2016-06-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Vem har sagt att det är den ultimata kartan?

Har alltid hört det.
Citera
2016-06-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Om Jorden är något tillplattad, hur kan kan då säga att den helt runda Jordgloben är den ultimata kartan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Vem har sagt att det är den ultimata kartan?

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Har alltid hört det.

Har du en jordglob på en hel meter, så ska du lägga en "höjdskillnad" på drygt 1,5 mm mellan pol/ekvator för att det ska bli helt rätt.

Det "ultimata" ligger dels i att du med ögat kan avgöra vilken av Grönland och Australien som är störst - Det blir fel på nästan alla platta kartor pga planprojektionen (liksom att Sverige ser orättvist stort ut).

Dels kan du använda en sytråd för att få rätt avstånd och kompassriktning mellan två valfria punkter.

EDIT: Det mindre ultimata är när man ska vika ihop och lägga i handskfacket...
Senast redigerad av iconicatab 2016-06-24 kl. 19:32.
Citera
2016-06-26, 23:46
Medlem
Om det finns en gravitationsbärande partikel för gravitationen (graviton), skulle dess motpart (anti-graviton) kunna vara förklaringen bakom mörk energi?
Citera
2016-06-27, 02:07
Medlem
HAZARD17s avatar
Har rymden(vakuum) någon temperatur? Ifall inte, hur känns det då att vara i vakuum, kallt eller varmt?
Citera
2016-06-27, 02:22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Har rymden(vakuum) någon temperatur? Ifall inte, hur känns det då att vara i vakuum, kallt eller varmt?

Temperatur kan sägas vara kinetisk energi mellan partiklar och då det finns partiklar även i ett vakuum så kan vakuum sägas ha temperatur. En enskild partikel kan ha en väldigt hög temperatur, kanske 10000 grader, men det gör inte vakuum varmt eftersom partiklarna är så extremt utspridda. Värme och temperatur är inte riktigt samma sak. Så vakuum skulle kännas kallt.
Citera
2016-06-27, 14:25
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Temperatur kan sägas vara kinetisk energi mellan partiklar och då det finns partiklar även i ett vakuum så kan vakuum sägas ha temperatur. En enskild partikel kan ha en väldigt hög temperatur, kanske 10000 grader, men det gör inte vakuum varmt eftersom partiklarna är så extremt utspridda. Värme och temperatur är inte riktigt samma sak. Så vakuum skulle kännas kallt.

Kall? Jag ifrågasätter inte, men skulle man inte kunna känna sig varm i vakuum också? I vakuum kan ju min kropp enbart avge värme i form av strålningsenergi, så i rymden så fungerar jag väl som innehållet i en termos? Jag vet inte hur mycket värme min kropp alstrar i värmeenergi jämfört med vad den avger i form av strålningsenergi?
Citera
2016-07-02, 21:53
Medlem
En man på Facebook påstår att jorden är platt. Bland annat påstår han att man kan se längre över horisonten än matematiska formeln säger.
Ska jag svara honom? Eller är det så att, som man säger, hissen inte går ända upp?
Citera
2016-07-02, 22:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
En man på Facebook påstår att jorden är platt. Bland annat påstår han att man kan se längre över horisonten än matematiska formeln säger.
Ska jag svara honom? Eller är det så att, som man säger, hissen inte går ända upp?
Man kan se längre bort (egentligen blir det att horisonten ligger längre bort än den "borde" men man kan per definition inte se bortom denna) än den rent geometriska horisonten pga ljusets brytning i atmosfären. När solen vid solnedgång ser ut att precis nudda horisonten är den egentligen en hyfsad bit längre ned redan rent geometriskt sett, alltså om vi inte hade haft någon atmosfär. Detta motsäger förstås inte det fullkomligt etablerade faktumet att jorden är tämligen rund, allt annat än platt.

Om man ska bry sig om idioter eller inte är en smaksak, jag brukar säga emot dem för skojs skull.
Citera
2016-07-02, 23:24
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Om du vill ha lite roligt så kan du hitta hundratals med fyndiga svar här: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2016-07-09, 01:57
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17

Tja, är du relativt långt borta från en stjärna så bör väl denna text vara korrekt:
"The current black body temperature of the background radiation is about 3 K (−270 °C; −454 °F)"
Citera
2016-07-10, 14:29
Medlem
orrecrists avatar
Om det skulle ske en såkallad hypernova i våran närmaste galax, andromeda, skulle vi utrotas då? & skulle vi ens klara en supernova i våran galax?
Citera
2016-07-10, 15:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Om det skulle ske en såkallad hypernova i våran närmaste galax, andromeda, skulle vi utrotas då? & skulle vi ens klara en supernova i våran galax?
Nej och ja om den inte sker för nära.
25 ljusår typ är minimiavståndet.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-10 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in