
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att F-35 ev har en bättre chans att skjuta ned en Su-35 kanske men av allt jag läst så har den inte en chans att skrämmas överhuvudtaget i luften och det är den typ av aktions som sker och kommer att öka i asien, dvs samma som vi haft/har i Östersjöområdet.

Vi ett krig kanske situationen förändras men inte i det kalla krig som börjat bryta ut i asien.

Och betänk att när kineserna har fått tillgång till en mycket bra kärra som Su-35, hur lång tid innan dom har ett otroligt kapabelt ledningssystem i den som är integrerat med deras centrala system?

Hur trygga kommer japsen att vara i en F-35 som varken kan manövrera ifrån eller köra ifrån en kines i en Su-35, toppa detta med att kineserna har ett par hangarfartyg i närområdet!

Nope, jag tror att Japan/USA inte har något som skrämmer en kines runt 2020 och det kommer att tvinga USA att sitta på befallning och det är svårt att lära en gammal hund sitta så det kommer att göra ont på ett eller annat sätt.

Hur trygg kommer kinesen känna sig när han skall slåss mot en fiende han inte kan upptäcka innan det är för sent?
Citera
2016-07-03, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Hur trygg kommer kinesen känna sig när han skall slåss mot en fiende han inte kan upptäcka innan det är för sent?
Kan du läsa?

Jag repeterar!
---------

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in